Motormánia: VW Concept R – nečakané prekvapenie

Autor: Roman Oravec (romanor@seznam.cz)
Publikované dňa: 12. sep 2003
URL: http://www.motormania/art.ltc/541
Len sedem dní po oficiálnom predstavení novej generácie VW Golf, prišla značka VW s nečakaným bombónikom pre Frankfurtský autosalón. Pri pohľade na nový Concept R vás napadne: prečo tradiční výrobcovia luxusných roadsterov neprišli s niečím podobným už dávno? Concept R vyjadruje pojmy ako dynamika, muskulatívnosť, expresívnosť podobne ako napríklad Porsche Boxter, ale oveľa lepšie a dôraznejšie.
Silueta prototypu Concept R je presne taká, akú očakávame od plnohodnotného športiaka: klinovitá predná časť, mohutné oblúky nad kolesami a ostro skosená zadná časť. To všetko s otvormi pre privádzanie, či odvádzanie vzduchu na tých správnych miestach. Vo farbe Frozen Sky, s chrómovými detailami – charakteristickými znakmi nových modelov VW. Prednej kapote dominuje mohutný prelis, ktorý zasahuje až na spodok nárazníka, kde v prenom prítlačnom krídle usmerňuje prúdiaci vzduch na chladenie kotúčov bŕzd a v strednej časti na chladič. Hornú časť nasávacieho otvoru ohraničuje rozmerná, chrómovaná maska s centrálne umiestneným logom VW, vyjadrujúca príbuznosť so značkou VW. Celkovo sa ale nemôžem ubrániť dojmu určitej podoby s prednou časťou nového Opla Asta. Uvítame všetky názory na túto tému, ktoré môžete vyjadriť v diskusií k tomuto článku.
Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Samostatnou kapitolou sú ultramoderné svetlomety so zdrojom svetla zloženým z LED diód, doplnenými projekčnými šošovkami. Táto konfigurácia zabezpečuje optimálnu intenzitu a rozptylu svetelného lúča, v každej situácií. Pozorovateľ má potom pocit akoby reflektory boli očami a concept R živým dravcom, ktorý na vás upiera zrak pred útokom... Stredná časť je dizajnovo čistá, bez zbytočných ozdôb, vystupuje len oblúk čelného skla, oblúky za sedadlami a spätné zrkadlá. Kľučky dverí sú zapustené v hornej časti dverí. Odlíšené sú len chrómovaním. Na otvorenie dverí netreba kľúč, stačí sa len dotknúť kľučky. Za sedadlom vodiča a spolujazdca karoséria prechádza do oblúkov v retro štýle, ktoré okrem estetickej funkcie plnia aj praktickú funkciu. Zabezpečujú ochranu posádky pred vetrom a spolu s rámom čelného skla ochranu pri prevrátení. V oblúku za vodičom je integrovaná anténa systému GPS – ako inak, v chrómovom prevedení a za spolujazdcom je anténa komunikačného systému GSM.
Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Zadným partiám dominuje zdvojená, koncovka výfuku. Je centrálne umiestnená a tvarovaná do V. V-motív nesie aj zadná kapota s diódovým pásom prídavného brzdového svetla. Nad ním je zapracované logo VW. Zadné reflektory sú tvarované v rovnakom štýle ako predné a taktiež s LED technológiou. Nad motorom je výrez s rebrovaním a nápisom Concept R.
Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Interiér je rovnako fascinujúci ako exteriér. Spája v sebe eleganciu so športovou strohosťou, najmodernejšie technológie zabalené s klasickým lešteným hliníkom a kožou farby Dark Earth. Ako živý sa tvári Concept R nielen na okolie, ale aj na vodiča. Logo VW v strede volantu, je vytvorené displejom. Po spustení motora začne logo pulzovať – šelma ožila, srdce bije. Je pripravená na lov...
Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Inteligentné sedadlá nie sú pohyblivé, pohybuje sa volant s prístrojovým panelom a pedálmi. Spolujazdec si môže pomocou ovládača na prístrojovej doske pred sebou tiež nastaviť optimálnu polohu opierky pre nohy. Sedadlá sú kožené s možnosťou nastavovania tvrdosti, jednotlivých častí podľa hmotnosti a postavy cestujúceho alebo podľa osobného želania. Najmodernejšia digitálna technológia je ukrytá v športovom, ergonomicky logickom, „analógovo“ pôsobiacom šate z lešteného hliníka. Napríklad ovládanie klimatizácie, oddelene pre vodiča a spolujazdca, sa deje pomocou kruhových ovládačov, priamo na centrálnych výduchoch, ktoré obsahujú displej s aktuálnou teplotou. Vodič vôbec nemusí zrakom hľadať ovládač ani kontrolovať nastavenie teploty – ovládač je tam kde ho intuitívne očakáva a teplotu cíti priamo na ruke. Podobne je koncipované ovládanie všetkých prvkov s ultramodernými OLED displejmi. Hlavný informačný displej pripomína klasický „ručičkový“ ukazovateľ – veľmi pripomína školské ampérmetre, ale je tiež digitálny. Podáva klasické informácie, ako je aktuálna rýchlosť, alebo teplota motora.
Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Na pohon štúdie použili osvedčený koncernový 3,2 litrový V6, s maximálnym výkonom 195 kW/265 PS pri 6250 ot./min. Doplnený je staronovou prevodovkou DSG (podobnú koncepciu skúšal VW v rallye verzií Audi quatro v 80-tych rokoch), ktorá odstraňuje pokles výkonu pri preraďovaní. Prevodovka má šesť stupňov, a poháňa zadné kolesá. Pre preraďovanie prevodových stupňov slúžia tlačidlá na volante. Radenie je veľmi rýchle a vďaka technológií prevodovky DSG zabezpečuje zrýchlenie na úrovni superšportov. Rozmery a výkony sú uvedené v tabuľke.
Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Je otázne či VW bude model ako je Concept R vyrábať. V súčasnosti si žiadna renomovaná značka nemôže dovoliť nemať „svoj“ model v každom segmente. VW podobný model chýba, čo by hovorilo pre výrobu. Otázne je či Concept R nie je nástupcom Audi TT, ktorému by pod značkou VW bol priamym konkurentom. Tento fakt zase hovorí proti. Stačí si spomenúť na osud Škody Tudor. Ak by ale značka VW začala s výrobou Concept-u R, je pravdepodobné že by sa vyrábal v Bratislave? Sme zvedaví na Váš názor.
Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Klikni na obrázok!
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.