Motormánia: Kampaň za zníženie počtu dopravných nehôd priniesla šokujúce výsledky

Autor: Press (press@motormania.sk)
Publikované dňa: 15. okt 2003
URL: http://www.motormania/art.ltc/554
Vôbec po prvý krát uviedol Michelin v Nemecku, Taliansku a niekoľký východoeurópskych krajinách vrátane Slovenska kampaň „Nahustite svoje pneumatiky!”, ktorá má vo Francúzsku už pätnásťročnú tradíciu.
Na diaľničných parkoviskách ponúkali odborníci Michelinu vodičom bezplatnú kontrolu pneumatík, ktorá zahrňovala kontrolu správneho tlaku vzduchu aj celkového stavu pneumatík. Technici taktiež porovnávali stav pneumatík v jednotlivých štátoch. Najvážnejšia situácia je vo východoeurópskych krajinách, ale ani Francúzsko a Nemecko nezaznamenali o moc lepšie výsledky. Zatiaľ čo v Taliansku malo 15 % z kontrolovaných vozidiel podhustené pneumatiky, vo Francúzsku a v Nemecku to platilo pre viac než 65 % vozidiel, naviac 50 % ich malo kritickú hodnotu tlaku. Výsledky v Českej republike, na Slovensku a v Maďarsku však odborníkov doslova šokovali. Merania ukázali, že 92 % slovenských vodičov jazdí s nesprávne nahustenými pneumatikami, pričom v troch štvrtinách prípadov bol rozdiel medzi stanovenou a nameranou hodnotou viac než 0,5 baru, čo je považované za kritickú, veľmi nebezpečnú hodnotu. Podobné údaje boli zistené aj v Českej republike a v Maďarsku. V minulom roku bola každá desiata diaľničná nehoda spôsobená roztrhnutím pneumatiky, čo je v drtivej väčšine prípadov spôsobené práve nedostatočným tlakom. Situácia je teda kritická, aj keď ku zlepšeniu nie je potreba viac výdavkov zo strany vodičov, ale iba zmena prístupu. Pravidelná kontrola tlaku nie je otázkou peňazí ale zodpovednosti. Výhodou správneho nahustenia pneumatík je aj ich pomalšie opotrebovanie a úspora paliva. Preto by sa mal tlak kontrolovať každé dva týždne alebo prinajmenšom raz za mesiac a pred dlhými cestami by kontrola mala byť samozrejmosťou!
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.