Motormánia: Mercedes-Benz triedy S - Technologická špička vďaka inováciám

Autor: Ivan Hodas (ivan@motormania.sk)
Publikované dňa: 1. okt 2002
URL: http://www.motormania/art.ltc/321
Svetová jednotka medzi limuzínami najvyššej triedy zostáva technicky aj štylisticky na špičke. Vďaka novým sytémom PRE-SAFE a 4MATIC je jazda v triede S suverénna. Vynikajúcimi technickými výkonmi potvrdzuje príklad vzoru pre celý vývoj osobných vozidiel ...
' Svetová jednotka medzi limuzínami najvyššej triedy zostáva technicky aj štylisticky na špičke: Mercedes-Benz prezentuje triedu S, upravenú v mnohých detailoch, čím sa stáva ešte atraktívnejšou a novátorskejšou. Na jeseň 2002 sa prvýkrát predstaví verejnosti špičkový model stuttgartskej značky. Vynikajúcimi technickými výkonmi potvrdzuje trieda S opätovne svoju úlohu príkladu a vzoru pre celý vývoj osobných vozidiel. Na špici pokrokových technických inovácií stojí systém preventívnej ochrany posádky PRE-SAFE, s ktorým otvára Mercedes-Benz novú éru bezpečnosti automobilov. PRE-SAFE dokáže vopred rozoznať hroziacu nehodu a preventívne na ňu pripraví posádku aj vozidlo. K ďalším novinkám Mercedes-Benz triedy S patria okrem iného dvanásťvalcový motor Biturbo 368 kW/500 k, stály pohon všetkých kolies 4MATIC a viacobrysové sedadlo, prispôsobujúce sa dynamike jazdy v priebehu sekúnd. Ako nástupca doterajšej S 320 sa na jeseň 2002 objaví nová S 350 s motorom V6, 180 kW/245 k. Dieselov šesťvalec S 320 CDI má teraz výkon 150 kW/ 204 k (doteraz 145 kW/197 k) a s 500 Nm má o celých šesť percent vyšší krútiaci moment.
Klikni na obrazok! Klikni na obrazok!
Podiel na trhu medzi 40 a 58 percentami vo veľkých hospodárskych regiónoch Trieda S presvedčila od začiatku svojej sériovej výroby koncom roku 1998 vyše 325 000 vodičov na celom svete a vo všetkých regiónoch Zeme sa usadila na špičke trhového segmentu. V západnej Európe je podiel špičkového modelu Mercedes-Benz u nových vozidiel najvyššej triedy celých 46 percent, v USA okolo 40 percent a v Japonsku 58 percent. K doterajšej bilancii úspechov triedy S patria aj zo štyri tucty cien a vyznamenaní z medzinárodných súťaží. Pritom trieda S dostala viackrát prísudky, ako “Najlepší automobil”, “Inovatívna limuzína” , alebo “Najvyššia kvalita dizajnu”.
Klikni na obrazok! Klikni na obrazok!
Nový tvar prednej časti pre ešte mocnejší dojem Decentné úpravy dizajnu charakterizujú triedu S modelového ročníka 2003 a ešte viac zdôrazňujú živý aj elegantný charakter limuzíny. K tomu prispieva napríklad aj predný nárazník, ktorého nové spodné vstupy vzduchu do karosérie sú opticky širšie, a tým pôsobia mohutnejšie. Aj maska chladiča bola prepracovaná: dizajnéri ju zvýšili a postavili strmšie, ako doteraz. Najdôležitejším znakom štylistickej úpravy modelu sú dynamicky pôsobiace svetlomety, ktoré svojou modernou priehľadnou optikou a reflektorovými plochami s vysokým leskom dodávajú vzhľadu limuzíny vyšší efekt. Aj kryty vonkajších zrkadiel a zadné svetlá majú nový, elegantnejší vzhľad.
Klikni na obrazok!
Vo vnútri vozidiel triedy S dizajnéri Mercedes-Benz vytvorili vyše nových 40 prvkov, alebo ich zhodnotili použitím nových materiálov. Tieto zvyšujú komfort cestujúcich a ponúkajú im ešte luxusnejšie prostredie. Decentné chrómované lišty na ozdobných plôškach z ušľachtilého dreva, vylepšené čalúnenie sedadiel a nové vzhľadné spínače sú len tromi príkladmi starostlivého riešenia detailov. Pod názvom designo couture dostávajú zákazníci značky Mercedes-Benz na výber exkluzívny balík výbavy. Obsahuje medzi iným mimoriadne hodnotné druhy kože nappa a nubuk, ozdobné prvky antracitovej farby z topoľového, alebo javorového dreva, ako aj stropný poťah z jemnej alcantary.
Klikni na obrazok! Klikni na obrazok!
S PRE-SAFE začína nová éra bezpečnosti osobných vozidiel Príkladnú bezpečnostnú techniku triedy S zdokonaľuje Mercedes-Benz novým druhom preventívnej ochrany posádky PRE-SAFE. Tým predstavuje stuttgartská automobilka prvýkrát systém, zameraný do budúcnosti, ktorý možnú nehodu rozozná vopred a zaktivizuje preventívne ochranné opatrenia . Tým zostáva trieda S príkladom aj pre novú éru bezpečnosti osobných vozidiel. K preventívnej ochrane posádky v novom špičkovom modeli Mercedes-Benz patrí napríklad bleskurýchle napnutie bezpečnostných pásov, takže sa vodič aj spolujazdec nachádzajú už pred nehodou v optimálnej polohe sedenia, čím sa zvýši účinok airbagov pri zrážke. Súčasne systém PRE-SAFE posunie sedadlo spolujazdca a elektricky nastaviteľné jednotlivé sedadlá cestujúcich vzadu do vhodnej polohy a pri šmyku vozidla uzavrie automaticky strešné okno.
Klikni na obrazok!
Táto nová bezpečnostná koncepcia sa zakladá na poznatkoch výskumu nehôd vozidiel Mercedes-Benz, podľa ktorých pri celých dvoch tretinách všetkých dopravných nehôd medzi rozoznaním hroziacej kolízie a vlastným nárazom uplynie pomerne dlhý čas. Tento využíva Mercedes-Benz na preventívne opatrenia, ktoré ďalej znížia riziko zranenia posádky vozidla. Trieda S modelového ročníka 2003 sa vyznačuje nástupom tejto perspektívnej a vývojaschopnej bezpečnostnej koncepcie. Pre preventívne rozpoznanie nehody využíva systém PRE-SAFE senzory elektronického stabilizačného programu ESP® a posilňovača bŕzd, ktoré rozoznajú kritický stav vozidla. Súčasti systému sú vratné: ak sa nehode v poslednej chvíli zabráni, preventívne napnutie pásov automaticky povolí, a posádka môže sedadlá a strešné okno posunúť do pôvodných polôh. Systém PRE-SAFE je potom opäť pripravený.
Klikni na obrazok! Klikni na obrazok!
Stály pohon na všetky kolesá 4MATIC na prianie pre šesť a osemvalcové modely V oblasti bezpečnosti jazdy a priľnavosti kladie trieda S od jesene 2002 elektronicky ovládaným systémom 4MATIC nové dôrazy. Na prianie sa dodáva stály pohon všetkých kolies pre benzínové šesť aj osemvalcové modely. Na ľade alebo snehu, na šmykľavej dlažbe, na mokrej vozovke alebo iných nepriaznivých stavoch vozovky ponúka systém 4MATIC jazdný komfort, typický pre Mercedes-Benz s ešte vyššou mierou priľnavosti a pomáha jazdcovi súhrou s ESP® zvládnuť kritické situácie bezpečne a suverénne.
Klikni na obrazok!
Pohonná jednotka V12 s 500 k a vylepšené šesťvalce Dvomi šesťvalcami, štyrmi motormi V8 a jedným dvanásťvalcom ponúka trieda S najväčší výber motorov v tomto trhovom segmente. Spektrum výkonov motorov sa pohybuje od 150 kW/204 k po 368 kW/ 500 k u špičkového modelu Mercedes-Benz S 600. Na špici programu motorov Mercedes-Benz stojí v súčasnosti novovyvinutý dvanásťvalec s plnením Biturbo, vodným chladením plniaceho vzduchu a ďalšími zlepšeniami hi-tech. Zo zdvihového objemu 5,5 litra dáva motor V12, vyrobený z vyľahčených materiálov, výkon 368 kW/ 500 k, a tým patrí k najvýkonnejším pohonným jednotkám svojej triedy. Maximálny krútiaci moment 800 Nm dosahuje nový dvanásťvalec Mercedes-Benz S 600, už pri 1800 ot./min zrýchli špičkovú limuzínu z nuly na 100 km/h len za 4,8 s.
Klikni na obrazok! Klikni na obrazok!
Osvedčené šesťvalce pre triedu S zdokonalili inžinieri Mercedes-Benz zvýšením výkonu, aj krútiaceho momentu: · Zdvihový objem benzínového motora V6, zväčšený na 3,7 l poskytuje zvýšenie výkonu o 12,5 percenta na 180 kW/245 k a krútiaceho momentu o 13 percent na 350 Nm pri 3000 ot/min. Spotreba paliva nového S 350 zostáva s 11,1 l na 100 kilometrov (NEFZ - celková spotreba) na príkladnom mieste pre túto objemovú triedu. · Upravený Dieselov šesťvalec patrí k druhej generácii pohonných jednotiek Common-Rail, vyvinutých u firmy Mercedes-Benz, ktoré ponúkajú vyšší výkon a vyššiu pružnosť pri ešte nižšej spotrebe paliva. Výkon 3,2 litrového motora sa zvýšil na 150 kW/204 k a maximálny krútiaci moment dosahuje 500 Nm pri 1800 ot/min novú špičkovú hodnotu. Spotreba paliva S 320 CDI je iba 7,7 litra na 100 kilometrov (NEFZ - celková spotreba) je temer o štyri percentá menej, ako doteraz. Výkonná limuzína Mercedes-Benz S 55 AMG dostane od jesene 2002 výkonný osemvalcový preplňovaný motor z SL 55 AMG, ktorý v porovnaní so svojím predchodcom má výkon vyšší o 39 percent a krútiaci moment o 32 percent. V číslach to znamená: 368 kW/500 k a 700 Nm od 2750 ot/min.
Klikni na obrazok! Klikni na obrazok!
Viacobrysové sedadlo poskytuje dokonalé sedenie pri jazde v zákrutách Obslužný a signalizačný systém COMAND patrí v triede S už k sériovej výbave všetkých modelov. Oproti doterajším prístrojom sa vyznačuje väčším a prehľadnejším farebným displejom (6,5”) vo formáte 16:9. V špičkovom modeli Mercedes-Benz S 600 je COMAND sériovo prepojený s navigačným systémom.
Klikni na obrazok! Klikni na obrazok! Klikni na obrazok!
Sedadlá triedy S sú dôkladne prepracované, aby jazdec aj spolujazdec mali vďaka mäkšiemu tvaru a novej technike čalúnenia ešte vyšší komfort sedenia ako doteraz. Za vrchol modernej techniky sedenia možno považovať nové viacobrysové sedadlo, ktoré sa v triede S teraz dodáva na prianie. Je vybavené viacerými vzduchovými komorami, ktoré sa podľa situácie automaticky plnia alebo vyprázdňujú, takže vodič aj spolujazdec majú v zákrutách dokonalú oporu po stranách. Elektropneumatické ovládanie prevzal počítač v sedadle. V zlomkoch sekundy spracuje údaje natočenia volantu, priečneho zrýchlenia a rýchlosti jazdy, aby prispôsobil objem a tlak plnenia vzduchových komôr danej situácii. Tak systém napríklad pri ľavotočivej zákrute naplní vzduchové komory viac na pravej strane operadla a tým zvýši pevnosť sedenia cestujúcich.
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.