Motormánia: Truck of the Year 2004 je Mercedes Actros

Autor: Press (press@motormania.sk)
Publikované dňa: 5. nov 2003
URL: http://www.motormania/art.ltc/565
Mercedes-Benz Actros novej generácie získal titul Truck of the Year 2004. Actrosu ho udelila porota z 19 európskych krajín na medzinárodnom autosalóne úžitkových vozidiel RAI, ktorý sa konal koncom októbra tohto roku v holandskom Amsterdame.
Porotcovia ocenili, že Actros je prvé vozidlo tohto druhu plne šité na mieru potrebám vodičov. Má novú koncepciu bezpečnosti a elektronickej výbavy. Zároveň spĺňa náročné kritéria na spoľahlivosť a hospodárnosť prevádzky. V roku 2003, začiatkom ktorého sa začala ich výroba, sa plánuje dodať vyše 23,5 tisíca Actrosov novej generácie. Už predchodca Actrosu druhej generácie bol hodnotený ako kráľ nákladných vozidiel v najťažšej triede hmotnosti nad 18 ton. Získal medzinárodné tituly Truck of the Year, Truck of the Season i slovenské označenie najkrajší truck roku. Mercedes Actros druhej generácie je prvé vozidlo v doteraz najvyššej možnej miere koncipované samotnými užívateľmi. To znamená, že najskôr jeho konštruktéri zhromaždili požiadavky a nároky vodičov a podnikateľov na moderné nákladné vozidlo tohto druhu. Až potom naplňovaním týchto požiadaviek začali nový model projektovať. Osvedčená a odskúšaná technika pritom tvorila základ zdokonaľovania a uskutočnenia rozsiahlych technických opatrení v tomto novom modelovom rade. Tak vznikla nová koncepcia, ktorá spĺňa zvýšené nároky na komfort a bezpečnosť. Ako sa vyjadril jeden z prvých slovenských užívateľov nového Actrosu, vodič z firmy HUDOS Bardejov, ktorá má 20 mercedesov Actros: „Lepšie vozidlo som ešte v rukách nemal“. Actros druhej generácie má predovšetkým novú, na potreby vodiča, ktorý v nej trávi dni a týždne na cestách, doslova až do posledných detailov ušitú kabínu. Okrem iného je sériovo vybavená komfortným odpruženým sedadlom s certifikátom AGR. Nechýba plynulo nastaviteľný multifunkčný volant, obdobný ako majú osobné mercedesy. Mnohoraké použitie má palubný informačný, kontrolný a diagnostický systém FIS. Obsluhu zjednodušujú ergonomicky umiestnené ovládače a združený prístroj s veľkým displejom. Inovačný je i systém kúrenia a klimatizácie. Pohodu umocňuje v závislosti od typu kabíny až trojnásobné zväčšenie odkladacieho priestoru a veľa ďalších účelných doplnkov. Nové aerodynamické prvky kabíny tiež umožňujú bezprievanovú jazdu pri otvorenom okne. Jednoduchší a dokonalejší systém Telligent v novom Actrose umožňuje okrem iného ovládanie elektropneumatického preraďovania prevodových stupňov jednoduchým pohybom joisticku umiestneného na pravej opierke sedadla vodiča. Ak to zhrnieme, nový Aktros ponúka variabilnú kabínu s veľkým pohodlím a malou náročnosťou na obsluhu. Ako je známe počas takmer štvorročného testu v rámci bežnej prevádzky, najazdil nákladný mercedes Actros prvej generácie celkovo 434 000 kilometrov, dosiahol priemerné hodnoty spotreby 31,89 litra pohonnej látky na sto kilometrov a náklady 0,42 DEM na jeden kilometer prevádzky. Umiestnil sa tak na prvom mieste ako najvýkonnejší a najhospodárnejší automobil spomedzi vozidiel šiestich výrobcov v porovnávacom teste renomovanej európskej prepravnej spoločnosti Dammasch Spedition. Nový Actros latku náročnosti aj v tomto ohľade ďalej zvyšuje. V kontexte s požiadavkami dopravcov konštruktéri nového Actrosu ešte znížili spotrebu paliva. Pomohla tomu nová aerodynamika vozidla a o tri percentá menší koeficient odporu vzduchu a tiež až o osem percent nižší valivý odpor vozidla. Dosahuje sa vďaka novým super širokým pneumatikám na prianie doplneným najnovším hitom - jednomontážou zadných kolies. Osem ponúkaných vidlicových šesť a osem valcových motorov so štandardne dodávanou 16-stupňovou prevodovkou má zároveň o 5 až 20 kW vyšší výkon a zhruba o osem percent vyšší maximálny točivý moment. Medzi viaceré výhody týchto štvorventilových pohonných jednotiek patrí aj piaty (dekompresný) ventil na valec, ktorý plní funkciu motorovej brzdy, čím odpadajú náklady na retardér. Skupina nových Actrosov absolvovala testovaciu jazdu na novej „Hodvábnej ceste“ dlhej okolo 6 000 kilometrov z Európy cez Kaukaz do Ázie a dopravila 200 ton nákladu na obnovu Afganistanu. Jediné závady, ktoré sa počas tohto testu vyskytli, boli vypálené žiarovky a poškodená pneumatika.
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.