Motormánia: MiniTEST: Volkswagen Touareg 5.0 V10 TDI – víchor na cestách a v teréne tornádo

Autor: Marek Michálek (marek@ltc.sk)
Publikované dňa: 7. apr 2003
URL: http://www.motormania/art.ltc/459
Priaznivci značky Volkswagen sa konečne dočkali. Už aj ich milovaná značka VW ponúka auto do terénu, ale aj na cestu. Nesie exotický názov Touareg. Nové luxusné SUV sa na Slovensku predáva od marca a ja som mal tú česť otestovať ho v naozaj ťažkom teréne.
Podľa môjho skromného názoru nejaký ten off-road Volkswagenu v ponuke dosť citeľne chýbal. Je to predsa značka so širokou ponukou vynikajúco etablovaná na európskom trhu, kde sa dopyt po SUV neustále zvyšuje. Je fajn, že VW naskočil do idúceho vlaku a vyrazil dych cestujúcim, teda konkurenčným značkám modelom Touareg, ktorý je momentálne asi tým najlepším čo v triede SUV je. Touareg je dvojčaťom Porsche Cayenne, nakoľko na vývoji SUV sa podieľala značka VW rovnako ako Porsche. Ušetrili sa tak nejaké milióny Eúr na vývoji a výsledok je vynikajúci. Poďme sa teda na VW Touareg pozrieť z blízka. Exteriér: Už pri prvom pohľade je vám jasné, že Touareg je výnimočný. V skratke ho je možné opísať ako luxusnú limuzínu do terénu. V porovnaní s konkurenciou v triede SUV ide o nenápadné auto s príjemným a kultivovaným dizajnom, čo sa v dnešnej dobe celkom cení. Touareg má v extriéri toho dosť spoločného v detailoch s limuzínov Phaeton. Ako prvé v čom som videl spojitosť sú smerovky umiestnené v bočných spätných zrkadlách a predné aj zadné skupinové svetlá, ktoré sú pre limuzínu od VW typické. Pri prednom pohľade na Touarega je okamžite jasné, že je to Volkswagen a určite by ste odhalili výrobcu aj keby tam nebol ten notoricky známy znak. Touareg má jednoduché čisté línie, ktoré sú jemne zaguľatené a priťahujú tak zrak náhodných okoloidúcich. Športový duch sa v Touaregu nezaprie, čo dokazujú veľké mriežky v prednom nárazníku a sympatická maska chladiča. Až veľká svetlá výška z Touaregu robí auto do terénu a umožňuje mu priechodnosť aj tým najťažším terénom.
Klikni na obrázok! Klikni na obrázok! Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Interiér: Po nasadnutí do Touaregu sa okamžite zamyslíte, či sedíte vôbec v terénnom automobile. Tvorcovia automobilu luxusom zjavne nešetrili a interiér tak pôsobí veľmi pohodlne a príjemne. Volkswagen použil pri tvorbe interiéru len samé hodnotné materiály, kupujúci má na výber z dvoch koží, ale na požiadanie je výrobca ochotný potiahnuť sedačky aj textilom. Ovládacie prvky na funkcie klimatizácie (dvojzónovej alebo na požiadanie štvorzónovej), pneumatického podvozky a 4x4 sú zhotovené z ušľachtilého kovu, čo pôsobí viac než vkusne. Ich používanie je intuitívne a všetky sú umiestnené na dosah vodiča. V interiéry Touaregu by sme našli toho mnoho spoločného s Phaetonom, tak ako tomu bolo aj pri exteriéry, čo som spomínal už vyššie. Volant je samozrejme multifunkčný s tlačidlami pre ovládanie rádia, tempomatu alebo palubného počítača. Nastupovanie je veľmi dobré aj vďaka širokému uhlu otvárania dverí. Vyššie sedenie dáva vodičový lepší rozhľad a pocit bezpečia. Sedenie je v Touaregu maximálne pohodlné. Predné sedadlá sú elektricky ovládateľné v dvanástich smeroch. Vzadu je dostatok miesta pre tri osoby a tri sú aj opierky hlavy. Cestujúci na zadných sedadlách si absolútne nemôžu sťažovať na nedostatok priestoru pre nohy, pretože toho je viac než dosť. Batožinový priestor vo verzii V10 TDI ponúka kapacitu perfektných 500 litrov. Po sklopení dostanete priestor až 1525 litrov, čo je dostačujúce aj na skutočne objemný náklad.
Klikni na obrázok! Klikni na obrázok! Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Bezpečnosť V Touaregu sa cítiť bezpečne jednoducho musíte. Štandardne je dodávané ABS (antiblokovací systém bŕzd), ASR (protišmykový systém), ESP (stabilizačný systém), HBA (hydraulický brzdový asistent), trojbodové bezpečnostné pásy s pyrotechnickými napínačmi a čelné aj bočné hlavové airbagy. Všetky tieto systémy a technológie dbajú na vašu bezpečnosť. Touareg dbá aj na bezpečnosť chodcov a to napríklad hliníkovou kapotou, ktorá má dobré deformačné vlastnosti. Motor 5.0 V10 TDI Samotný Volkswagen pomenoval desaťválcový päťliter TDI ako „technický klenot“. V skutočnosti je to motor s nádherným kultivovaným zvukom aj chodom. Hodnotou hovoriacou za všetko je krútiaci moment, ktorý je 750 Nm už pri 2000 ot./min. Touareg nemá potom absolútne žiaden problém prekonávať obtiažne prekážky v teréne, a na ceste sa v ňom prebúdza športový duch. Zrýchlením z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy sa môže pochváliť asi máloktorý terénny automobil. Maximálnu rýchlosť dosahuje 225 km/h a výkon tohto fantastického desaťvalca je 230 kW (313 k.). Priemernú spotrebu uvádza výrobca 12,2 litra na 100 km, čo na päťliter nie je vôbec zlé.
Klikni na obrázok! Klikni na obrázok! Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Jazda v teréne. Všemohúca elektronika a silný motor robia z Touarégu buldozér, ktorý nepozná prekážky. Výkon motora sa prenáša pomocou rozdeľovacej prevodovky s možnosťou radenia redukovaných stupňov permanentne na všetky štyri nezávisle zavesené kolesá systémom 4XMOTION. Centrálny diferenciál má štandardne elektronicky ovládanú uzávierku, na zadnú nápravu je možné si dať diferenciál za príplatok. Elektronika rozdeľuje výkon medzi zadnú a prednú nápravu podľa trakčných podmienok, ale za normálnych okolností je pomer 50:50. V teréne za neštandardných podmienok však dokáže elektronika nasmerovať až celých 100% na prednú alebo zadnú nápravu podľa potreby. Do trakcie zasahuje aj systém EDS, ktorý v prípade potreby aktivuje jednotlivé brzdy. Jazdu v teréne podporujú dvaja nepostrádateľný asistenti. Jeden slúži na rozbiehanie sa v kopci a druhý príde na radu v klesaní dolu strmým svahom. Touareg V10 TDI je sériovo vybavený pneumatickým pružením CDC s elektronickou reguláciou pričom svetlú výšku s týmto pružením môže dosiahnuť až 300mm. Jazda s pneumatickým pružením v teréne je naozaj fantastická, v aute cítite len veľmi malé percento nerovností a necítite sa v ňom ako na húpačke. Na vlastnej koži som si vyskúšal, že Touareg znesie bočný náklon 45 stupňov a stúpanie a rozbiehanie v 45 stupňovom stúpaní je pre neho malinou. Brodiť sa môže vo vode hlbokej až skoro 60 cm, čo z neho robí z časti obojživelníka. Touarega som mal možnosť odskúšať na špeciálnom okruhu pre terénne automobily, ktorý vznikol pri fabrike VW a odkiaľ sú aj fotografie v článku.
Klikni na obrázok! Klikni na obrázok! Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Jazda na ceste. Touareg nie je žiadne béčko ani na bežnej ceste v normálnej premávke. O komfort na ceste sa stará pneumatické pruženie CDC, ktorého dobré vlastnosti sme vyskúšali v teréne a ocenili sme ich aj na ceste. Po prekročení rýchlosti 125 km/h sa zníži svetlá výška o 25mm, čo prispieva k lepšej stabilite, ale vodič si počas jazdy na palubnej doske sám môže nastaviť tuhosť tlmičov aká mu vyhovuje. Pri rýchlom prejazde prudkými zákrutami sa o pohodlie taktiež stará pneumatické pruženie CDC, ktoré neustále zaručuje stabilitu vozidla. Do kabíny počas jazdy preniká len veľmi malé percento hluku z vonka, a tak si môžete vychutnať v plnej paráde vašu obľúbenú hudbu alebo božské ticho.
Klikni na obrázok! Klikni na obrázok! Klikni na obrázok!
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Záver. Vo Volkswagene Touareg som nenajazdil nejaké enormné množstvo kilometrov. Niekedy aj málo stačí, aby ste boli presvedčený, že je niečo dokonalé. Na Touaregu som jazdil naozaj v neľudských podmienkach, kde by som ho nikdy nenútil ísť keby to bolo moje vlastné vozidlo. Stúpania, klesania, náklon, blato, ostré kamene, hlboký piesok, drevené klády, výmoli a neviem čo ešte všetko bolo do trate zabudované. Tourareg ani pred jednou prekážkou nezaváhal a všetky ich zvládal bez sebemenších problémov. Naviac vo vnútri som si vychutnával dobrú hudbu a nadštandardný luxus, ktorý Touareg ponúka. Myslím preto, že cena 2 646 600,- Sk nie je vôbec prehnaná. Všetky tie technológie, elektronika, výkon a kvalita musia niečo stáť, a keby som tú sumu mal, tak určite by som ju do Touaregu investoval, je to totiž víchor na cestách a v teréne tornádo. P.S. Možno vám tento minitest znel ako óda na VW Touareg, ale tak som to skutočne cítil.
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.