Motormánia: CITROEN C3 1,6i X-TR SENSODRIVE – TERÉNNA KAČICA

Autor: Motormánia (info@motormania.sk)
Publikované dňa: 20. júl 2004
URL: http://www.motormania/art.ltc/914
Citroen C 3 je milé autíčko kategórie kompaktných vozidiel. Má pekný dizajn karosérie, ktorá ponúka priestor pre päť osôb, plus slušný objem batožinového priestoru. Uvedenie „trojky“ bolo „trefou“ do čierneho. Po úspešnom rozbehu predaja však francúzska automobilka typový rad „ce-tri“ rozšírila o model X-TR, ktorý sa vyznačuje tzv. off-road lookom. A o to inžinierom automobilky, ktorá patrí do koncernu PSA, išlo: ponúknuť typ vozidla pre voľný čas za prijateľnú cenu, pre ktoré aj prípadná jazda na nespevnených komunikáciách by nemala byť problémom. Pokúsili sme sa preveriť, či proklamované vlastnosti zodpovedajú tvrdeniu výrobcu.
Citroen C3 X-TR je vlastne koncept C3 X-Treme v sériovom vydaní, ktorý sa predstavil vlani v decembri na autosalóne v Bologni. Vonkajším rozpoznávacím znakom X-TR sú čierne nárazníky, väčšie kolesá (15__), zvýraznené prahy plastovými nástavcami a lemy výrezov na blatníkoch pre kolesá, strešný nosič v rovnakej farbe ako nárazníky a odolný kryt motora. Zmeneným imidžom chcela automobilka odlíšiť a aj naznačiť, že tento model typového radu „ce-tri“ nie je určený len pre jazdu na asfaltových cestách. Pochopiteľne, vzhľad nabáda, že adekvátne zmeny pokračujú aj pod kapotou. Tie však nie sú až takého charakteru, ako sa zdá na prvý pohľad: nečakajte preto pohon 4 x 4 alebo redukčnú prevodovku. Avšak absencia týchto dvoch prvkov neznamená, že vozidlo s poháňanou iba prednou nápravou, nie je určené do prírody napr. na rodinné výlety. Vďaka väčším 15__ kolesám a ochrannému panelu pod motorom sa s ním dá okrem každodenného bežného užívania smelo jazdiť aj na poľných cestách či v ľahšom teréne, hoci pruženie podvozku patrí medzi mäkšie a nie vždy si poradí so všetkými nerovnosťami. Výkonové predpoklady na to Citroen X-TR rozhodne má. Automobil, ktorý sme mali k dispozícii na testovanie, bol vybavený 1,6 litrovým zážihovým štvorvalcom a robotizovanou mechanickou prevodovkou SensoDrive. K dispozícii je aj slabšia verzia s 1,4-kou pod kapotou. Výkon motora je 110 koní (80 kW), a svoje maximum dosahuje pri 5750 ot/min; max. krútiaci moment 147 Nm dosahuje pri 4000 ot/min. Motor umožňuje jazdiť svižne a rád sa nechá vytočiť až do „červeného pola“ otáčkomeru a športovú jazdu si tak môže vychutnať každý vodič. Maximálna rýchlosť Citroenu X-TR je 192 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h, to stihne za necelých 13 sekúnd (12,9 s). Napriek veľkému výkonu sa Citroen C3 X-TR neprejavil ako veľký žrút paliva. Výrobcom udávané hodnoty 8,0 litrov v meste, 5,1 litra mimo mesta a 6,2 litra v kombinovanej spotrebe sú veľmi reálne. Ako pri každom aute skutočná spotreba však závisí predovšetkým od vodiča, jeho štýlu jazdy. Počas testu sme v meste jazdili priemerne za 8,5 litra, celkový priemer bol niečo nad 7 litrov, je však žiadúce pripomenúť, že s autom sme jazdili prevažne v mestskej premávke... X-TR sa dodáva výhradne s robotizovanou prevodovkou, pri ktorej odpadá spojkový pedál. Výhodou robotizovanej päťstupňovej prevodovky SensoDrive je skutočnosť, že umožňuje využívať dva režimy jazdy: okrem automatického aj možnosť voľby sekvenčného radenia radiacou pákou či páčkami pod volantom – podobnými ako majú monoposty formuly 1, a zaradený prevodový stupeň sa zobrazuje na digitálnom displeji pred vodičom. Nevýhodou sekvenčného ako aj automatického radenia u tohto typu prevodovky je zmena rýchlostných stupňov, nakoľko reakcie sú spomalené a preraďovanie je doprevádzané citeľným trhnutím. Vozidlo má vysokú variabilitu interiéru. Základná veľkosť batožinového priestoru je 279 litrov, posúvaním delených zadných sedadiel sa dá jednoducho zväčšiť na 305 dm3; ich sklopením a naložením až po strechu narastie až na 1310 litrov. To už je objem, ktorý umožňuje prepravovať veľké množstvo batožiny alebo náradia vhodného na aktívne využívanie voľného času. Nevýhodou rekordne veľkého „kufra“ v kategórii kompaktov je, že má vysokú nakladaciu hranu. Komu by nestačil ani tento objem, môže využiť strešné lyžiny s nosnosťou 60 kg. Sériová výbava vozidla je mimoriadne bohatá a jej kompletný zoznam by presiahol celú stranu; spomeňme teda štvoricu airbagov, disky kolies z hliníkovej zliatiny, autorádio s CD-prehrávačom a ovládaním na volante, palubný počítač, centrálne diaľkové uzamykanie, systémy ABS a EBD s núdzovým asistentom, ktorý pri prudkom brzdení zapne všetky štyri varovné svetlá, progresívny elektrický posilovač riadenia, úchytky Isofix, či „detské“ zrkadielko, ktoré umožňuje pohodlnú kontrolu diania na zadných sedadlách. Za príplatok sa dá bohatá sériová výbava doplniť ešte senzorom cúvania, aj metalízovaný lak si musí budúci majiteľ priplatiť, rovnako ako aj automatickú klimatizáciu a atermické čelné sklo s automatickými prednými stieračmi. Kabína je priestranná, pohodlná a dobre odhlučnená. Vodič a spolujazdec na prednom sedadle má dostatok priestoru nad hlavami. Volant je výškovo aj pozdĺžne nastaviteľný. Výhľad všetkými smermi je výborný aj vďaka vysokému uloženiu predných sedadiel, z ktorých vodičove je výškovo nastaviteľné. Komfort na predných sedadlách zvyšujú elektrické ovládanie bočných okien, či elektrické nastavovanie zrkadiel. V testovanom voze sa nachádzala aj príplatková automatická klimatizácia kombinovaná s dažďovým senzorom a vyhrievané spätné zrkadlá. Vodiča informuje o dôležitých údajoch „kaplnka“ Je to integrálny digitálno-analógový ukazovateľ, ktorý zobrazuje zaradený rýchlostný stupeň, otáčky motora a aktuálnu rýchlosť vozidla. Čitateľnosť klasického otáčkomera je problematická: vodič má vo svojom zornom poli iba časť polkruhového výrezu. Cena X-TR so slabším 1,4-litrovým motorom začína pri cene 530.900 Sk, 1,6-ka je k dispozícii za 564.100 Sk a nami testovaný model sa vďaka príplatkovej výbave prekročil hranicu 600 tisíc korún (630.700 Sk).
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.