Motormánia: Dunlop SP Sport 01: skutočný multitalent

Autor: Marek Michálek (marek@ltc.sk)
Publikované dňa: 15. máj 2003
URL: http://www.motormania/art.ltc/477
Nová letná pneumatika Dunlop SP Sport 01 je skutočne revolučnou a to vďaka dezénu rozdelenému na tri základné časti. Každá z nich je pritom zameraná na vylepšenie jednej zo základných vlastností pneumatiky.
Pri konštrukcii pneumatiky platí pravidlo ojedinelé pre doplnky automobil, že vylepšenie jednej vlastnosti sa deje na úkor inej. Pokiaľ vyžadujete najlepšiu ovládateľnosť na vode, potom sa pravdepodobne budete musieť zmieriť s väčšou hlučnosťou. Perfektné vlastnosti na suchu sa zasa dosahujú na úkor istoty za dažďa. Lenže v prípade nového dezénu Dunlop SP Sport 01 sa konštruktéri odvážili k netradičnému, ale vysoko účinnému kroku: jednotlivé časti dezénu vymodelovali presne podľa ich konkrétneho použitia, čím vznikol dezén kombinujúci výhody smerového a asymetrického usporiadania. Výnimočná konštrukcia je evidentná už pri pohľade na dezén. Neobvykle dizajnované bloky a kanáliky však majú svoj význam – tu sa na nijaký optický efekt nepozerá. Začnime na vonkajšej strane pneumatiky: tam nájdeme veľmi tuhé bloky s menším množstvom priečnych drážok. Toto riešenie je ideálne pre perfektné vodiace vlastnosti v zákrutách. Ak prudko zatočíte, väčšina hmotnosti automobilu pôsobí práve na vonkajšiu hranu pneumatiky. Pokiaľ nie je dostatočne tuhá, vodič nemá pocit istoty riadenia a automobil rýchlejšie prechádza do šmyku. Práve preto má pneumatika Dunlop SP Sport 01 vonkajšiu ramennú oblasť mimoriadne pevnú. Rovnobežníkové bloky naviac výrazne znižujú hlučnosť a zlepšujú tak komfort jazdy. Približne uprostred sú pozdĺžne členené bloky s dvoma stredovými rebrami. Toto riešenie prináša mnoho výhod. Hlboké drážky zaručujú dobrý odvod vody a znižujú hlučnosť pneumatiky, pretože vzduch zachytený v drážke môže zo stopy ľahko unikať bez rušivých vibrácií. I táto oblasť je kvôli stále veľkému zaťaženiu v zákrutách dostatočne tuhá. Účinok tejto časti sa prejaví hlavne pri priečnom zaťažení, napríklad pri prudkom zatočení, ale i v rýchlo prechádzanej zákrute menšieho polomeru. Bližšie k vnútornej strane pneumatiky je ďalšia pýcha Dunlopu SP Sport 01: drážky usporiadané v tvare plutiev pre vynikajúci odvod vody zo stopy. Tvar týchto kanálikov je značne podobný dezénu „vodného“ špecialistu SP 9000, pretože pri ňom sa táto konštrukcia vynikajúco a úspešne osvedčila. Voda prúdi medzi „plutvami“ dopredu a najmä do strany, tvarovanie dezénu naviac odvod vody maximálne urýchľuje. Takže pneumatika vďaka tomu výrazne lepšie vzdoruje aaquaplaningu. Vo vnútornej ramennej oblasti naväzujú na „plutvový“ dezén klasické rovnobežníkové bloky, ktoré taktiež pomáhajú odstraňovať vodu do strany a zlepšiť tým styk pneumatiky s vozovkou. Asymetrické usporiadanie veľkých blokov opäť znižuje hlučnosť nového modelu. Originálne poňatý dezén nie je však jediným, hoci najmarkantnejším progresívnym prvkom pneumatiky Dunlop SP Sport 01. Táto skrýva najmodernejšie riešenia taktiež vo svojej konštrukcii. Za mnohé môžeme menovať 100 % silikový behúň, ktorý zlepšuje priľnavosť ako za mokra, tak i za sucha a znižuje valivý odpor. To vedie k nižšej spotrebe paliva a predĺženiu životnosť pneumatiky. Spevnené bloky s ochranou disku MFS obmedzujú riziko poškrabania drahých zliatinových diskov pri parkovaní v blízkosti obrubníkov a aramidom vystužená pätka zaisťuje tesné a maximálne bezpečné zaistenie pneumatiky na disku.
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.