Motormánia: Opel Astra novej generácie: Dynamický design pre kompaktnú triedu

Autor: Press (press@motormania.sk)
Publikované dňa: 30. júl 2003
URL: http://www.motormania/art.ltc/519
Prvou verziou tretej generácie modelového radu Astra bude päťdverový model. Adaptívne elektronické zavesenie kolies IDSPlus so systémom priebežného riadenia útlmu CDC.
Vzrušujúci design, skvelé jazdné vlastnosti a množstvo inovatívnych prvkov - to je nový Opel Astra, ktorý svoju svetovú výstavnú premiéru absolvuje na Medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom (13. až 21. september 2003). Astra tretej generácie hovorí novým designerským jazykom značky Opel, ktorý je charakteristický čisto vedenými líniami, vyváženými proporciami, dynamickým stylingom a precíznym spracovaním každého detailu. „Nová Astra symbolizuje dynamiku značky Opel tak zreteľne, ako to doposiaľ nedokázal žiadny iný sériový model,“ tvrdí Carl-Peter Forster, šéf automobilky Opel. „Vďaka svojmu výraznému designu sa iste stane neprehliadnuteľnou osobnosťou v triede kompaktných automobilov. Za našu silnú pozíciu v segmente kompaktných automobilov vďačíme modelom Zafira a Meriva, teraz však prichádza Astra novej generácie, ktorá so sebou prináša aj istú dávku emócií a individuality. A to je jej zásadná výhoda oproti jej konkurentom!“
Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
K najdôležitejším technickým inováciám novej Astry patrí najmä interaktívne zavesenie kolies IDSPlus (Interactive Driving System) so systémom priebežného riadenia útlmu CDC (Continuous Damping Control). Na želanie dodávaný systém IDSPlus umožňuje stlačením tlačidla výrazne meniť charakteristiku podvozka smerom k športovým vlastnostiam. K ďalším technickým lahôdkam novej Astry patria adaptívne svetlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) - vďaka Astre sa táto vyspelá technológia objavuje vôbec prvýkrát aj v segmente nižšej strednej triedy. Svetlomety sú vybavené zariadením pre samočinnú aktiváciu pri zníženej viditeľnosti. Odborníci vysoko hodnotia aj technickú úroveň nových zážihových motorov TWINPORT a turbodieslov so systémom priameho vstrekovania nafty do valcov „common-rail“. Päťdverové modely Opel Astra sa na trhu objavia na jar 2004. O niečo neskôr príde verzia kombi a športovo ladený trojdverový model.
Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Po prvom uvedení na trh bude k dispozícii päť zážihových a tri turbodieselové motory. Tieto pohonné agregáty s objemom od 1,4 l do 2,0 l pokrývajú výkonovú škálu od 80 k do 200 k. Všetky motory, patriace do rodiny špičkových agregátov ECOTEC so štvorventilovou technikou rozvodu, plnia prísne emisné limity normy Euro 4. Novinkou medzi pohonnými jednotkami je turbodiesel 1.9 CDTI s výkonom 150 k a dvojlitrový preplňovaný zážihový štvorvalec s výkonom 170 k. Tento motor je - rovnako ako dvojlitrový zážihový turbomotor s výkonom 200 k - prepojený s novou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Ostatné agregáty sú prepojené s manuálnymi päťstupňovými prevodovkami, v ponuke je však aj automatická prevodovka a modernizovaná automatizovaná manuálna prevodovka Easytronic.
Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Design Astry je charakteristický dôkladne vyváženými proporciami. Vysoko posadená línia bokov, zreteľne klinovitý profil, výrazné lemy podbehov kolies a jednoduchá grafika okien sú základnými prvkami nového designerského jazyka značky Opel. Pri pohľade spredu Astra okamžite zaujme širokou maskou chladiča s horizontálnym deliacim rebrom a trojrozmernými svetlometmi s čírou optikou. Zmysel pre detail je viditeľný z vypracovania veľkoplošných koncových svetiel so špeciálne riešenou technológiou rozptylu svetla. Vyklenutá línia strechy, originálne riešené previsy karosérie vpredu aj vzadu, dlhý rázvor (261 cm) a široký rozchod kolies robia z Astry štylisticky mimoriadne čisto riešený automobil. Astra novej generácie bude vôbec prvýkrát už z výroby vybavená 18-palcovými kolesami z ľahkých zliatin. „Vďaka novej Astre môžeme jasne demonštrovať nový, vzrušujúco dynamický designerský štýl automobilky Opel,“ hovorí Martin Smith, šéfdesigner Opel. „V rovnakom duchu je aj prepracovaný interiér. K jeho základným rysom patrí vysoká kvalita všetkých používaných materiálov a precízne spracovanie aj tých najjemnejších detailov.“ Pôsobivé je najmä optické prepojenie prelisu na kapote motora s masívnou stredovou konzolou medzi vodičom a spolujazdcom. Priestranný interiér novej Astry ponúka ešte viac miesta pre cestujúcich ako predchádzajúci model. To je dané najmä väčšími vonkajšími rozmermi - nová Astra je asi o 14 cm dlhšia, o 2 cm širšia a o 4 cm vyššia. Konštruktéri šasi sa snažili, aby jej interaktívny podvozok IDS zaručoval bezproblémovú ovládateľnosť a špičkové jazdné vlastnosti so stálou rezervou aktívnej bezpečnosti. Astra novej generácie má vpredu vzpery McPherson prichytené k pomocnému rámu, vzadu je kompaktná náprava s torznou priečkou tvorenou dvojitým U-profilom. Prepracovaná konštrukcia zadnej nápravy prináša nielen všetky obvyklé výhody tejto koncepcie, teda predovšetkým malé nároky na obstavaný priestor, nízku hmotnosť a precízne vedenie stopy, ale umožňuje aj presné špecifické naladenie zavesenia podľa požiadaviek na tú ktorú verziu daného modelového radu. Skutočným technickým bonbónikom novej Astry je na želanie dodávané adaptívne zavesenie kolies IDSPlus so systémom priebežného riadenia útlmu CDC (Continuous Damping Control). CDC riadi prostredníctvom troch okruhov dátových zberníc CANBUS činnosť tlmičov podľa okamžitých jazdných podmienok. Tlmenie sa tak dokáže bleskovo prispôsobiť zmene povrchu vozovky, alebo osobitému jazdnému štýlu každého vodiča. V modeloch so zavesením kolies IDSPlus môže vodič stlačením tlačidla nastaviť športovú charakteristiku zavesenia kolies, pričom sa zároveň adekvátne zmení charakteristika účinku elektro-hydraulického posilňovača riadenia a citlivosť elektronického pedálu plynu. Modely vybavené automatickou prevodovkou, alebo automatizovanou manuálnou prevodovkou Easytronic, sa pri voľbe športového režimu motor pred preradením na vyšší rýchlostný stupeň vytáča do vyšších otáčok.
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.