Motormánia: VW GOLF 1,6 FSI COMFORTLINE – OMLADENÁ LEGENDA

Autor: Motormánia (info@motormania.sk)
Publikované dňa: 23. aug 2004
URL: http://www.motormania/art.ltc/962
Automobilový bestseller VW Golf sa dočkal nového vydania. Jeho piata generácia sa po tridsiatich rokoch vydala do sveta a hneď od počiatku, v roku 1974, stal sa 1. generácia Golfu stala nielen vytúženým objektom mnohých motoristov, čím zachránil automobilku v Wolfsburgu pred takmer istým pádom, ale stelesňovala aj revolúciu v segmente nižšej strednej triedy a začal písať novodobú, veľmi úspešnú históriu značky.
Aký skutočne je nový Golf? Golf 5. generácie si zachováva klady svojich predchodcov, v mnohom však ide ďalej a týmto testom sa pokúsime zodpovedať na vyššie položenú otázku. Golf 5. generácie si ponechal charakteristickú tvár Golfu „štvorky“ a možno aj preto pôsobí až príliš konzervatívne – ak ho porovnáme s konkurenciou Opel Astra, Peugeot 307 alebo Alfa Romeo 147. Nemeckí inžinieri vsadili pri návrhu jeho karosérie na kartu charakteristického o rokmi osvedčeného vzhľadu s oválnymi svetlometmi a evolúcia sa tak premietla len do vonkajších rozmerov a pod karosériu. Názory na karosériu nového Golfu sú protichodné: niekomu sa plechový kabát pozdáva, iný ho zatracuje a jeho je krivkami sklamaný. Kto čakal od wolfsburgskej novinky viac progresu v tvaroch, pochopiteľne, rozčarovaný bude. Proti gustu žiadny dišputát, podotýkame, je to vec osobného vkusu. Myslíme si, že línie karosérie sú nielen elegantné ale aj nadčasové. Isté je, že nový Golf sa na preplnených cestách nestratí a jeho tvary nebudú podliehať diktátu módy ako línie konkurenčných vozidiel... Triezve krivky nového Golfu so sebou prinášajú podstatnú prednosť – vytvárajú minimálny súčiniteľ odporu vzduchu, ktorý sa nepriaznivo neprejavuje ani pri jazde vyššími rýchlosťami a obtekajúci vzduch nevytvára nepríjemný aerodynamický hluk. Pri vonkajších mierach 4204 x 1759 x 1845 mm ťažia zo zväčšenej dĺžky (+ 100 mm) predovšetkým pasažieri na zadných sedadlách. Pod priestorový komfort vzadu sa podpísal aj zväčšený rázvor naprav 2578 mm (+ 70 mm). Golf piatej generácie má moderne riešený interiér. Neubránili sme sa dojmu, že kvalita a vypracovanie použitých materiálov zaostáva za svojim predchodcom, ktorý sa v obmedzenom počte stále vyrába v bratislavskom závode Volkswagenu. Zaujímavosťou prístrojovej dosky je rýchlomer, ktorý má asymetrickú stupnicu. Do rýchlosti 100 km/h je delenie po desiatich, potom začne delenie po dvadsiatich kilometroch. Prístrojový panel, ktorý je prehľadný, je „typický Volkswagen“ – dva veľké kruhové ukazovatele, spomenutý ukazovateľ rýchlosti a na ľavo od neho otáčkomer, medzi nimi dva malé kruhové prístroje – palivomer a teplomer motora, a nad nimi rozmerný displej palubného počítača s kontrolkami, v strede plynulo prechádza do stredovej konzoly. Panel v strede slúži ako konzola ovládania dvojzónovej klimatizácie a rádia s veľkým displejom. Ocenili sme príplatkové diaľkové ovládanie rádia a CD-prehrávača na ľavom lúči kožou obšitého volantu a palubný počítač. Predné sedadla sa vyznačujú dobrým tvarovaním so zreteľnými bočnými časťami a sú vyhovujúce takmer po každej stránke. Situácia na zadných sedadlách je o niečo horšia. Nájdu si tu miesto traja pasažieri, je však vidieť, že sa šetrilo – sedáky sú ploché a majú minimálnu hrúbku a sú tak podstatne tvrdšie ako predné... Vozidlo ponúka priemernú veľkosť batožinového priestoru – iba 350 litrov; na jeho dne je však ukrytá aj plnohodnotná rezerva. Veľkosť „kufra“ je našťastie variabilná a sklopením operadiel zadných sedadiel sa dá zväčšiť až na 1305 litrov. Avšak sedáky dopredu sa vám nepodarí sklopiť. Výhodou priestoru pre batožiny, ktorého tvar umožňuje bezproblémové uloženie prevážaných predmetov, je jeho pomerne nízka nakladacia hrana, čo hlavne ocenia majitelia, ktorý často prevážajú ťažké a objemnejšie predmety. Pod karosériou „päťkového“ Golfu si našla miesto výlučné najmodernejšia technika. Na motor, ktorý je, naväzuje šesťstupňová prevodovka. Radový štvorvalec so zdvihovým objemom 1600 cm3 (76,5 x 86,9 mm), ktorý je zabudovaný naprieč nad prednou poháňanou nápravou, je modernej konštrukcie s priamym vstrekovaním paliva FSI. Jeho výkon je 85 kW (115 k)/6000 ot/min, max. krútiaci moment má hodnotu 155 Nm/4500 ot/min. Táto benzínová jednotka dáva vozidlu s pohotovostnou hmotnosťou 1185 kg (celková hmotnosť 1810 kg) dostatočnú dynamiku a umožňuje jazdiť maximálnou rýchlosťou 192 km/h pri zrýchlení z 0 na 100 km/h za10,8 s. Hoci výkonové parametre motora sú priemerné, kombinácia s 1,6-litrovým motorom vozidlu pristane a dokázala nás presvedčiť o najväčšej prednosti nového Golfu – vynikajúceho podvozku. Motor je spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorej radenie bolo ľahké a presné. Šesť rýchlostí umožňuje vodičovi jazdiť maximálne úsporne, odstupňovanie je správne navrhnuté; šiesty prevodový stupeň je šitý na jazdu po diaľnici, kde umožňoval motoru pracovať pri nižších otáčkach a pri nižšej spotrebe. Golf 1,6 sa však nebráni ani dynamickej jazde – všetko závisí od vodiča a jeho temperamentu. Vozidlo, ktoré sme testovali, vedelo jazdiť úsporne, ale ak sme poriadne šliapli na pedál plynový pedál, prebudil sa v motore driemkajúci športový duch – ochotne sa roztočí do vyšších otáčok a umožňuje tak jazdiť aj vysokými jazdnými priemermi. A to všetko pri spotrebe 8,5/6,4/5,3 l/100 – podľa výrobcu. My sme dosiahli priemerku 7,2 a v meste sme na 100 km jazdy spotrebovali 9,1 litrov. Ak pri karosérii sa názory diametrálne líšili, pri hodnotení podvozku podobný problém nenastal a všetci, čo sme vozidlo vyskúšali, sa rýchlo zhodli v jednom: jazdné vlastnosti Golfu sú kapitola sama o sebe, proste sú výborné a zaslúžia si pochvalu. Golf sa aj pri športovom prejazde zákrutami správal takmer neutrálnym, iba mierne nedotáčavým správaním a ESP pracovalo na klzkých povrchoch bezchybne; jeho vstup do hry je takmer pre vodiča nepostrehnuteľný. Brzdy sú „ostré“ a ani po dlhšom intenzívnom brzdení nejavia náznak únavy. Moderný podvozok je komfortne odpružený a ani na nekvalitných povrchoch slovenských ciest sme netrpeli... Zásluhu na vynikajúcich jazdných vlastnostiach má predovšetkým progresívna konštrukcia zadnej štvorprvkovej nápravy. Kvalita niečo stojí. Už dávno neplatí, že Golf je lacné auto a v cenovom porovnaní s konkurenciou ťahá, žiaľ, za kratší koniec povrazu... Model, ktorý sme mali k dispozícii je k dispozícii za 823.400 Sk, ale ponúkal takmer všetko, na čo sme si len spomenuli. Bohatá príplatková výbava – dvojzónová klimatizácia, ESP, multifunkčný kožený volant, rádio s CD-prehrávačom, palubný počítač a elektrické ovládanie okien bočných dverí, ktorá spríjemňovala jazdu – sa vyšplhala na 97.400 Sk! Aj tak si myslíme, že cena je nasadená pomerne vysoko... Protihodnotou je kvalita, slušný priestor pre štyri, resp. päť osôb, vynikajúce jazdné vlastnosti a imidž najpredávanejšieho európskeho auta v segmente nižšej strednej triedy. Technické parametre: Cena testovaného vozidla: 833.900,- Sk (základný model Golf 1,6 FSI Comfortline 726.000,- Sk) Motor: radový, vodou chladený štvorvalcový zážihový motor s priamym vstrekovaním paliva FSI, objem 1598 ccm, výkon 85 kW/115 koní pri 6000 ot./min krútiaci moment 155 Nm pri 4500 ot./min. max. rýchlosť 192 km/h zrýchlenie 0 - 100 km/h za 10,8 sek. kombinovaná spotreba 7,9 litra/100 km Karoséria: vonkajšie rozmery 4205x1760x1480 mm batožinový priestor 350/1305 litrov hmotnosť 1810 kg Výbava: 6x airbag, ABS + EBV, ESP, duálna digitálna klimatizácia CLIMATRONIC, posilňovač riadenia, elektrické ovládanie všetkých okien, centrálne zamykanie s DO, dažďový senzor, rádio s CD a 6 reproduktorov, tempomat, automatické zapínanie svetiel foto: AutoFoto.sk
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.