Motormánia: Opel Eco-Speedster - dynamika a hospodárnosť sa nevylučujú!

Autor: Ivan Hodas (ivan@motormania.sk)
Publikované dňa: 23. okt 2002
URL: http://www.motormania/art.ltc/339
Nový prototyp vychádza zo sériovo vyrábaného roadsteru Speedster s motorom umiestneným uprostred. Prísne aerodynamicky riešený koncept Eco-Speedster, charakteristický nízkou stavbou a dlhou štíhlou zadnou časťou ...
· Objem valcov: 1,3 l · Maximálna rýchlosť: 250 km/h · Spotreba: 2,5 l/100 km Svetová premiéra pozoruhodného prototypu Opel Eco-Speedster na tohtoročnom Medzinárodnom autosalóne v Paríži (28. 9. až 13. 10.) odštartoval najväčšiu vznetovú ofenzívu v histórii automobilky Opel. Do konca roku 2003 sa v ponuke všetkých modelov automobilky Opel objavia celkovo štyri úplne nové vznetové motory. Ich výkonová škála bude vrcholiť úctyhodnými 130 kW/170 k. Prísne aerodynamicky riešený koncept Eco-Speedster, charakteristický nízkou stavbou a dlhou štíhlou zadnou časťou, názorne demonštruje výkonový potenciál chystaného vznetového motora ECOTEC CDTI s objemom 1,3 l. Počas prvej série testov dokázal tento prototyp s výkonom 112 konských síl dosiahnuť rýchlosť vyše 250 km/h, pričom priemerná spotreba (podľa metodiky MVEG) je iba 2,5 l/100 km!
Opel Speedster Opel Speedster Klikni na obrázok a v novom okne sa ti otvori väčší
Nový prototyp vychádza zo sériovo vyrábaného roadsteru Speedster s motorom umiestneným uprostred, má však novo riešenú karbonovú karosériu, ktorá prešla dôkladnou aerodynamickou optimalizáciou. Vďaka tomu sa podarilo výrazne znížiť koeficient aerodynamického odporu vzduchu na cD = 0,20 a klesla aj pohotovostná hmotnosť - 660 kg. Koncept Eco-Speedster nadväzuje na unikátny prototyp značky Opel, ktorý pred tridsiatimi rokmi zapĺňal titulné stránky veľkých denníkov: 1. 6. 1972 dosiahol upravený model Opel GT, poháňaný turbodieselom s objemom 2,1 l a výkonom 95 k, množstvo svetových rýchlostných a vytrvalostných rekordov v kategórii áut poháňaných vznetovým motorom. Modifikovaný Opel GT dosiahol napr. rýchlosť 197,5 km/h. Neskôr sa na trhu objavil Opel Rekord so vznetovým motorom 2.1 D, čo bol vôbec prvý sériovo vyrábaný osobný model značky Opel so vznetovým motorom.
Opel Speedster Opel Speedster Klikni na obrázok a v novom okne sa ti otvori väčší
Koncept Eco-Speedster demonštruje pokrok, ktorý Opel v uplynulých tridsiatich rokoch dosiahol na poli vývoja technológie vznetových motorov a ich zavádzania do osobných automobilov. Rekordný prototyp Opel GT z roku 1972 sa zaslúžil o to, že v súvislosti so vznetovým motorom sa vôbec poprvýkrát mohlo začať hovoriť o „športovej a dynamickej jazde“. Výkonové parametre kompaktného vznetového motora prototypu Eco-Speedster sú viac ako pôsobivé, a to napriek tomu, že jeho zdvihový objem je iba 1,3 l. Kompaktný diesel je však vybavený modernými technológiami, ako napr. systém priameho vstrekovania paliva do valcov „common-rail“ poslednej generácie, turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek rozvádzacieho kolesa, alebo štvorventilová technika.
Opel Speedster Opel Speedster Klikni na obrázok a v novom okne sa ti otvori väčší
Štvorvalcový turbodiesel, ktorý je prvým agregátom od počiatku vyvinutým v spoločnom podniku FIAT-GM Powertrain, by sa mal do sériovej výroby dostať už v roku 2003. Turbodiesel, vyhovujúci emisným limitom normy Euro 4, prenáša v prototype Eco-Speedster svoju silu prostredníctvom automatizovanej manuálnej prevodovky Easytronic. „Eco-Speedster je vyjadrením našej mohutnej vznetovej ofenzívy a zároveň názorne demonštruje skúsenosti a kompetencie našich konštruktérov a návrhárov vo vývoji výkonných, ľahkých a výrazne aerodynamických automobilov, “ hovorí Carl-Peter Forster, šéf automobilky Opel. „Do konca roka 2003 uvedieme celkovo štyri úplne nové vznetové motory, ktoré budú vynikať vysokými výkonmi, nízkou hmotnosťou a nízkou spotrebou paliva!“
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.