Motormánia: BMW X3 3.0i– „BAVORÁK“ AKO STVORENÝ PRE ZÁBAVU

Autor: Motormánia (info@motormania.sk)
Publikované dňa: 3. aug 2004
URL: http://www.motormania/art.ltc/927
Automobily s modro-bielym emblémom BMW sa stali súzvukom elegancie a športových vlastností. Nečudo, mníchovská automobilka už dlhé roky ponúka športové limuzíny a kupé. S príchodom typu X5, ktorý uzrel svetlo sveta v januári 1999, bavorská automobilka zaútočila aj na segment vozidiel SUV s permanentným pohonom 4 x 4. A že to Nemci s kategóriou SUV myslia vážne, dokazuje aj minuloročný prírastok vo výrobnom programe, ktorý dostal podľa tradície označenie X3.
My sme dostali k dispozícii overiť vlastnosti BMW X3, ktorý mal pod kapotou zabudovaný výkonný šesťvalcový benzínový trojliter a bol vybavený mimoriadne bohatou príplatkovou výbavou. Karoséria „x-trojky“ je masívna a tvarovo vychádza z väčšieho a staršieho súrodenca X5. Oproti nemu je však kratšia o 10 cm (4565 mm) a o 2 cm užšia (1850 mm). V prednej časti karosérie dominujú úzke svetlomety, a v jej strede sa vynímajú obrovské a charakteristické „ľadvinky“, ktorými prúdi vzduch motorového priestoru. Na spodku prednej časti sa nachádza mohutný nárazník, v ktorom sú integrované hmlové svetlá. Zadná časť karosérie sa vyznačuje koncovými svetlami pre BMW v typickej bielo-červenej kombinácii. Napriek celkovej masívnosti, si X3-ka zachováva mierne športový švih, tak typický pre vozidlá bavorskej automobilky. Jedinú pripomienku k inak tvarovo vydarenej karosérii máme k absencii lakovaných nárazníkov. Tie pri nami testovanom aute boli čierne, teda rovnakej farby ako lak karosérie, ale matné a takéto nárazníky X3 nepristanú – pôsobia príliš lacno... a pri tmavých odtieňoch farby karosérie nie je spomenutý rozdiel až tak okatý, no pri svetlých a metalizovaných lakoch je už evidentný. Z interiéru, ktorý je ergonomicky, cítiť luxus. Krémové kožené poťahy sedadiel a svetlé vyhotovenie prístrojovej dosky kombinované s dreveným obkladom vytvárajú pre vodiča a spolucestujúcich príjemnú atmosféru, za ktorú by sa nemusela hanbiť ani limuzína. Komfort spríjemňovali elektricky ovládané predné sedadlá, rovnako ako aj elektrické sťahovanie okien a elektrické ovládanie spätných vonkajších zrkadiel. Správnu teplotu vzduchu a jeho vlhkosť v kabíne a tým aj o pohodu zabezpečovala automatická klimatizácia s digitálnym panelom. O presvetlenie kabíny a nádherný výhľad nielen dopredu a ale aj do vrchu sa postarala príplatková presklenná strecha. Jedinou nevýhodou bola skutočnosť, že počas jazdy v daždi sa v žľabe okolo tesnenia zhromažďovala dažďová voda a tá sa stala zdrojom rušivého aerodynamického hluku. Vo vyratúvaní príplatkovej výbavy môžeme pokračovať: navigačný systém, televízor, rádio s CD prehrávacom a zásobníkom na 6 diskov, autotelefón, multifunkčný volant, tempomat, parkovacie senzory, bi-xenónové reflektory... Posádka má v „x-trojke“ zaručenú bezpečnosť. Štvorica kotúčových bŕzd, ktoré pracujú s ABS; ďalej o správnu kontrolu trakcie sa stará systém DSC, ktorý zasahuje práve v kritických situáciách, keď dochádza k šmyku. A ako sa už stáva zvykom aj frontálne airbagy, doplnené o dvojicu bočných a hlavových airbagov. Ako sme už uviedli, pod kapotou BMW X3 priadol radový, trojlitrový šesťvalec (vŕtanie 84 mm, zdvih 89,1 mm). Motor mal pekný akustický prejav, jeho tóny boli nízke a vôbec nám nepripadali nepríjemné, skôr naopak... Sýtosť mu dodávalo vyladené výfukové potrubie a hlavne pri pridaní plynu sa ozýval jeho nádherný „barytón“. Musíme nutne uznať, že aj krásneho príliš škodí: jeho zvuk pri dlhej jazde začal troška unavovať. Živa hnacia jednotka poskytovala 1760 kg (pohotovostná hmotnosť, celková 2250 kg) ťažkému automobilu vynikajúce jazdné vlastnosti, na druhej strane za dynamickú sme jazdu zaplatili daň vo forme vysokej spotreby. Tá počas testu dosiahla priemernú hodnotu 12,5 litra na 100 km (výnimočne sme jazdili hlavne mimo mesta a jemne narábali s pedálom plynu). V mestskej premávke sa priemerná spotreba vyšplhala na 14,5 litra na 100 km. Výrobcom udávané hodnoty sú pritom 9,1/12,1/17,4 litra. Pripomeňme, že v kombinácii s 5-stupnovou automatickou prevodovkou vyvinul šesťvalec najvyšší výkon 170 kW (231 k) pri 5900 ot/min a najväčší krútiaci moment 300 Nm pri 3500 ot/min. Tieto výkonové hodnoty zabezpečia „x-trojke“ kilometrovú maximálnu rýchlosť 210 km/h a akceleráciu z 0-100 za 8,1 sekúnd. A práve kombinácia automatickej prevodovky a výkonného motora sa postarala o veľmi príjemné pocity za volantom. Motor sa vyznačuje zamatovým chodom, ktorý však často nabáda vodiča k poriadnemu zošliapnutiu plynového pedálu... Vďaka pohonu 4x4 si X3 dokázala poradiť aj v zhoršených podmienkach, čí v ľahšom teréne. Na záver si kladieme otázku, pre koho je určené auto s cenou prevyšujúcou jeden a pol milióna korún (1.600.000,- Sk) a s príplatkovou výbavou za ďalší milión? Pre bežného smrteľníka určite nie, no dozaista BMW X3 osloví dobre zabezpečených individualistov, ktorí sa pri jazde nevyhýbajú ani lesným cestičkám. Jednostaj si však myslíme, že práve vďaka vysokej spotrebe nie je benzínový agregát najvhodnejšou pohonnou jednotkou pre tento typ vozidla a oveľa viacej zábavy za menej peňazí si človek užije s rovnako šesťvalcovým trojlitrom, ktorý však spaľuje lacnejšiu naftu.
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.