Motormánia: HONDA ACCORD 2,2i-CTDi Sport – SYMFÓNIA AKORDOV

Autor: Motormánia (info@motormania.sk)
Publikované dňa: 9. aug 2004
URL: http://www.motormania/art.ltc/936
Accord v súčasnom vydaní (7. generácia), ktorý mal výstavnú premiéru na jeseň 2002, je sám o sebe skvelý typ auta vyššej strednej triedy: krásny, dynamický a spoľahlivý. Handicapom obchodne úspešného sedanu či kombi (Tourer) v porovnaní s konkurenciou bola skutočnosť, že sa ponúkal iba s benzínovými motormi...
Automobilový svet zažíva dlhšiu dobu boom dieselových agregátov. Celosvetový nedostatok ropy, zvyšovanie cien paliva a znižovanie spotreby paliva sa podpísali na náraste obľúbenosti automobilov, ktoré majú pod kapotou motory spaľujúce naftu. Honda však v súboji o priazeň milovníkov vyznávačov „dieselov“ ťahala za kratší koniec. To však je už minulosť. Na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom na jeseň 2003 prestavil japonský výrobca aj Accord poháňaný vznetovým motorom. Keď sme preberali sedan s predným pohonom Accord 2,2i-CTDi, dostal sa nám do rúk starý známy... Konštrukčné zmeny sú skryté bežnému oku – odohrali sa predovšetkým pod kapotou a prejavia sa až otočením kľúčika v spínacej skrinke: kultivovaný vznetový štvorvalec okamžite naskočí a prihlásil sa typickým klepotajúcim zvukom, len o trochu hlasnejším ako u benzínovej hnacej jednotky. To je vari jediná slabina v porovnaní s benzín spaľujúcim agregátom, ktorý však zmizol, keď sa motor zahrial na optimálnu prevádzkovú teplotu... Japonskí inžinieri sa aj napriek handicapu, že sa prvý raz rozhodli vyvinúť vlastný vznetový motor vytiahli a ich nový 2,2-litrový štvorvalec, ktorý má trochu komplikované označenie i-CTDi, je bez preháňania umeleckým dielom. Honda tvrdí, že je to najlepší štvorvalcový „diesel“. Nemáme dôvod tomuto výroku neveriť – jej vznetový motor je proste naj: má najvyšší výkon, najvyšší krútiaci moment, najnižšiu spotrebu paliva a najnižšie emisie vo výfukových plynoch. Skutočne, motor Accordu je nielen výkonný, pružný ale súčasne aj mimoriadne úsporný a na „diesel“ až prekvapujúco tichý a kľudný. Vibrácie motora eliminovali konštruktéri Hondy dvojicou vyvažovacích hriadeľov. Že motor je skutočne dobre odhlučnený, svedči aj fakt, že subjektívne sa nám zdal tichší ako nejeden benzínový motor. A nie je to iba náš poznatok! Hliníkový agregát, ktorý využíva najmodernejší spôsob vstrekovania Common Rail 2. generácie Bosch, je preplňovaný turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek a má štyri ventily na valec, a prepožičiava autu skutočne športové výkony pri minimálnej spotrebe. Ťah motora je skvelý, rovnako ako aj jeho spotreba. Temperamentný štvorvalec 2,2i-CTDi má jemný, takmer zamatový záber. Nárast výkonu od voľnobežných otáčok je plynulý, ochotne zaberá od najnižších otáčok a nechá sa ochotne vytáčať až do 5000 ot/min, maximálny výkon 103 kW (140 k) dosiahne pri 4000 ot/min, krútiaci moment 340 Nm (!) je k dispozícii už od 2000 ot/min. Veľká pružnosť motora viedla japonských inžinierov k tomu, že auto vybavili iba päťstupňovou prevodovkou; milovníci temperamentnej jazdy by rozhodne privítali aj šiesty prevodový stupeň – a zážitok z jazdy by bol dokonalý... Jazdné vlastnosti Accordu 2,2i-CTDi sú excelentné a nezaostávajú za prísľubom progresívneho dizajnu karosérie... Tá je nielen elegantná, ale súčasne aj s náznakom dravosti a preto sa nesmieme diviť, že vyvoláva emócie veľkých rýchlostí. Mimochodom, jej aerodynamické vlastnosti potvrdzuje rekordne najnižší súčiniteľ vzduchu v triede! Ostré hrany klinovitej karosérie a štíhle predné svetlomety, po stranách ktorých sú obrysové svetlá (bočné ukazovatele smeru jazdy sú vo vonkajších spätných zrkadlách), a rovnako uzučké skupinové zadné svetlá pôsobia dynamicky a len podčiarkujú športové ambície Accordu, ktoré sú mu vlastné. Celkový vzhľad vozidla je výrazne športový, ale kľučky dverí, lemovanie rámov okien a masky, ktoré majú chrómovanú úpravu, dodávajú Accordu nádych luxusu. Accord sa mimoriadne ľahko a dobre ovláda, zákruty prechádza s prehľadom, stopu drží výborne. Jazda s ním je príjemná – má príjemné pruženie a bez preháňania môžeme povedať, je zážitkom. Ak vodič zaváha alebo preženie rýchlosť, systémy ABS a EBD, v rámci svojich možnosti mu umožnia dostať sa z nepríjemnej situácie. A môžeme potvrdiť, že ocitnúť sa v prekérnej situácii nie je až taký veľký problém, lebo Accord 2,2i-CTDi má zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy a ručička na tachometri, ktorý je podsvietený červeným svetlom aj pri jazde cez deň, sa zataví pri 220, čo môže byť výrobcom udávaných 210 km/h... Pochvalu si zaslúžia aj brzdy, vyspelý podvozok a prevodovka s krátkym chodom radiacej páky. Tempomat, ktorý sa jednoducho ovláda palcom pravej ruky, uľahčuje dodržiavanie predpísanej rýchlosti, ale slúži aj na dosahovanie vysokých priemerov pri dlhých trasách. Vari najväčšie prekvapenie nás čakalo pri dopĺňaní pohonných hmôt: dosiahli sme priemernú spotrebu 5,4 litra nafty na 100 km. A že sme nejazdili len s jemne stláčaným pedálom plynu, veríme, nemusíme zdôrazňovať. Spotreba v meste kulminovala pri 6,7 l/100 km, mimo mesta 4,6 l/100 km. Ak si uvedomíme, že sa jedná a auto, ktoré váži dve tony, je to veľmi slušná hodnota spotreby. Dojazd na jednu nádrž sa tak v praxi približuje k magickej hranici tisíc kilometrov. Kokpit Accordu sa nám páčil. Kožené sedadlá s výrazným bočným vedením, pohodlné, výškovo nastaviteľné (ručne). Čierny poťah sedadiel je kombináciou brúsenej (stredná časť) a lakovanej usne. Podsvietenie prístrojovky s okrúhlymi prístrojmi a veľkým tachometrom uprostred je u dieselu červené. Osvetlenie prístrojov kontrastuje s tmavým interiérom a súčasne zvýrazňuje športový charakter japonského auta. Chýbal nám však palubný počítač, na ktorý sme už privykli u vozidiel nižšej cenovej hladiny. Volant potiahnutý kožou padne dobre do ruky, na vodorovných priečkach je na ľavej strane ovládanie rádia s CD-prehrávačom na jeden disk, ktorý sa dodáva sériovo, na pravej je ovládanie tempomatu; tlačidla nie sú podsvietené, čo pri jazde v noci sťažuje ich rozpoznávanie. Sympatický je veľký kombinovaný displej pre rádio, CD a dvojzónovú klimatizáciu. Je umiestnený na stredovej konzole, ktorej povrch je striebornou imitáciou karbónu. Medzi sedadlami je ukrytý držiak na dve plechovka na nápoje, ktorý slúži ako lakťová opierka. Že okná a vonkajšie spätné zrkadlá sa ovládajú elektricky, je samozrejmé u tohoto typu auta. Zadné sedadlo sa dá sklopiť po častiach, v pomere 2:3. V batožinovom priestore sa dá bez problémov odviesť celá výbava na dovolenku, kufor má slušný objem 459 dm3; nevýhodou je jeho relatívne malý otvor, ktorý pri nakladaní objemnejších batožín vyvolať vrásky na tvári. Accord 2,2i-CTDi nás milo prekvapil. Klady japonského vozidla vysoko prevyšujú jeho nedostatky, ktorých je našťastie veľmi málo. Priplatiť si môžete iba predné hmlové svetlá, metalizovaný lak... Je to autiak do mesta aj na dlhé pohodlné cestovanie. Majiteľa uspokojí svojou ponukou vnútorného priestoru, kvalitným spracovaním, dynamikou jazdy a nízkou spotrebou nafty. A zabudli sme povedať vysokou spoľahlivosťou. Technické parametre: Cena testovaného vozidla: 999.000,- Sk (základný model Accord 2,2 i-CTDi 999.000,- Sk) Motor: radový, vodou chladený vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva typu Common Rail objem 2204 ccm, výkon 103 kW/140 koní pri 4000 ot./min krútiaci moment 340 Nm pri 2000 ot./min. max. rýchlosť 205 km/h zrýchlenie 0 - 100 km/h za 9,9 sek. kombinovaná spotreba 7,3 litra/100 km Karoséria: vonkajšie rozmery 4665x1760x1445 mm batožinový priestor 459 litrov hmotnosť 1970 kg foto: AutoFoto.sk
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.