Motormánia: Volkswagen Touareg – Dnes (14.3.2003) začína jeho predaj na Slovensku

Autor: Press (press@motormania.sk)
Publikované dňa: 14. mar 2003
URL: http://www.motormania/art.ltc/444
Touareg je v ponuke s benzínovými motormi V6 3,2 litra a V8 4,2 litra, ktoré dosahujú výkony 162 kW (220 k) a 228 kW (318 k), ako aj s unikátnym turbodieslom V10 TDI s objemom 5,0 litra, ktorý dosahuje výkon až 230 kW (313 k). Od druhého polroku 2003 bude k dispozícii aj úsporny turbodiesel R5 2,5 TDI s výkonom 128 kW (174 k). Ponúkame vám v dnešnom článku detailný pohľad na Touareg a aj jeho ceny ...
Volkswagen Touareg bez kompromisov spája najlepšie atribúty sveta offroad a onroad V súčasnosti existujú tri kategórie terénnych automobilov: klasická s jednoznačným zameraním pre jazdu v teréne, tzv. Lifestyle-SUV určené prevažne pre jazdu po asfaltových cestách a tretia, ktorá spája dve predošlé. Každá kategória má svoje typické silné stránky, ktoré sú však často vyvážené rozličnými kompromismi. VW Touareg je iný – napriek vynikajúcim vlastnostiam pri jazde v teréne poskytuje na asfaltovej ceste komfort limuzíny najvyššej triedy v spojení s obratnosťou a dynamikou športového automobilu. A to platí pre každú verziu nového terénneho modelu VW. Karoséria: Bezpečnosť na úrovni limuzíny najvyššej triedy Svojou dĺžkou 4754 mm, šírkou 1928 mm, výškou 1726 mm a rázvorom osí kolies 2855 mm patrí Touareg k terénnym automobilom najvyššej triedy. No svojimi rozmermi sa nový Volkswagen súčasne vymyká spomedzi konkurentov: jeho kompletne pozinkovaná karoséria je najdlhšia a najširšia v segmente európskych terénnych automobilov a aj rázvor osí kolies je najdlhší. Súčasne však – a to je typické pre celkovú koncepciu – je Touareg nižší ako ostatné terénne automobily najvyššej triedy. Z tohto pomeru rozmerov sa vytvára zvlášť dynamický a elegantný vzhľad. Pri tom však vnútorná výška kabíny nezaostáva za konkurentmi. Na najvyššej úrovni je aj priestorová ponuka, rovnako ako aj batožinový priestor s objemom 555 až 1570 litrov, ktorý patrí k najväčším v triede.
VW Touareg
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Koncepcia karosérie podporuje jazdné vlastnosti v teréne Veľké piate dvere a samostatne otvárateľné zadné okno zabezpečujú optimálny prístup do veľkého batožinového priestoru. Aj v otvorenom stave piate dvere vďaka skrytým pomocným pružinám a plynovým vzperám zabezpečujú vysokú technickú estetiku. Dvere batožinového priestoru sa odomykajú elektromechanicky, na želanie môže byť ich zámok vybavený elektrickým priťahovačom, zvyšujúcim komfort pri zatváraní. No nie sú to iba klasické rozmery a funkcie, ktorými vyniká karoséria nového terénneho modelu VW. S ohľadom na jazdu v teréne sú rovnako dôležité aj proporcie predného a zadného previsu karosérie. Predný previs (meraný od stredu kolesa) dosahuje dĺžku 926 milimetrov, zadný 973 milimetrov. Vďaka tomu má moderný multifunkčný automobil kategórie SUV vpredu i vzadu nájazdový uhol 28 stupňov (pri pneumatickom pružení 33,2 stupňa). Náročne konštruovaný trojnásobný systém tesnenia dverí proti vniknutiu vody a vodotesné reflektory (ako aj vodotesné spoje elektroinštalácie, utesnené kĺbové hriadele, špeciálne vedenie nasávaného vzduchu a odvetrania agregátov) umožnili dosiahnuť brodivosť do hĺbky 500 milimetrov (pri pneumatickom pružení 580 milimetrov). Kompletne pozinkovaná karoséria s vysokou torznou tuhosťou a nosnosťou strechy 100 kg Konštrukčne sa kompletne pozinkovaná karoséria Volkswagenu Touareg vyznačuje zvlášť vysokou statickou i dynamickou tuhosťou. Vyzdvihnúť treba predovšetkým vynikajúcu torznú tuhosť a jej rovnomerné rozdelenie po celej štruktúre karosérie. To sú kritériá, ktoré vytvárajú podmienky pre optimálne jazdné vlastnosti automobilu. Navyše zabezpečujú aj bezproblémovú funkciu dverí, kapoty motora a dverí batožinového priestoru pri tesných špárach a vo všetkých prevádzkových stavoch. S hodnotou 40 Hz je extrémne vysoká aj dynamická torzná tuhosť pozinkovanej oceľovej karosérie. Vytvára základ pre vyslovene dobrý jazdný komfort Volkswagenu Touareg. Vďaka inovatívnej štruktúre karosérie sa podarilo dosiahnuť maximálne povolené zaťaženie strechy až 100 kg, čo je o 25 kg viac ako u väčšiny konkurentov. Predné blatníky z plastu, kapota motora z hliníka No nie všetky lakované časti karosérie sú vyrobené z oceľového plechu. Napríklad predné blatníky sú vyrobené z pružného plastu, ktorý odoláva vysokým teplotám, čím je zabezpečené bezproblémové lakovanie kompletnej karosérie. Hrúbka plastu sa pohybuje od 2,7 do 3,4 milimetra. Dvojplášťová konštrukcia blatníkov zabezpečuje vysokú tvarovú stálosť. Aj nárazníky sú vyrobené z plastu, ktorý je odolný nielen voči vysokej teplote ale aj mechanickému namáhaniu. Vďaka tomu nárazníky nie sú citlivé na teplo, sálajúce z motorového priestoru a od koncoviek výfuku. Špeciálny výstužný diel zabezpečuje pružnosť a tým nárazníky chráni pred deformáciou pri drobných nárazoch od parkovania alebo jazdy v teréne. Kapota motora je vyrobená z hliníka, vďaka čomu je nielen ľahká ale súčasne poskytuje aj optimálnu deformovateľnosť v prípade čelného nárazu.
VW Touareg
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Výborné akustické vlastnosti Akustické vlastnosti karosérie Volkswagenu Touareg dosahujú úroveň limuzíny najvyššej triedy. Ticho bolo takpovediac od začiatku vývojových prác priamo „vkonštruované“ do karosérie. Veľmi dobré akustické vlastnosti karosérie idú na konto cielených výstuh plechových plôch a použitia neobyčajne efektívnych hliníkových sendvičových konštrukcií na tlmenie. Interiér je okrem toho akusticky odtienený od aerodynamických, mechanických a iných hlukov trojnásobným tesniacim systémom dverí a na želanie aj akusticky tlmiacim vrstevným sklom kabíny. Hodnota vonkajšieho hluku modelu Touareg V6 dosahuje 75 dB, ešte tichší je Touareg V10 TDI s hodnotou 72 dB. Všestranný strešný nosič Na dopravu športového náradia, strešných kontajnerov a iného nákladu sa používa systém koľajničiek z hliníkových profilov s prierezom v tvare písmena C, na ktorý sa dá upevniť strešný nosič, vyvinutý špeciálne pre VW Touareg. Ak sa nosič nepoužíva, dva priečne nosníky aerodynamicky optimalizovaného systému sa dajú – okrem demontáže – spolu posunúť celkom na zadný koniec strechy, čím sa vytvorí vzhľadovo harmonický celok s líniou strechy. Svetová novinka: elektricky ovládané ťažné zariadenie Náročnejšie prepravné úlohy sa dajú zvládnuť pomocou celkovo štyroch rozličných ťažných zariadení. V prípade potreby môže VW Touareg ťahať brzdený príves s celkovou hmotnosťou až 3500 kg. Ťažným zariadením je vybavený každý Touareg, je odnímateľné alebo pri verzii V10 TDI – čo je absolútna svetová novinka – môžu byť elektricky výklopné. Pri inovatívnej, elektricky ovládanej verzii ťažného zariadenia sa po stlačení gombíka najprv vynorí upevňovací guľový krk zo skrytej polohy za nárazníkom smerom nadol, potom sa automaticky natočí v smere jazdy a bezpečne zafixuje. Vybavenie na úrovni najvyššej triedy K vonkajšiemu vybaveniu patria dvojité reflektory (diaľkové svetlo H7, tlmené svetlo H9), ktoré sú spolu so smerovými blikačmi združené do zrkadlového modulu za čírym krycím sklom. Na želanie môže byť terénny automobil VW vybavený bi-xenónovými reflektormi s dynamickou reguláciou dosahu. Takisto ako príplatkové vybavenie Volkswagen ponúka tzv. „asistenčné svetlá“ (súčasť paketu Coming-Home), ktoré pri zotmení alebo vjazde do tunela samočinne zapína reflektory a koncové svetlá. Okrem toho reflektory a koncové svetlá, ako aj bodové svetlá na spodnej časti vonkajších spätných zrkadiel pri aktivovanej funkcii Coming-Home v noci osvetľujú okolie vozidla a tým majiteľovi umožňujú bezpečnú cestu z garáže alebo k domu. Akonáhle sa vozidlo odomkne prostredníctvom rádiového diaľkového ovládača, senzor preskúma svetelné pomery a ak nedosahujú definované hodnoty denného svetla, automaticky sa zapnú reflektory, koncové svetlá, svetlá pre nastupovanie vo dverách a bodové svetlá vo vonkajších spätných zrkadlách. V obidvoch prípadoch existuje možnosť funkciu deaktivovať i regulovať časový interval osvetlenia. Ďalšími súčasťami systému Coming-Home sú okrem spomínaných asistenčných svetiel elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo a dažďový senzor na ovládanie stieračov. Všetky tieto prvky sú štandardnou výbavou verzie V10 na Slovensku. Tri rozličné druhy zasklenia, sériovo determálne sklá Nadmerné slnečné žiarenie zachytáva sériové determálne zasklenie. Na želanie môže mať VW Touareg od stredného stĺpika karosérie tmavšie tónované sklá (tzv. Privacy Glas), ktoré prepúšťa iba 35 percent svetla, ešte silnejšie redukuje slnečné žiarenie a chráni zadnú časť kabíny i batožinový priestor pred neželanými zvedavými pohľadmi zvonku. Ako tretí stupeň môže byť použité akustické sklo, ktoré poskytuje lepšiu zvukovú izoláciu proti vonkajšiemu hluku. Za príplatok môže byť VW Touareg vybavený aj elektricky vyhrievaným čelným sklom, využívajúcim neviditeľnú výhrevnú fóliu. Multifunkčné vonkajšie spätné zrkadlá s nosnými časťami z hliníka, bočné smerovky z LED a alternatívne aj bodové svetlá integrované do telesa zrkadla Veľké vonkajšie spätné zrkadlá sú štandardne elektricky vyhrievané, v závislosti na stupni vybavenia i vyhrievané. Aj pri nich možno nájsť mnoho progresívnych technických prvkov: nožičky a nosné časti zrkadla sú vyrobené z hliníka, do zrkadla sú integrované bočné smerové svetlá zo svietivých diód LED a eventuálne aj bodové svetlá na osvetlenie okolie vozidla (súčasť paketu Coming-Home). Ľavé a pravé zrkadlo sa dajú, podobne ako pri iných modeloch značky Volkswagen synchrónne nastavovať (nastavenie pravého zrkadla sleduje nastavenie ľavého). Súčasťou ponuky príplatkového vybavenia je elektrické sklápanie vonkajších spätných zrkadiel.
VW Touareg
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Dizajn exteriéru: nová generácia moderného terénneho automobilu Touareg spája svet terénnych automobilov s priestorovými pomermi limuzíny najvyššej triedy a dynamickými atribútmi pohonu športového automobilu. Tieto tri vlastnosti sa odrážajú aj v dizajne nového modelu Volkswagen. Touareg preto predstavuje úplne novú generáciu moderného terénneho automobilu. Veľká svetlá výška, veľké kolesá (Touareg V6: 17-palcové, Touareg V10 TDI: 18-palcové) a pregnantné tvarovanie blatníkov a nárazníkov naznačujú, že Touareg je automobilom kategórie SUV s vysokou technickou úrovňou. Mechanickú robustnosť automobilu zvýrazňujú aj rozmery jednotlivých elementov karosérie. Napríklad veľkorysé mriežky pre vstup vzduchu v nárazníku vytvárajú zámerný kontrast s maskou chladiča, pripomínajúcou limuzínu VW Phaeton. Podobný kontrast vytvárajú energické lemy blatníkov a široký prelis nad prahmi ku rozmerným hladkým plochám karosérie, čím korešpondujú s aktuálnou líniou dizajnu značky Volkswagen, založenom na výrazných akcentoch. Dizajn kompletizuje hodnotne pôsobiaca typická maska chladiča, v zadnej časti karosérie sú to zadné skupinové svetlá s nezameniteľným charakterom. Najmä šípovo kontúrovaný prechod dverí a blatníkov do kapoty motora s výrazným tvarovaním je od predstavenia limuzíny Phaeton typickým prvkom dizajnu modelov značky Volkswagen najvyššej triedy. Dynamické kontúry spolu s dizajnom predných reflektorov a dominantným tvarom zadných skupinových svetiel sa vytvorila významná štylistická príbuznosť medzi modelmi Touareg a Phaeton. Rovnako ako Phaeton má aj Touareg bočné smerové svetlá integrované do vonkajších spätných zrkadiel. Zásadne pre Touareg platí, že sila a robustnosť sa demonštrujú iba tam, kde je to na základe funkcie opodstatnené. Všetky ostatné elementy dizajnu karosérie vyžarujú modernú eleganciu a sebavedomú dynamiku. Pasívna bezpečnosť: najvyšší štandard spomedzi terénnych automobilov. Novým modelom Touareg predstavuje Volkswagen terénny automobil, ktorý vytvára nové štandardy v oblasti aktívnej i pasívnej bezpečnosti. V oblasti aktívnej bezpečnosti podvozok s nezávislým zavesením kolies a príplatkové pneumatické pruženie (pri V10 TDI sériové), pohon všetkých kolies 4XMOTION, výkonné brzdy, ESP a brzdový asistenčný systém, ako aj za príplatok dodávaný systém kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách (RDK) dokumentujú, že aj pri terénnom automobile sa dajú dosiahnuť bezpečnostné rezervy na úrovni limuzíny najvyššej triedy. To isté platí aj pre oblasť pasívnej bezpečnosti. Už na pohľad Touareg so svojim nízkym ťažiskom karosérie dokumentuje, že aj kompatibilita s menšími vozidlami a ochrana chodcov sú dôležitými konštrukčnými vlastnosťami tohto automobilu kategórie SUV. Napríklad ochranný rám na prednú časť karosérie Volkswagen ani nebude dodávať. Na ochranu pasažierov i ochranu chodcov boli už pri vývoji zohľadnené požiadavky noriem Euro-NCAP a US-NCAP. To isté platí aj pre test podľa normy FMVSS 208, ktorý je predpísaný v USA pre všetky automobily. Nezávisle od všetkých spomínaných noriem musel Touareg okrem toho splniť aj extrémne vysoké interné požiadavky na pasívnu bezpečnosť značky Volkswagen. Nový terénny automobil VW sa vyznačuje prednou časťou karosérie s veľmi vysokou mierou absorpcie energie a extrémne tuhou kabínou posádky. Ako osobitné bezpečnostné prvky pre vnútorný priestor kabíny slúžia prídavné uzavreté profily v prahoch, extrémne pevné stĺpiky karosérie a zosilnené miesta ich spojenia s pozdĺžnymi nosníkmi. Pri výrobe karosérie sa využíva oceľ vysokej pevnosti a kontinuálne laserové zváranie. Do bezpečnostnej štruktúry karosérie je integrovaný aj systém dverí, ktorý je mimoriadne stabilný a tým zabezpečuje maximálnu ochranu pri bočnom náraze. Najmodernejšie pasívne bezpečnostné systémy Posádku VW Touareg chránia najmodernejšie bezpečnostné systémy. Patria k nim tzv. predstihové senzory (Early-Crash), ktoré v závislosti na intenzite nárazu ovládajú dvojstupňové adaptívne airbagy vodiča a spolujazdca. Okrem predných a bočných airbagov sú súčasťou sériového vybavenia aj bočné závesové airbagy, ktoré prekrývajú celú plochu bočných okien od prvého po tretí stĺpik karosérie. Bezpečnostné pásy predných sedadiel a na vonkajších miestach zadného sedadla sú vybavené pyrotechnickými napínačmi bezpečnostných pásov (vpredu s obmedzovačmi sily napnutia). Bezpečnostné pásy na všetkých miestach sú trojbodové, vpredu a vzadu s výškovým nastavovaním horného úchytu. Pri preprave malých detí v detskej sedačke otočenej proti smeru jazdy sa dajú airbagy spolujazdca vpredu deaktivovať osobitným spínačom, ovládaným kľúčikom zapaľovania. Zadné sedadlo je sériovo vybavené úchytmi pre detské sedačky systému Isofix. Bezpečnostné systémy, ktorými je vybavený VW Touareg, fungujú ďalej aj po eventuálnom náraze. Akonáhle sa prekročí definovaná intenzita nárazu alebo akonáhle sú aktivované airbagy, automaticky sa odomknú dvere vozidla, akumulátorová batéria sa odpojí od alternátora, preruší sa prívod paliva do motora, vypnú sa všetky energeticky náročné spotrebiče (napr. klimatizácia) a zapne sa varovný blikač. Špeciálna štruktúra hliníkovej kapoty motora a plastové blatníky optimalizujú ochranu chodcov Chodci a cyklisti, ktorí sú najslabšími účastníkmi cestnej premávky, majú byť pri nehode maximálne chránení. Preto Touareg v konštrukčnom layoute karosérie obsahuje množstvo prvkov, ktoré optimalizujú ochranu chodcov. Príkladom môže byť kapota motora vyrobená z hliníka, ktorá poskytuje optimálne deformačné vlastnosti. Príkladom môžu byť aj predné blatníky, ktoré sú vyrobené z pružného plastu a tým sú schopné absorbovať väčšie množstvo energie nárazu. Aj v motorovom priestore medzi kapotou motora a krytom motora sa nachádzajú definované deformačné zóny, ktoré pri náraze absorbujú energiu. A v konečnom rade aj dôsledné upustenie od agresívneho dizajnu a rúrkového ochranného rámu prednej časti karosérie ukazujú, že Volkswagen sa usiloval o čo najlepšiu kompatibilitu medzi najslabšími a najsilnejšími účastníkmi cestnej premávky pri nehode. Parkovací asistenčný systém s vizuálnou a akustickou indikáciou Na uľahčenie parkovania ponúka Volkswagen ako prvok príplatkového vybavenia pre Touareg parkovacie senzory. Ultrazvukové vysielače a prijímače v obidvoch nárazníkoch kontrolujú priestor do vzdialenosti 120 centimetrov pred a 150 centimetrov za vozidlom. Akonáhle sa vozidlo približuje k prekážke, rozsvieti sa najprv optická signalizácia, ktorú po zmenšení vzdialenosti doplní akustický výstražný signál. Optická signalizácia, indikujúca odstup od prekážky vpredu, je umiestnená v zornom poli vodiča – v strednej časti prístrojového panelu, zadná optická signalizácia je umiestnená v strope kabíny medzi poslednými stĺpikmi karosérie, kde na ňu vodič vidí prostredníctvom vnútorného spätného zrkadla.
VW Touareg
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Interiér: Funkčná estetika a vysoký komfort Interiér multivariabilného modelu Touareg je vzorovým príkladom funkčnej estetiky, komfortu a prvotriednych priestorových pomerov. Kvalita materiálov a progresívny dizajn vytvárajú ambiente, ktoré spája robustnosť luxusného terénneho automobilu s eleganciou limuzíny najvyššej triedy a dynamikou športového automobilu. Vypracovanie detailov vytvára vysoký kvalitatívny dojem a ideálnu rovnováhu medzi funkciou a estetikou. Príkladom pre to môžu byť relatívne veľké otočné ovládače pre Climatronic, funkcie pohonu 4x4 a ovládanie podvozku: dajú sa ergonomicky optimálne ovládať, dotyková plocha je vytvorená z ušľachtilého a odolného kovu. To isté platí pre výber použitých materiálov. Dokonca aj plasty vďaka špeciálnej povrchovej úprave pôsobia ako prírodné materiály. Pri špičkových motoroch sériovo – inak ako príplatkové vybavenie – obklady z pravého dreva zušľachťujú prístrojovú dosku, stredovú konzolu, čalúnenie dverí, radiacu páku a volant. Touareg V10 TDI má sériovo obklady z orechového dreva, okrem toho sú k dispozícii dva ďalšie druhy drevených obkladov. Vodič v kabíne nenájde iba hodnotné a štylisticky fascinujúce prostredie ale aj premyslený a čisto členený prístrojový panel. Prístroje sú prehľadné, funkčné ovládacie prvky umožňujú intuitívnu manipuláciu. Združený prístroj tvoria analógové kruhové stupnice s chrómovanými rámčekmi, medzi nimi je multifunkčný displej s uhlopriečkou 3, resp. 5 palcov. Stupnice prístrojov majú antireflexné minerálne krycie sklá, na osvetlenie sa používa katódové svetlo. Ako štandardné vybavenie je k dispozícii multifunkčný volant s ovládacími tlačidlami pre tempomat, audio-aparatúru, telefón a palubný počítač. Stredová konzola – intuitívne ovládateľné funkcie Veľmi prehľadne je vytvorená aj celá stredová konzola. Vertikálna časť obsahuje navrchu odkladaciu schránku s vekom, pod ňou sú mriežky ventilácie, ďalej pod nimi v optimálnom dosahu lišta ovládače audio-aparatúry. Pod oblasťou infotainmentu sú umiestnené ovládacie prvky klimatizácie, resp. v závislosti na stupni vybavenia dvoj- alebo štvorzónového Climatronicu. Každý VW Touareg na Slovensku je štandardne vybavený 2-zónovým Climatronicom. Teplota sa pri automatických systémoch Climatronic nastavuje veľkými otočnými ovládačmi a zobrazuje sa na digitálnych displejoch. Presne v strede medzi ovládacími prvkami klimatizácie a audio-aparatúry je umiestnený spínač varovného blikača, dobre prístupný pre vodiča i spolujazdca. Horizontálna časť stredovej konzoly obsahuje spínač na deaktiváciu airbagu spolujazdca (ovládaný kľúčikom zapaľovania), pri verziách s uzamykacou a štartovacou automatikou (Keyless Access) gombík štartéra motora, ako aj ovládacie prvky pohonu 4x4 a podvozku. Analogicky k otočným ovládačom audio-aparatúry a automatickej klimatizácie majú aj tieto ovládače dotykové plochy z hliníka, na ochranu pred náhodným kontaktom sa dajú zasunúť do stredovej konzoly. Vo výške lakťa vodiča a spolujazdca je umiestnená stredová lakťová opierka, pred ňou sú dva držiaky na nápoje. Po vyklopení lakťovej opierky sa sprístupní držiak na fľašu s objemom 1,0 litra a osvetlená odkladacia schránka. Zvlášť veľký objem má klimatizovaná odkladacia schránka pred spolujazdcom. Ak je vozidlo vybavené tzv. nefajčiarskym paketom, pred pákou ovládania prevodovky je ďalšia odkladacia schránka s vekom. Predné sedadlá: tri verzie na výber Ergonomicky optimálne kontúrované základné sedadlá umožňujú manuálne nastavovanie pozdĺžneho posunu (prostredníctvom rukoväte, integrovanej v prednej časti sedadla), nastavovanie sklonu operadla pomocou otočnej ružice a výškové nastavovanie pomocou bočnej páky. Samozrejme, nastavovať sa dajú aj výška a sklon opierok hlavy. Komfortné sedadlá, ktoré sa pri všetkých verziách dodávajú na slovenský trh, majú elektrické 12-smerové nastavovanie, zahŕňajúce aj bedrovú opierku, a kožený poťah s vyhrievaním vpredu!. Nastavovanie sa ovláda pomocou ovládača v tvare sedadla, ktorý je umiestnený na boku sedáka na strane k dverám. Komfortné sedadlá sú sériovo vybavené elektrickým vyhrievaním, ktoré ohrieva nielen prostrednú časť ale aj bočnice. Ako zvláštne vybavenie môžu byť elektricky nastaviteľné sedadlá vybavené aj pamäťou. Systém umožňuje naprogramovať pre troch rozličných vodičov nielen individuálne nastavenie sedadla, ale aj polohu volantu, výšku horného úchytu bezpečnostného pásu a nastavenie vonkajších spätných zrkadiel. Okrem toho pamäťový systém zahŕňa aj funkciu Easy-Entry, ktorá pri nastupovaní a vystupovaní samočinne stiahne volant a sedadlo do pokojovej polohy. Funkcie pamäte sedadiel sa dajú ovládať aj úplne samočinne prostredníctvom personalizačne kódovaného kľúčika zapaľovania. Variabilné zadné sedadlá Vzadu má Touareg jednotlivo kontúrované miesta na jednodielnej lavici. Všetky verzie vybavenia majú tri opierky hlavy, tri trojbodové bezpečnostné pásy a stredovú lakťovú opierku a kožené čalúnenie. Operadlo je asymetricky delené (1/3 ku 2/3) a sklopné. Mnohé sériové prvky dokazujú, že Touareg je ideálny rodinný automobil. Zadné sedadlo obsahuje sériovo úchyty Isofix pre dve detské sedačky. Trojbodový bezpečnostný pás v strede umožňuje bezpečné pripútanie tretej osoby. V zadnej i prednej časti kabíny je miesta viac než dosť. Vzadu je k dispozícii priestor na sedenie s maximálnou dĺžkou 898 milimetrov, takzvaná lomená dĺžka pre vodiča dosahuje hodnotu 1112 milimetrov. Suverénne priestorové pomery zabezpečuje aj veľká vnútorná šírka kabíny, ktorá dosahuje vpredu hodnotu 1504 a vzadu 1505 milimetrov. S maximálnym objemom batožinového priestoru 1570 dm3 (pri motoroch V6 a V8) je Volkswagen Touareg ideálnym automobilom na dlhé cesty. Klimatizácia: tri rozličné možnosti V súlade so štandardom triedy vybavuje Volkswagen všetky verzie modelu Touareg sériovo klimatizáciou. Touareg má sériovo 2-zónovú automatickú klimatizáciu Climatronic. Na želanie sa za príplatok montuje 4-zónový Climatronic s dvoma klimatizačnými jednotkami. Pri tomto systéme sa dá teplota individuálne nastavovať na osobitnom displeji s ovládačmi, umiestnenom v zadnej časti stredovej konzoly, aj pre každé z vonkajších miest vzadu. Priam bezkonkurenčný je modus nepriameho vetrania, ktorý 4-zónový Climatronic umožňuje. Pri ňom vzduch do kabíny prúdi veľkou plochou v hornej časti prístrojového panelu, obdobne ako v limuzíne VW Phaeton. Mriežky na výstup vzduchu v stredných stĺpikoch zabezpečujú, že sa bočné okná nezahmlievajú. Osobitný senzor stráži vlhkosť vzduchu v kabíne a udržiava ju v oblasti, ktorá je pre ľudskú pokožku najpríjemnejšia. Pri systémoch Climatronic sa dá prostredníctvom spínača uzavretej cirkulácie vzduchu aktivovať aj senzor kvality vzduchu. Tento senzor meria obsah škodlivých látok vo vzduchu prúdiacom do kabíny a pri dosiahnutí definovanej úrovne automaticky prepne na uzavretú cirkuláciu. Rovnako efektívne ako klimatizácia a vetranie pracuje aj kúrenie automobilu. Výkon výmenníka 9 Kilowattow predstavuje najlepšiu hodnotu v segmente. Vďaka funkcii využitia zvyškového tepla sa môže interiér ešte pol hodiny po vypnutí motora, zohriatého na prevádzkovú teplotu, zásobovať teplým vzduchom. Touareg V10 TDI má kvôli vysokej tepelnej účinnosti motora prídavné elektrické vyhrievanie s výkonom 5 Kilowattov. Vyhrievanie zabezpečuje nielen rýchlejšie a efektívnejšie vykúrenie interiéru ale súčasne aj skoršie dosiahnutie prevádzkovej teploty motora, čo prispieva k zníženiu spotreby paliva a emisie škodlivín. Strešné okná: klasické i solárne Ďalším zariadením, ktoré pomáha udržiavať príjemnú klímu v kabíne je elektricky ovládané posuvné/výklopné strešné okno. Dodáva sa za príplatok, rovnako ako aj tzv. solárne okno. Táto verzia má rovnaké funkcie, vďaka integrovaným slnečným článkom umožňuje pri odstavenom vozidle zásobovať elektrickou energiou ventilátor, čím sa vytvára funkcia nezávislého vetrania. Akonáhle sa vypne zapaľovanie, slnečné články automaticky poháňajú ventilátor klimatizačnej sústavy, čím sa v extrémnych podmienkach môže dosiahnuť zníženie vnútornej teploty kabíny až o 20 stupňov Celzia.
VW Touareg
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Pohon všetkých kolies 4XMOTION: perfektná trakcia na všetkých cestách i mimo nich Krútiaci moment motorov sa prenáša na všetky kolesá prostredníctvom systému permanentného pohonu 4XMOTION. Tento systém pohonu zabezpečuje nielen suverénne jazdné vlastnosti v teréne ale aj vysoký bezpečnostný a dynamický potenciál vozidla na asfaltovej ceste. Je výrazom filozofie značky Volkswagen spojiť v segmente SUV autentické znaky terénneho automobilu s bezpečnostnými a dynamickými atribútmi limuzíny najvyššej triedy a športového automobilu. Krútiaci moment sa prenáša prostredníctvom medzinápravového diferenciálu, sériovo vybaveného redukčným prevodom, cez diferenciály prednej a zadnej nápravy na jednotlivé kolesá. Medzinápravový diferenciál obsahuje elektronicky ovládanú lamelovú spojku, ktorá rozdeľuje pomer krútiaceho momentu, prenášaného na jednotlivé nápravy na základe údajov o trakčných podmienkach, sprostredkovaných senzormi regulačných systémov podvozku. V prípade potreby sa môže až 100 percent krútiaceho momentu prenášať na jednu z náprav. Adaptívne rozdeľovanie krútiaceho momentu podporuje sériová elektronická uzávierka diferenciálu 4-EDS prostredníctvom samočinného pribrzďovania kolies s horšou trakciou. Otočným ovládačom na stredovej konzole sa dá spojka v medzinápravovom diferenciáli manuálne úplne uzavrieť, čím sa krútiaci moment rozdelí na nápravy v pevnom pomere 50 ku 50 percent. On-road: prednosti systému pohonu 4XMOTION na ceste Už aj na spevnenom povrchu poskytuje systém pohonu všetkých kolies 4XMOTION Volkswagenu Touareg enormné výhody. V normálnych podmienkach – na suchej ceste, pri rovnomernej adhézii a konštantnom výkone motora – systém pohonu zabezpečuje rovnomerné rozdelenie krútiaceho momentu na nápravy v pomere 50:50 percent. Len čo sa jedno z kolies, napríklad pri aquaplaningu alebo na jednostranne mokrej vozovke začne pretáčať, zvýši sa prostredníctvom lamelovej spojky v medzinápravovom diferenciáli podiel krútiaceho momentu prenášaného na nápravu s lepšou adhéziou. Toto prispôsobené asymetrické rozdelenie krútiaceho momentu súčasne podporí systém 4-EDS (EDS = elektronická uzávierka diferenciálu prostredníctvom pribrzďovania kolies). Výsledkom je, že pohon všetkých kolies vplýva rovnako pozitívne na dynamiku jazdy, ako aj na aktívnu bezpečnosť. Vďaka tomu Touareg disponuje obratnosťou limuzíny najvyššej triedy, jeho jazdné vlastnosti sú extrémne bezpečné a dobre kontrolovateľné, a aj stabilita pri jazde v zákrutách je i pri nevhodných adhéznych podmienkach vynikajúca. Off-road: prednosti systému pohonu 4XMOTION v teréne: Na nespevnenom povrchu zabezpečuje popísaná koncepcia pohonu všetkých kolies 4XMOTION s redukčnou prevodovkou a medzinápravovým diferenciálom s variabilnou uzávierkou suverénnu trakciu. Vďaka tomu Touareg so stúpavosťou 100 percent (45 stupňov) prekonáva aj najstrmšie svahy. Na elektrickú aktiváciu redukčnej prevodovky vodič jednoducho otočí ovládačom „Auto Diff“ na stredovej konzole z polohy modusu pre rýchlu jazdu „High“ doprava do polohy „Low“. Pri poklese trakcie na jednej náprave sa automaticky kontinuálne uzatvára medzinápravový diferenciál, uzávierka sa dá aj manuálne uzavrieť na 100 percent pomocou otočného ovládača, čím sa vyradí z činnosti adaptívne rozdeľovanie krútiaceho momentu na nápravy. Manuálne sa dá aktivovať aj uzávierka diferenciálu zadnej nápravy, ktorá sa dodáva za príplatok. Perfekcia v detailoch: Pri rozjazde do stúpania podporuje rozjazdový asistenčný systém vodiča pri vozidle s manuálnou prevodovkou. Systém sa automaticky aktivuje ak Touareg stojí na svahu pri bežiacom motore s prevádzkovou alebo parkovacou brzdou a pri stlačenej spojke zaradí 1. rýchlostný stupeň (dopredu do kopca) alebo spiatočku (cúvaním do kopca). Akonáhle vodič uvoľní brzdu, vozidlo sa zabrzdí automaticky a tým sa udržiava na svahu. Pri uvoľňovaní spojky sa brzda postupne uvoľňuje tak, aby zabezpečil plynulý rozjazd z miesta. Aj vodiči verzií s automatickou prevodovkou môžu využívať rozjazdový asistenčný systém, ktorý funkčným zásahom do automatickej prevodovky zabraňuje aby sa vozidlo pri rozjazde zosúvalo späť zo svahu. Keď Touareg schádza zo strmého kopca (klesanie viac ako 20 percent), využíva zjazdový asistenčný systém. Aj tento systém, sériový pri manuálnej i automatickej verzii, sa aktivuje samočinne vtedy ak sa rýchlosť vozidla zníži pod 20 km/h a ESP je zapnuté. Ak vodič pri zaradenom rýchlostnom stupni uvoľní pedál akcelerátora, systém zabezpečí samočinný zjazd konštantnou rýchlosťou. Nezávislé zavesenie kolies a pneumatické pruženie CDC Touareg má podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies, koncipovaný pre vysoké výkony. Kompletne novo vyvinutý systém závesov vytvára bázu pre vynikajúce jazdné vlastnosti na ceste i v teréne. Predná náprava má dvojité priečne ramená, pričom horné dvojité ramená sú hliníkové, spodné dvojité ramená sú oceľové. Obdobnú konštrukciu má aj zadná náprava, ktorá má dolu oceľové trojuholníkové ramená, hore dve ramená kované z hliníka. Rozchod vpredu dosahuje 1655 milimetrov, vzadu 1670 milimetrov (V6). Touareg s oceľovými vinutými pružinami má maximálnu svetlú výšku 237 milimetrov. Pruženie s vinutými pružinami má Touareg V6 a V8 sériovo. Za príplatok môže byť terénny Volkswagen vybavený pneumatickým pružením CDC (CDC: Continuous Damping Control) s elektronickou reguláciou charakteristiky tlmičov a automatickým nastavovaním svetlej výšky. Takýto systém má špičkový model Touareg V10 TDI sériovo. Pri pneumatickom pružení dosahuje maximálna svetlá výška až 300 milimetrov. Pneumatické pruženie s elektronickou reguláciou tlmičov CDC Pneumatické pruženie zabezpečuje pri jazde po spevnenej ceste veľmi vysokú mieru komfortu a – vďaka automatickému dvojstupňovému nastavovaniu svetlej výšky v závislosti na rýchlosti – dynamické vlastnosti športového automobilu. V teréne pneumatické pruženie vďaka variabilnej svetlej výške zlepšuje priechodnosť pri zachovaní neobyčajne vysokej miery komfortu. Pneumatické pruženie udržiava Touareg vždy v konštantnej svetlej výške bez ohľadu na zaťaženie a rozloženie nákladu. Aby sa zabezpečila rovnaká svetlá výška na prednej i zadnej náprave štyri senzory permanentne merajú odstup medzi nápravami a karosériou. Akonáhle zaregistrujú ochylku od zvolenej hodnoty, prispôsobí sa objem vzduchu v pružiacich jednotkách prostredníctvom elektromagnetických ventilov, kompresora a dvoch tlakových nádob. Jednotlivé pružiace elementy sa skladajú z pneumatického pružiaceho vaku, vonkajšieho plášťa, pohyblivého piestu a hydraulického teleskopického tlmiča s variabilnou charakteristikou. Systém regulácie tlmičov (Skyhook) pomocou náročne koncipovanej sústavy senzorov zaznamenáva relatívne zrýchlenie kolies a karosérie. Systém reaguje na najmenšie nerovnosti a kompenzuje ich pomocou zmeny charakteristiky tlmičov. Charakteristika tlmičov sa prispôsobuje aj rýchlosti jazdy a cestným podmienkam, pričom súčasne minimalizuje nakláňanie karosérie v pozdĺžnej a priečnej osi. Tento pozitívny efekt sa prejavuje napríklad aj pri prudkej akcelerácii alebo intenzívnom brzdení, kedy sa výrazne zmenšuje obvyklé predkláňanie a zakláňanie karosérie. Základné nastavenie pneumatického pruženia a regulácia tlmičov vodič uskutočňuje pomocou ovládacích prvkov, modulárne združených do ovládacieho poľa na stredovej konzole. Otočný ovládač pneumatického pruženia je umiestnený vpravo, symetricky k ovládaču systému pohonu všetkých kolies, medzi nimi v strede je otočný valček na nastavovanie tlmičov. Celkovo sa dajú zvoliť štyri úrovne svetlej výšky a tri modusy regulácie tlmičov. Variabilná svetlá výška od 160 do 300 milimetrov s automatickým nastavovaním Touareg s pneumatickým pružením sa automaticky zdvíha a spúšťa v závislosti na rýchlosti jazdy pri moduse „Strassen-Level“, ktorý sa používa hlavne pri jazde po spevnenej ceste. Na optimalizáciu jazdných vlastností sa pri dosiahnutí rýchlosti jazdy 125 km/h svetlá výška vozidla zmenší z 215 milimetrov na 190 milimetrov. Pri dosiahnutí rýchlosti 180 km/h sa svetlá výška ďalej zníži na 180 milimetrov. Nezávisle od toho sa dajú manuálne aktivovať ďalšie úrovne svetlej výšky. Automatické zdvíhanie a spúšťanie funguje aj pri mode „Offroad Level“, ktorý sa používa predovšetkým pri jazde v teréne. Prehľad jednotlivých výškových stupňov: . Load-Level: svetlá výška 160 milimetrov, do 5 km/h . Highspeed I: svetlá výška 190 milimetrov, od 125 km/h . Highspeed II: svetlá výška 180 milimetrov, od 180 km/h . Street-Level: svetlá výška 215 milimetrov, 0-125 km/h . Offroad-Level: svetlá výška 240 milimetrov, do 70 km/h . X´tra-Level, svetlá výška 300 milimetrov, do 20 km/h Brzdy s ventilovanými kotúčmi, ABS, ESP, ABV a asistenčným systémom Brzdová sústava je konštruovaná s ohľadom na hmotnosť a výkon automobilu a odoláva aj extrémnemu namáhaniu. Po mechanickej stránke majú všetky verzie ventilované kotúčové brzdy s pevnými brzdičmi. Brzdová sústava je sériovo vybavená elektronickými systémami ako ABS, EBV (elektronické rozdeľovanie brzdnej sily), ESP a brzdovým asistenčným systémom. Na extrémnych svahoch dokáže Touareg spoľahlivo udržať mohutne dimenzovaná nožná parkovacia brzda (bubnová s dvojitým posilňovačom).
VW Touareg
Pre zväčšenie klikni na obrázok
Motory: benzínové V6, V8 a turbodiesel V10 TDI Na prenos krútiaceho momentu od motora po systém pohonu všetkých kolies 4XMOTION sú zásadne k dispozícii šesťstupňové prevodovky. Pri základnom benzínovom motore je prevodovka štandardne manuálna, za príplatok sa dá objednať šesťstupňová automatická prevodovka, ktorá sa štandardne montuje pri väčších motoroch. Automatická prevodovka je vybavená adaptívnym dynamickým programom radenia DSP a funkciou poloautomatického radenia Tiptronic prostredníctvom voliacej páky alebo – za príplatok – ovládacími segmentmi na stĺpiku volantu. Motor V6 V porovnaní s technicky príbuzným motorom V6 s objemom 3,2 litra z limuzíny Phaeton bol benzínový šesťvalec pre Touareg špeciálne prispôsobený na podmienky jazdy v teréne. Výkon 162 kW (220 k) je oproti limuzíne Phaeton nepatrne nižší. K technickým zmenám patrí modifikované olejové čerpadlo so zmeneným nasávaním a olejová vaňa, prispôsobená pre veľký priečny i pozdĺžny náklon. Zmenený bol aj pohon agregátov drážkovaným remeňom, kde zväčšený uhol obopnutia remeníc umožňuje brodenie vozidla pri zaplavenom motorovom priestore. Touareg V6 s príplatkovým pneumatickým pružením dosahuje maximálnu rýchlosť 206 km/h a spĺňa emisnú normu Euro 4. Šesťvalec do V s malým uhlom rozovretia radov valcov 15 stupňov má štvorventilovú techniku a dva vačkové hriadele v hlave valcov. Systém variabilného časovania nasávacích i výfukových ventilov kontinuálnym pootáčaním vačkových hriadeľov o 52, resp. 22 stupňov optimalizuje priebeh výkonu a krútiaceho momentu motora. Ventily sú ovládané prostredníctvom vahadiel s kladkami, vybavenými samočinným hydraulickým vymedzovaním vôle. Zapaľovanie so samostatnou indukčnou cievkou pre každý valec využíva selektívnu reguláciu detonačného spaľovania (klepania). Motor má zdvihový objem 3189 cm3, valce majú priemer 84,0 milimetra, zdvih piestov je 95,9 milimetra. Motor V8 Benzínový motor V8 s maximálnym výkonom 228 kW (310 k) dosahuje v rozmedzí otáčok od 3000 do 4000 za minútu najvyšší krútiaci moment 410 Newtonmetrov. Motor s objemom 4172 cm3 zabezpečuje zrýchlenie z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 8,1 sekundy. Touareg V8 dosahuje na SUV úctyhodnú maximálnu rýchlosť 225 km/h. Motor V8 má v každom spaľovacom priestore 5 ventilov, v každej hlave valcov sú dva vačkové hriadele. Ventilový rozvod využíva vahadlá s kladkami a samočinným vymedzovaním vôle, pootáčaním vačkového hriadeľa nasávacích ventilov sa zabezpečuje variabilné časovanie . Hlavy valcov sú vyrobené z hliníka, trojstupňové variabilné nasávacie potrubie a veká ventilového rozvodu sú pre zníženie hmotnosti vyrobené z horčíkovej zliatiny. Vďaka tomu tento motor s hmotnosťou 193 kilogramov patrí k najľahším motorom V8 na trhu. Motor s kompresným pomerom 11:1 spĺňa emisnú normu Euro 4. Motor V10 TDI – najväčší turbodiesel pre osobný automobil Technický klenot predstavuje nový motor V10 TDI. So svojim enormným krútiacim momentom 750 Newtonmetrov už pri otáčkach 2000 za minútu na jednej strane vytvára predpoklady pre suverénne prekonávanie ťažkého terénu, na druhej strane umožňuje jazdné výkony na úrovni športového automobilu pri relatívne nízkej spotrebe paliva. Touareg V10 TDI zrýchli za 7,8 sekundy na rýchlosť 100 km/h, dosiahne maximálnu rýchlosť 225 km/h a s ohľadom na jazdné vlastnosti spotrebuje priemerne iba 12,2 litra nafty na 100 kilometrov. Okrem veľkého objemu prispieva k neobyčajnej výkonovej charakteristike aj systém vysokotlakového priameho vstrekovania paliva združenými vstrekovacími jednotkami (čerpadlo/dýza) a prepĺňanie dvojicou turbokompresorov s elektrickým nastavovaním geometrie lopatiek. Motor s kompresným pomerom 18:1 má zdvihový objem 4921 cm3, priemer valcov je 81,0 milimetra, zdvih piestov 95,5 milimetra. Dva rady valcov navzájom zvierajú uhol 90 stupňov, čo prispieva k malej konštrukčnej výške motora. Na kompaktnej dĺžke motora sa podieľa združený pohon ventilového rozvodu a agregátov ozubenými kolesami, ktoré bežia v uzavretej kazete, akusticky odčlenenej od kľukovej skrine. Popri neobyčajne dobrej charakteristike výkonu a krútiaceho momentu, ako aj kompaktných rozmerov, patril medzi dôležité vývojové ciele aj príkladne pokojný beh motora. Okrem samotnej výhodnej koncepcie desaťvalcového motora do V na dosiahnutie tohto cieľa slúži aj vyvažovací hriadeľ, otáčajúci sa proti smeru otáčok kľukového hriadeľa. Vyvažovací hriadeľ eliminuje voľné momenty prvého rádu. Dynamické vyváženie motora podporuje aj šesť protizávaží z wolframovej legúry, upevnených na kľukovom hriadeli. Presadenie kľukových čapov o 18 stupňov zabezpečilo rovnomerný rozstup zapaľovania po 72 stupňov. Konštrukcia hlavy valcov vychádza zo známych motorov Volkswagen so združenými vstrekovacími jednotkami, pre použitie na motore s usporiadaním valcov do V boli hlavy valcov rekonštruované na priečne prúdenie plynov, aby nasávacie kanály ležali v priestore medzi radmi valcov. Priame vstrekovanie paliva má kľúčovú rolu: optimalizuje stredný efektívny tlak a merný výkon, ako aj kvalitu výfukových plynov. Nové združené vstrekovacie jednotky, použité na desaťvalci, majú zvýšenú účinnosť, kompaktnejší elektromagnetický ventil a výrazne zvýšený vstrekovací tlak pri čiastočnom zaťažení motora. Úplne nová elektronika s dvoma samostatnými riadiacimi jednotkami umožňuje presné ovládanie desiatich vstrekovacích elementov a zladenie motora s prevodovkou a ústrojenstvom pohonu 4XMOTION. Na redukciu emisií je motor vybavený pneumaticky ovládanými ventilmi na recirkuláciu výfukových plynov. Oxidačné katalyzátory, umiestnené vo výfukovom potrubí blízko motora prispievajú k optimalizácii zloženia výfukových plynov. Touareg V10 TDI spĺňa emisnú normu Euro 3. Ceny: Touareg 3.2 V6 6 stup. = 1 703 400Sk Touareg 3.2 V6 6st.Tiptronic = 1 789 500Sk Touareg 4.2 V8 6st.Tiptronic = 2 228 100SK Touareg 5.0 V10 TDI 6st.Tiptronic = 2 646 600Sk
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.