Motormánia: VOLKSWAGEN POLO 1.2 COMFORTLINE – INOVÁCIOU K VÄČŠEJ INDIVIDUALITE

Autor: Motormánia (info@motormania.sk)
Publikované dňa: 4. nov 2005
URL: http://www.motormania/art.ltc/1828
Autá sa do istej miery správajú podobne ako ľudia: keď ostarejú, ich tvorcovia sa snažia potlačiť ich skutočný vek omladzovacou kúrou. Základ zvyčajne ostane nezmenený, upraví sa, omladí vonkajší výzor, vzhľad, popr. zlepšia detaily – podobne ako ženy, ktoré si chcú zachovať príťažlivosť aj napriek pribúdajúcim rokom.
To je aj prípad Volkswagenu Polo, ktorému nová identita výrazne zmenila tvár. Omladené Polo, ktorého výrobu najväčšia európska automobilka zverila aj Slovákom, a ktorí svojim umom a remeselnou šikovnosť držia jeho kvalitu trvalo na vysokej úrovni, obohatilo trh kompaktných rodinných vozidiel v marci 2005. Stalo sa tak presne 30 rokov od predstavenia prvého Pola v roku 1975. Nesporné je, že Polo najnovšej generácie má dynamickejší a sviežejší vzhľad ako jeho predchodcovia. Ten sa najmarkantnejšie zmenil zásluhou novej masky, ktorá korešponduje s väčším Passatom. Úplne novú „tvár“ Polu prepožičala mriežka chladiča v tvare „v“ a po jej stranách umiestnené lichobežníkové svetlomety, ktorých spodná vodorovná línia je ozvláštnená oblúkom. Tento dizajnérsky prvok môže niekomu pripomínať vačky pod očami, ale vozidlu dodáva ostrejší, „chlapskejší“ výraz. S prepracovanou maskou si však Polo naďalej uchováva sympatický výzor, vlastný všetkým typom wolfsburgskej automobilky; predná časť vozidla prepožičiava Polu moderný výzor a súčasne vyvoláva dojem solídnosti. Nový tvar masky sa postaral, že celková dĺžka nového Pola sa zväčšila v porovnaní s predchodcom o 19 mm na 3916 mm. Šírka (1650 mm) a výška (1465 mm) ostali na úrovni odchádzajúcej generácie Pola. Z ďalších optických inovácii nám nesmie ujsť zadná výklopná stena, ktorej dynamický akcent podporuje predovšetkým spodná hrana zadného okna svojim markantným do „v“ tvarovaným okrajom. Inšpirácia z Alfy Romeo 147 je v tomto prípade viac ako zrejmá... Novú podobu dostali aj zadné koncové svetlá. V ich dizajne je použitý motív kruhu, ktorý zjednocuje predné a zadné partie auta. Aj z bočného pohľadu Polo presviedča jasnými a čistými líniami. Stúpajúca spodná línia bočných okien zvýrazňuje klinovitý profil karosérie a jasným členením s tretím bočným sklom v stĺpiku C zase potvrdzuje úroveň a solídnosť. Z moderného, ergonomický riešeného interiéru, v ktorom našli uplatnenie kvalitné poťahové látky s exkluzívnym dizajnom, zdanlivo oživujúce priestor pre posádku, však vyžaruje príslovečná nemecká strohosť, ktorá v tomto prípade je na škodu. Solídne vypracovanie a funkčnosť je na vysokej úrovni nedokážu potlačiť skutočnosť, že pasažieri cestujú v interiéri, ktorý pôsobí odmerane až chladne: chýbala nám hravosť s akou sa stretávame v interiéroch konkurenčných automobilov. Stupeň výbavy Comfortline predstavuje v obchodnej politike zlatú strednú cestu. Komfort a bezpečnosť sú v tejto výbave rozšírené o ďalšie, sériové dodávané prvky, napr. brzdový asistent Dual-Rate, elektrické ovládanie okien v predných dverách, poloautomatická klimatizácia Climatic s možnosťou nastavenia požadovanej teploty, centrálne zamykanie. Testované Polo bolo sériovo vybavené aj čelnými a bočnými airbagmi na obidvoch predných sedadlách; za príplatok sa dajú objednať hlavové vzduchové vankúše, rovnako ako aj ABS. Konštatujeme však, že doplnková výbava Pola je drahá... Paradoxne, v hornej časti stredovej konzoly, ktorá je podobne ako interiér vo výbave Comfortline, v šedej farbe, okrem rádia a pod ním panel klimatizácie nájdeme iba jediné funkčné tlačidlo (!), ktorým sa zapína vyhrievanie zadného okna. Pripomíname túto kontroverznú skutočnosť z jednoduchého dôvodu: pruh, v ktorom je umiestnené spomenuté ovládanie vyhrievania zadného okna, ponúka priestor až pre šesť tlačidiel; voľné pozície sú nepochopiteľne zakryté záslepkami... Profil venca štvorramenného volantu s veľkým priemerom a tenkým vencom nám nesadol do rúk. Prijali by sme hrubší veniec menšieho priemeru. Ďalšia výčitka smeruje na komplikovanú konštrukciu držiaka na nápoje. Netradične zvislo orientovaný držiak je, našťastie, spoľahlivo použiteľný pre rôzne priemery pohárov. Zato ani slovo nemôžeme povedať na krátku radiacu páku, ktorá má presné a krátke dráhy. Odstupňovanie prevodovky je veľmi dobre zosúladené s výkonovými možnosťami motora, ktorý poháňa predné kolesá. Ako veľmi praktická sa ukázala polička pod prístrojovou doskou. Jej priestor – pred vodičom aj spolujazdcom – je určený na odkladanie drobnosti, napr. mobilu a pod. takže odpadá ich ukladanie na prístrojovú dosku, kde mohli byť zdrojom nepríjemných okamžikov, napr. keď pri prejazde zákrutou popadali na zem... Batožinový priestor, ktorý je prístupný cez výklopnú zadnú stenu, ponúka objem 270 l. Ten stačí na prepravu bežnej batožiny, resp nákupy; v prípade batožiny na dovolenku štvorčlennej rodiny by však mohli nastať s jeho využitím známe problémy... Polo 1.2 Comfortline poháňa úsporný 1,2-litrový trojvalec, rovnaký aký poznáme zo Škody Fabie. Natočený motor sprevádza chrapľavá zvuková kulisa. Našťastie, do kabíny sa z nej veľa nedostane. V tomto smere konštruktéri odviedli kus dobrej práce. Motor so zdvihovým objemom 1198 cm3 (vŕtanie 76,5 x zdvih 86,9 mm) vyvinie maximálny výkon 47 kW/64 k pri 5400 ot/min a krútiaci moment 112 Nm pri 3000 ot/min. O modernej konštrukcii motora hovoria štyri ventily na valec, dva vačkové hriadele poháňané reťazou, blok a hlava valcov z hliníkovej zliatiny a elektronické vstrekovanie paliva. Výkon „jedna-dvojky“ nie je síce oslnivý, ponúka však rozumný kompromis medzi slušnými dynamickými vlastnosťami a hospodárnou prevádzkou. Motor je ako stvorený pre jazdu v meste, kde sa dá dobre využiť jeho živosť bez toho, aby nejako výrazne utrpela majiteľova peňaženka. Pri rozbehu na križovatkách, keď naskočí zelená, dokázalo testované Polo držať krok v zrýchlení aj s oveľa väčšími typmi automobilov. Reakcia na stlačenie pedálu plynu pri rozbiehaní je citeľná. Agilnosť 1,2-litrového motora je vynikajúca a stačí na jazdu do rýchlosti 90 – 100 km/h. Ani na diaľnici Polo 1.2 Comfortline nepatrí medzi outsiderov. Nám s podarilo dosiahnuť maximálnu rýchlosť 160 km/h. Výrobcom udávaná „maximálka“ 162 km/h môže byť teda reálnou hodnotou. Pri vyšších rýchlostiach cítiť deficit kilowattov pod kapotou. Jazda do 130 km/h je v pohode a stačí aj na plynulú jazdu podľa predpisov po diaľnici, avšak pri predbiehaní napr. pri rýchlosti 80 km/h musíme dať motoru čas, aby sa rozbehol. Podradením získame potrebnú akceleráciu, ale pri opätovnom zaradení vyššieho prevodového stupňa, motor nestačí s dychom – je „dýchavičný“. A keď sme chceli vychutnať jazdu maximálnou rýchlosťou, museli sme sa vyzbrojiť istou dávkou trpezlivosti... Polo 1.2 Comfortline zrýchli z 0 na 100 km/h za 16,6 s a dosiahnuť „stošeťdesiatku“ trvá, pochopiteľne“ oveľa dlhšie. O dobré jazdné vlastnosti sa stará podvozok s nezávisle zavesenými kolesami. Predné kolesá sú vedené na vzperách typu McPherson a spodných priečnych ramenách, zadné na vlečných ramenách spojených torzne pružnou priečkou. Podvozok si vie poradiť s bežnými povrchmi, na väčšie jamy reaguje slabým rozhúpaním karosérie, drobné nerovnosti „zhltne“ bez toho, aby sme to zaregistrovali – pochopiteľne, ak neberieme do úvahy neodmysliteľnú zvukovú kulisu. Musíme priznať, že Polo 1.2 Comfortline nie je auto pre ľudí, ktorým prúdi v žilách namiesto krvi benzín – tým sú určené športové verzie značky VW. Polo s trojvalcom 1.2 l mieri medzi bežných konzumentov, ktorým viac ako dynamických vlastnosti na srdci leží hospodárnosť a úžitkové vlastnosti.
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.