Motormánia: Ford Mondeo teraz v ponuke už aj so vznetovým motorom Duratorq s výkonom 115k

Autor: Ivan Hodas (ivan@motormania.sk)
Publikované dňa: 8. nov 2002
URL: http://www.motormania/art.ltc/353
Ohlasované rozšírenie radu motorov Duratorq TDCi o ďalší turbodiesel prináša zákazníkom Mondea novú možnosť výberu moderného motora. Duratorq TDCi 2,0 l 115 PS dopĺňa sériu motorov pre Mondeo. Nový 115-koňový turbodiesel ...
Ohlasované rozšírenie radu motorov Duratorq TDCi o ďalší turbodiesel prináša zákazníkom Mondea novú možnosť výberu moderného motora. Duratorq TDCi 2,0 l 115 PS dopĺňa sériu motorov pre Mondeo popri populárnej verzii s výkonom 130 koní. Nový 115-koňový turbodiesel (85 kW/113 koní pri 4000 ot./min.) Duratorq TDCi ponúka presvedčivú úroveň krútiaceho momentu, ktorá vrcholí pri 280 Nm na hranici 1900 ot./min. Je to opäť zlepšenie známej kvality jazdy Mondea. Motor má zabudovanú druhú generáciu vysokotlakového vstrekovania common-rail, ktorá poskytuje mnoho výhod, najmä ekonomickú jazdu vďaka nižšej spotrebe paliva, vyšší krútiaci moment a ľahký, pokojný chod motora. “Je to technika so zlepšeniami, ktoré sme smerovali najmä do kvality jazdy pre Ford Mondeo,” povedal Joerg Beyer, riaditeľ vývoja Mondea Ford of Europe. “Duratorq TDCi je medzi zákazníkmi úžasne populárny, pridaním nového 115-koňového variantu tohto motora ponúkame možnosť voľby, ktorá zohľadňuje potreby zákazníkov. Tento motor si udržiava tradičné výhody naftových agregátov a súčasne má významne zlepšenú kvalitu chodu motora a ekonomiku jazdy nielen v laboratórnych podmienkach, ale aj v reálnom svete.” Nový 115 PS Duratorq TDCi motor produkuje presvedčivý výkon a krútiaci moment, jeho spotreba paliva je extrémne nízka, a to nielen v oficiálnych európskych testovacích cykloch, ale aj v reálnom svete každodenného jazdenia. Mondeá vybavené motorom 115 PS Duratorq TDCi sú homologované s vynikajúcimi parametrami ekonomiky jazdy, v meste je to 7,9 l/100 km, v mimomestskom cykle 4,5 l/100 km a 5,7 l/100 km v kombinovanej prevádzke pre Mondeo so štvor- a päťdverovou karosériou a manuálnou prevodovkou. Emisie CO2 sú približne 152 gramov na kilometer, Mondeo v tejto konfigurácii dosahuje maximálnu rýchlosť 195 km/h. Jazdné výkony a ekonomika jazdy 115 PS Duratorqu TDCi zabudovaného do Mondea kombi s automatickou prevodovkou sa iba mierne odlišujú. Ford veľmi skoro adaptoval druhú generáciu „common-rail diesel“ techniky ako časť svojej produktovej Európskej transformačnej stratégie. Ford omladil hlavnú modelovú paletu a vývoj nových technológií zrýchľuje frekvenciu predstavovania nových produktov. Dnes naftové motory predstavujú 50 percent predaných Fordov Mondeo v Európe, niektoré krajiny si žiadajú až 90 percent všetkých objednávok Mondea v naftovej verzii. Nový motor, vybavený turbodúchadlom s pevnou geometriou lopatiek, je doplnkom naftových motorov pre Mondeo. Ďalšou alternatívou s rovnakým objemom 2.0 l je: · Vrchol palety, 130 PS (95 kW/128 koní) Duratorq TDCi, ktorý bol predstavený v roku 2001 a zaznamenal skvelé prijatie u zákazníkov. Ponúka vrcholný krútiaci moment 330 Nm pri 1800 ot./min. a krátkodobú schopnosť jeho zvýšenia pre presvedčivú flexibilitu jazdy. Mondeo s týmto motorom zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 9,9 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 200 km/h. Podobne ako silnejší partner v palete naftových motorov pre Mondeo, 115 PS Duratorq TDCi používa druhú generáciu techniky common-rail od Delphi Automotive Systems. Jej vstrekovací tlak je vyše 1600 barov. Tento systém common-rail poskytuje extrémne presné riadenie vstrekovania s využitím „techniky riadeného predvstreku”. Snímač vibrácií namontovaný na bloku motora detekuje nábeh detonácií a rýchlo koriguje dávku takzvaného predvstreku pod jeden kubický milimeter. Výsledkom je kontrolovaný, veľmi hladký a efektívny spaľovací proces. Systém obsahuje novú generáciu vstrekovačov ‘machined narrow seat’ (MNS). Úzke šesťotvorové injektory majú vyrovnávač tlaku a sú ovládané elektromagnetom. Vyrábajú sa vo veľmi prísnych rozmerových a kvalitatívnych toleranciách omnoho menších ako je hrúbka ľudského vlasu. Malé pohybujúce sa hmotnosti ľahkého riadiaceho ventilu umožnili použiť ultrakompaktný elektromagnet umiestnený v strede injektora, bližšie k vstrekovacej tryske. Kompaktný tvar vstrekovača má najväčší priemer 17 milimetrov, to ho robí ideálnym pre montáž do šestnásťventilovej hlavy motora Duratorq TDCi. Ďalšie časti nového motora: · Dvojstupňové palivové čerpadlo, ktoré dopravuje palivo z nádrže a súčasne vytvára vysoký tlak. · Vstupný dávkovací ventil, ktorý presne dávkuje palivo na tlakovanie v common raili, v závislosti od jazdných podmienok. Táto technológia odstraňuje potrebu chladenia paliva a redukuje straty výkonu pre vysokotlakové čerpadlo, čo prispieva k lepšej spotrebe paliva. · Common-rail z hrubostenného zásobníka plní vstrekovače palivom pod vysokým tlakom. Potrubie má samostatné výstupy pre každý vstrekovač. Je tiež vybavené senzorom tlaku paliva - jedným z mnohých snímačov, ktoré pomáhajú systému optimalizovať činnosť vstrekovania paliva podľa podmienok a požiadaviek na motor. · Vysokotlakové prívody paliva, spájajúce vysokotlakové čerpadlo, common-rail a samostatné vstrekovače. · Palivový filter s integrovaným ovládacím ventilom, ktorý uzatvára spätný chod paliva do nádrže v prípade nízkych teplôt. Vďaka tomu zostáva palivo v palivovom filtri dostatočne zohriate pre správnu funkciu motora. Zberná komora na vodu sa dá vyprázdniť pomocou vypúšťacej zátky na spodnej časti filtra. · Riadiaca jednotka Duratorq TDCi Injector Driver Module (IDM), ktorá je počítačovým mozgom riadiacim jemne vyladený systém vstrekovania paliva. Pracuje v tandeme s manažmentom motora, plneného údajmi z vlastných senzorov.
Paleta Fordov Mondeo TDCi teraz ponúka paťstupňovú automatickú prevodovku Durashift 5-tronic Každý z motorov TDCi common-rail zabudované v Mondeu sa budú montovať aj s novou päťstupňovou automatickou prevodovkou Durashift 5-tronic. Je to ďalšie zlepšenie hladkosti chodu vozidla a zlepšenie jazdnej kvality vrcholu palety verzií Forda Mondeo. Durashift 5-tronic bol navrhnutý tak, aby ešte zvýšil známu kvalitu jazdy Mondea. Charakteristikou novej prevodovky je aj vyššia úroveň hladkého chodu a robustnosti pre motory s vysokým krútiacim momentom. Durashift 5-tronic má zabudovanú novú generáciu riadiacej jednotky Automatic Transmission Control Unit (ATCU). Jej sofistikovaná riadiaca logika neprináša iba novú úroveň plynulého radenia a efektivity chodu celého systému, ale prevodovka dokáže prispôsobiť režim štýlu jazdy vodiča – a tiež podmienkam na ceste. Durashift 5-tronic si vyberá z jedenástich rôznych riadiacich módov, ktoré sa prispôsobujú jazdným podmienkam a požiadavkám vodiča.
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.