Motormánia: Opel Signum - tvorca novej automobilové triedy

Autor: Marek Michálek (marek@ltc.sk)
Publikované dňa: 6. aug 2003
URL: http://www.motormania/art.ltc/522
Modelová škála značky Opel má nového kráľa – po všetkých stránkach originálny model Opel Signum predstavuje unikátnu ponuku pre náročných zákazníkov, ktorí majú vysoké očakávania čo sa tíka dynamiky, flexibility, kvality a štýlu ich vozidla.
Nový model Signum vďaka svojmu osobitému designu, originálnej koncepcii zbúra zažité mantinely medzi jednotlivými automobilovými triedami a de facto vlastne definuje celkom nový automobilový segment, tzv. triedu „Signum Class“. Vďaka nekompromisnej kvalite každého detailu a premyslenému konceptu sedadiel FlexSpace posúva Opel Signum latku prispôsobivosti, komfortu a priestornosti interiéru na úplne novú úroveň. Kombinácia unikátneho elegantného designu, výkonných motorov, vyspelého podvozku a špičkových jazdných vlastností demonštrujú kreatívny potenciál automobilky Opel.
Klikni na obrázok! Klikni na obrázok! Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Aj keď dĺžka modelu Signum je 4636 mm, čo je len o 40 mm viac než dĺžka štvordverového sedanu Vectra, jeho rázvor narástol o plných 130 mm až na 2830 mm. Zadný previs karosérie je patrične skrátený a výška vozidla je iba o maličko väčšia než je výška sedanu Vectra. Dlhý rázvor a premyslená koncepcia a usporiadanie interiéru zaručujú, že nový Opel Signum ponúka skutočne mimoriadny priestor pre svojich pasažierov a ich batožinu. Komfortom na zadných sedadlách model Signum pripomína skôr luxusné limuzíny prestížnej kategórie.
Klikni na obrázok! Klikni na obrázok! Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Prepracovaný koncept sedadiel „FlexSpace“ umožňuje posunutie zadných krajných sedadiel až o 130 mm dozadu, takže pasažieri si môžu vychutnávať celkom mimoriadny priestor pre nohy - dĺžka miesta je až 985 mm. Komfort cestovania zvyšuje aj možnosť sklápania operadiel zadných sedadiel, a to až do uhlu 30 stupňov. Sedák stredného sedadla je možné preklopiť, čím sa vytvorí veľmi praktická stredová konzola s odkladacou schránkou. A preklopiť sa dá aj stredné operadlo, ktoré potom poslúži ako komfortná lakťová opierka pre dvojicu pasažierov sediacich na krajných sedadlách.
Klikni na obrázok! Klikni na obrázok! Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Všetky tri zadné sedadlá je možné taktiež preklápať dopredu, čím sa v zadnej časti vozidla vytvorí mimoriadne veľký priestor pre batožinu s úplne rovnou ložnou plochou. Po preklopení zadných sedadiel má nákladový priestor objem 1410 litrov. V základnom päťmiestnom usporiadaní je objem batožinového priestoru až 550 litrov, v závislosti na nastavení zadných sedadiel. Vodič a jeho spolujazdec majú k dispozícii sedadlá, ktoré vychádzajú z konštrukcie sedadiel modelu Vectra, do ktorých vývoja Opel investoval asi 75 miliónov EUR. Na prianie sa bude od jesene 2003 do modelov Signum a Vectra dodávať i špeciálne ortopedické sedadlo vodiča so systémom klimatizácie, pri ktorom je možné nastavovať celkom osemnásť parametrov.
Klikni na obrázok! Klikni na obrázok! Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Nový Opel Signum má veľmi bohatú štandardnú výbavu, ktorá obsahuje celú radu komfortných a bezpečnostných prvkov montovaných už vo výrobe. Už základný model má klimatizáciu, kožou obšitý volant, tempomat, palubný počítač, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, elektricky ovládané predné aj zadné okná, veľkoobjemové čelné a bočné airbagy vpredu, veľkoobjemové hlavové airbagy chrániace pasažierov vpredu aj vzadu a aktívne opierky hláv všetkých krajných sedadiel - Opel je vôbec prvým výrobcom automobilov na svete, ktorý ponúka aktívne opierky hláv aj pre zadné sedadlá! Popri základnom modeli sa nový Opel Signum ponúka v troch vyšších stupňoch výbav: „Elegance“, „Sport“ a „Cosmo“. Záujemcovia o model Opel Signum môžu ďalej voliť z bohatej škály doplnkov a príslušenstva dodávaného na prianie – s pomocou týchto prvkov si môže každý zákazník dokonale prispôsobiť svoj voz osobným požiadavkám a potrebám. Do zoznamu príplatkovej výbavy patrí napr. kožené čalúnenie, elektricky ovládané strešné okno, xenónové svetlomety, už vo výrobe montované diaľkovo ovládané prídavné kúrenie, palubný počítač s kontrolným systémom vozidla, zariadenie pre bezpečné cúvanie, stierače s dažďovým senzorom, alebo pneumatiky so systémom kontroly tlaku vzduchu. Jedným z množstva inovatívnych prvkov nového Opelu Signum je konzola „Travel Assistant“, ktorá sa montuje medzi dve krajné zadné sedadlá a obsahuje dvojicu výklopných stolčekov, chladiaci box, odpadkový kôš, držiak pohárov s nápojmi, elektrickú zásuvku, konzolu pre prenosný DVD prehrávač a oddelené ovládanie audiosystému pre zadné sedadlá „Twin Audio“. Vďaka systému „Twin Audio“ si môžu cestujúci vzadu separátne nastavovať program aj hlasitosť - pomocou slúchadiel majú možnosť počúvať hudbu z CD diskov, zatiaľ čo vodič a spolujazdec vpredu počúvajú rozhlasovú stanicu, alebo naopak. Na prianie sa do modelov Opel Signum budú od jesene roku 2003 montovať adaptívne svetlomety AFL, ako prvé zariadenie svojho druhu kombinujú systém natáčania svetlometov do zatáčok so statickými svetlometmi osvetľujúcimi priestor pri odbočovaní. Ďalšou doplnkovou funkciou svetlometov AFL je ich automatické nastavovanie pri jazde po dialniciach – pri jazde rýchlosťou cez 120 km/h dlhými rovnými úsekmi sa svetelný lúč tlmeného svetla nastaví o niečo vyššie, takže vodič má lepšie osvetlenú cestu. Pre nový Opel Signum sú pripravené štyri zážihové a tri preplňované vznetové motory rady ECOTEC, ktorých výkonová škála siaha od 100 k do 211 k. V troch prípadoch ide o úplne nové agregáty – dva štvorválcové motory (prvý agregát značky Opel so systémom priameho vstrekovania benzínu 2.2 direct ECOTEC a dvojlitrový preplňovaný motor 2.0 Turbo ECOTEC) vychádzajú z najnovšej generácie ľahkých agregátov, ktorá bola uvedená pred dvoma a pol rokom. Vidlicový šesťválec o objeme 3,0 litru V6 CDTI ECOTEC je prvým motorom V6 značky Opel so systémom priameho vstrekovania nafty „common-rail“. Tieto motory sa objavia aj v ďalších modeloch rady Vectra. Do modelov Opel Signum s motormi 2.0 Turbo ECOTEC a 3.0 V6 CDTI ECOTEC sa montuje novo vyvinutá šesťstupňová manuálna prevodovka, ktorá vyniká presným a rýchlym radením, čo podporuje dynamiku jazdy a prispieva aj k dosiahnutiu nižšej spotreby a emisií. Záujemcovia si môžu objednať taktiež adaptívnu päťstupňovú automatickú prevodovku, ktorá sa montuje aj do modelov Vectra. Dôležitým prvkom novej prevodovky je systém ActiveSelect, ktorý športovo založeným vodičom dovoľuje aj manuálne radenie. Dokáže aj rozpoznávať okamžitý štýl jazdy a aktuálne jazdné podmienky a tomu potom prispôsobuje svoju činnosť. Vodič môže navoliť taktiež tzv. zimný režim práce prevodovky.
Klikni na obrázok! Klikni na obrázok! Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Interaktívny podvozok IDS, uvedený v modeloch Vectra tretej generácie, zaručuje vďaka dokonalej súhre všetkých dôležitých prvkov maximálnu aktívnu bezpečnosť a perfektné vedenie stopy. Nový Opel Signum s dlhším rázvorom kombinuje prepracované zavesenie typu McPherson vpredu a štyorprvkové zavesenie zadných kolies. V konštrukcii predných a zadných závesov kolies našiel hojné uplatnenie ľahký hliník. Ako u všetkých modelov Opel taktiež v prípade nového Signum venovali špecialisti Medzinárodného technického a vývojového centra ITDC mimoriadnu pozornosť otázkam bezpečnosti. Do štandardnej bezpečnostnej výbavy patrí elektronický protiblokovací systém bŕzd ABS doplnený systémom modifikovaného brzdenia v zákrutách CBC (Cornering Brake Control), brzdový asistent, elektronický delič brzdných síl EBD (Electronic Brake-force Distribution) a protiprešmykové zariadenie TCPlus, ktoré zasahuje do činnosti bŕzd a motoru. Štandardne montovaný elektronický stabilizační systém ESPPlus poslednej generácie veľmi výrazne zvyšuje aktívnu bezpečnosť, pretože toto zariadenie dokáže v kritických okamžikoch cielene aktivovať brzdy až troch kolies naraz a takto vyvolaným stáčavým momentom účinne stabilizovať jazdu.
Klikni na obrázok! Klikni na obrázok! Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Okrem vylepšeného interaktívneho podvozku IDS, ktorý má hlavné zásluhu na vysokom komforte cestovania a v mimoriadnej miere aj na aktívnej bezpečnosti, sú všetky verzie vybavené štandardne taktiež napr. veľkoobjemovými čelnými a bočnými airbagmi a veľkoobjemovými priebežnými hlavovými airbagmi, ktoré chránia pasažierov na predných a zadných sedadlách. Všetky sedadlá modelu Signum sú vybavené trojbodovými samonavíjacími bezpečnostnými pásmi s predpínačmi a obmedzovačmi napätia v pásoch. Pásy všetkých krajných sedadiel majú výškovo nastaviteľné horné úchytky. Vďaka modelu Signum sa Opel stal prvým výrobcom automobilov na svete, ktorý dodáva aktívne opierky hláv aj pre zadné sedadlá. Nový prírastok je vybavený taktiež patentovaným systémom bezpečnostného uchytenia pedálov PRS (Pedal Release System). Opel Signum má veľmi pevný skelet, ktorý vytvára okolo priestoru pre cestujúcich mimoriadne odolnú ochrannú klietku. Aj napriek hojnému využitiu veľmi ľahkých materiálov (napr. zavesenie kolies, kapota motoru alebo priečka nárazníku sú vyrobené z hliníku) sú prípadné deformácie priestoru pre cestujúcich skutočne len minimálne. Premyslené využitie dielov z vysoko pevných ocelí a prepracovaná konštrukcia karosérie s predpripravenými deformačnými zónami zaručujú maximálnu mieru pasívnej bezpečnosti pre všetkých cestujúcich. Veľkú pozornosť venovali konštruktéri už pri vývoji nového modelu Signum taktiež zníženiu prevádzkových, údržbových nákladov aj nákladov za prípadné opravy poškodeného vozidla. Vďaka plnej galvanizácii karosérie môže Opel poskytovať dvanásťročnú záruku proti prehrdzaveniu, indikátor servisných intervalov sleduje spôsob využívania vozidla a umožňuje najazdiť medzi predpísanými servisnými prehliadkami v prípade zážihových modelov až 30 000 km, v prípade vznetových modelov dokonca až 50 000 km (Alebo dva roky). Opel Signum motory a ceny:
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.