Motormánia: VOLKSWAGEN TOUAREG R5 TDI – VŠESTRANNÝ KRÁSAVEC S PRIAZNIVOU SPOTREBOU

Autor: Motormánia (info@motormania.sk)
Publikované dňa: 5. aug 2005
URL: http://www.motormania/art.ltc/1682
Typový rad Touareg, ktorý sa vyrába v bratislavskom závode VW Slovakia od roku 2002, dodáva sa s rôznymi hnacími jednotkami. Po „smädných“ benzínových šesťvalcoch 3,2 l V6 (177 kW) a osemvalcoch 4,2 l V8 (228 kW), drahom 5,0 l V10 TDI (230 kW) a exkluzívnom 6,0 l W 12 (331 kW) je k dispozícii aj päťvalcový turbodiesel R5 TDI s výkonom 128 kW.
V redakčnom teste sme preverili vlastnosti VW Touareg R5 TDI poháňaného vznetovým päťvalcom TDI, ktorý v populárnom typovom rade Touareg predstavuje základnú motorizáciu a z ekonomického hľadiska – nadobúdacej ceny a spotreby paliva – súčasne aj najvýhodnejšiu kombináciu. Keď sa objavil Volkswagen Touareg na trhu, vzbudil zaslúženú pozornosť odbornej aj laickej verejnosti. Technický vyspelý typ automobilu kategórie SUV (Sport Utility Vehicle), akým Touareg bezpochyby je, sa okrem vydareného vzhľadu môže pochváliť všemožnými technickými finesami, ktoré v tomto segmente automobilov sú nielen potrebou ale aj nutnosťou (hoci za príplatok), menujme napr. vzduchové pruženie, navigačný systém, vyklápacie okno zadnej výklopnej steny, kontrola tlaku v pneumatikách atď. Ďalej je Touareg zaujímavý aj z iného pohľadu, napr. že sa jedná o prvý typ kategórie SUV so značkou VW, a že jeho výrobu wolfsburgská automobilka zverila Slovákom, ktorí trvalo držia latku kvality na vysokej úrovni. Pre príťažlivú karosériu Touaregu je charakteristický vyvážený dizajn. Inžinieri nemeckej automobilky mali šťastnú ruku, keď tvary prvého SUV, ktoré oslovia predovšetkým mladých dynamických ľudí, no iste nebudú proti vkusu ani vekovo zrelšej a skúsenejšej generácií záujemcov, kreovali. Touareg má oblé tvary s mimoriadne čistými líniami pre vozidlo tejto kategórie, ktoré ani po troch rokoch produkcie nestratili nič zo svojej atraktívnosti a pôsobnosti. Vystupujúca mohutná motorová kapota, výrazné predné blatníky, mimochodom plastové, a ako aj zadné blatníky dodávajú Touaregu nezameniteľný výzor, ktorý ďalej vpredu dotvárajú úzka maska s veľkým, centrálne umiestneným emblémom VW a na opačnej strane vozidla delené, vodorovne orientované skupinové svetlá, z ktorých polovica je zasadená do dohora obrovskej výklopnej steny. V každom prípade si myslíme, že karoséria Touaregu sa môže zaskvieť neodškriepiteľnou osobitosťou, ktorá drží krok nielen so aktuálnym trendom tvarovania vozidiel so značkou Volkswagen, ale posúva tvarovanie terénnych vozidiel s čisto účelnými a jednoduchými tvarmi do kategórie všestranných automobilových krásavcov s mäkkými, oblými kontúrami. Srdcom testovaného Touaregu je 2,5-litrový turbodiesel, ktorý pri vŕtaní 81,0 mm a zdvihu 95,5 mm ponúka maximálny výkon 128 kW/174 k pri 3500 ot/min. Z technického hľadiska sa jedná o jeden z najmodernejších agregátov, ktorý má koncern VW v súčasnej ponuke. Zásluhu na pokrokovosti vznetového radového päťvalca majú hliníková kľuková skriňa, priame vstrekovanie paliva systému čerpadlo – tryska (pumpedüse), turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek ako aj tlmič kmitov integrovaný do kľukového hriadeľa. Jedinou nevýhodu úsporného päťvalca je, že nespĺňa normu EU4 na obsah škodlivým vo výfukových plynoch. Zatiaľ. V príprave je už verzia s filtrom pevných častíc, ktorá tento handicap v blízkej budúcnosti odstráni a ďalej zvýši atraktívnosť päťvalcového Touaregu. Motor sa vyznačuje zamatovým záberom od najnižších obrátok; maximálny krútiaci moment 400 Nm je k dispozícii už od 2000 ot/min a vodičovi sa nemecký päťvalec sa ukazuje skôr tej príjemnejšej stránky – dobrým ťahom a nízkou hladinou hluku. Tým nechceme povedať, že by sa podarilo odstrániť typický „neotesaný“ hluk dieselu, ale vďaka veľmi dobre odhlučnenému motorovému priestoru a akusticky dobre utesnenej karosérii, zvuk motora nemá šancu preniknúť do kabíny. Dať do pohybu viac ako dve tony vážiaci autiak dá prácu. Avšak päťvalcové TDI svojim spôsobom nevytvára žiadny priestor na pochybnosti: pri jazde so zaradeným nízkym prevodovým stupňom totiž ponúka s max. krútiacim momentom 400 Nm výrazný protipól k vysokej pohotovostnej hmotnosti. Päťvalec sa nám počas testu nikdy nesťažoval; poslušne išiel za „plynom“ a aj na prudké, razantné zošliapnutie plynového pedálu, napr. pri predbiehaní, reagoval bez váhania. Boli sme prekvapení, s akou ľahkosťou sa dokázal „ťažkotonážnik“ pohybovať po preplnených mestských komunikáciách, po diaľnici, ale aj v teréne. Za mimoriadne výhodnú považujeme hranicu max. krútiaceho momentu, ktorý je k dispozícii už od 2000 ot/min. Tak nízko umiestniť maximum krútiaceho momentu sa wolfsburgským technikom podarilo medzi iným aj vďaka spontánne reagujúcemu vysokootáčkovému turbodúchadlu s variabilnou geometriou lopatiek. Samozrejme, preplňovaný päťvalcový s priamym vstrekom paliva nie je žiadny šprintér, skôr by sme povedali bežec na dlhé trate. Motor so 174 koňmi dokáže po diaľnici s autom uháňať do rýchlosti 130 km/h bez problémov, jazdu môžeme smelo prirovnať s „plavbe“ – taká je pokojná a istá aj na menej kvalitnom povrchu, a pritom stále ponúka dostatočnú rezervu na prípadne predbiehanie. Kto však chce využiť alebo vychutnať maximálnu rýchlosť (184 km/h), musí sa vyzbrojiť troškou trpezlivosti: Touaregu R5 TDI s pohotovostnou/celkovou hmotnosťou 2195/2850 kg trvá, kým sa rozbehne na špičkovú rýchlosť. O spotrebe, ktorá s narastajúcou rýchlosťou prudko rastie, je v tomto prípade zbytočne hovoriť... Na diaľnici testovaný Touareg R5 TDI umožnil naplno využiť svoje dynamické možnosti. Viac ako maximálna rýchlosť sú však pri jazde na autostráde limitujúcim faktorom enormná čelná plocha, ktorá sa aj napriek veľkej sile motora nepriaznivo podpísala na hodnote zrýchlenia z 0 na 100 km/h, ktoré Touareg R5 TDI zvládne za 12,9 s (údaj výrobcu). V meste zase vynikli veľmi dobré manévrovacie schopnosti Touaregu. Rádius zatáčania na obidve strany je síce 11,6 m, ale je potrebné si uvedomiť, že pre wolfsburgské SUV s vonkajšími rozmermi 4750 x 1930 x 1720 mm (dĺžka x šírka x výška) to je bežná hodnota. Manévrovateľnosť v obmedzenom ktoré zlepšujú parkovacie senzory vpredu aj vzadu s optickou aj hlukovou kontrolou. Pri jazde na diaľnici vynikla jeho vynikajúco tvarovaná karoséria, ktorá obtekajúcemu vzduchu nedávala veľkú šancu na vytváranie aerodynamického hluku. Jazda po autostráde je veľkým zážitkom pre všetkých, ktorí milujú veľké priemerné rýchlosti. Touareg R5 TDI umožní jazdiť nielen rýchlo a pohodlne, ale aj úsporne. Vznetový päťvalec je najmenej smädným agregátom, ktorý má Touareg v súčasnej ponuke. Počas testu sme zaznamenali priemernú spotrebu 10,7 l/100 km. V meste pri jemnom zaobchádzaní s plynovým pedálom, dodržiavaní predpisov a využívaní dojazdu „bez plynu“, keď sa prívod paliva do motora automaticky uzatvára, sa spotreba dá stlačiť aj pod desať litrov „na stovku“ kilometrov. Výrobcom udávaná normovaná spotreba paliva podľa EU je 8,1/10,1/13,6 l/100 km. Pri obsahu palivovej nádrže 100 litrov je tak dosah 935 km a viac. Spotreba pri jazde v teréne sa ukázala opäť s prihliadnutím na veľkú hmotnosť ako priaznivá. Pri jazde v teréne spotreboval Touareg R5 TDI na 100 km 12,7 l nafty. Radosť sme mali aj z automatickej šesťstupňovej prevodovky, ktorá umožňuje aj manuálne radenie prevodových stupňov. Radenie prebiehalo bez sprievodného trhania, zaradený stupeň signalizovala veľká číslica na displeji medzi otáčkomerom a rýchlomerom. Aj vďaka tejto technológii sa Touareg R5 TDI ovláda prekvapujúco ľahko. Silnou stránkou Touaregu, podobne ako prípade iných typov e emblémom VW, je kvalita materiálov a vypracovanie interiéru. Logicky rozloženie ovládacích prvkov je logické a sú na dosah ruky. Tlačidlá ovládacieho panelu automatickej klimatizácie, audiosústavy a nastavovanie podvozku (svetlá výška 235 mm) sme zvládli za niekoľko okamžikov. Gombíky na multifunkčnom volante na ovládanie palubného počítača a rádia v nás vyvolávali spočiatku hrôzu, ale rýchlo sme prišli na logiku ich činnosti a pri jazde uľahčovali ovládanie rádia a palubného počítača. Prekážali nám však objemné, nesklápateľné opierky hláv zadných sedadiel, ktoré bránili výhľadu dozadu. Aby sa zabránilo tomuto problému, vozidlo bolo vybavené parkovacími senzorami, ktoré majú zaujímavo vyriešené kontrolky. Panel s diódami je umiestnený v hornej zadnej časti kabíny a vodič ho vidí v spätnom zrkadle, takže pri cúvaní sa vôbec nemusí dozadu otáčať a môže sa tak úplne a dokonale spoľahnúť len na zrkadlá a spomenuté parkovacie senzory... Ak zoberieme do úvahy komfort a vnútorný priestor, ktorý čaká na pasažierov v päťmiestnej kabíne so sedačkami s koženými poťahmi, patrí Touareg podľa nášho súdu pravdepodobne k najpríjemnejším terénnym automobilom. Štyrom osobám „na palube“ nechýba vo vysokú kvalitu vzbudzujúcom interiéri dostatok priestoru, a dostatok miesta je aj na batožiny – objem „kufra“ je 555 dm3. V prípade, keď bolo vozidlo obsadené iba dvomi osobami, priestor na batožiny sa dá zväčšiť na až 1570 litrov! To sme už mohli prevážať celú domácnosť... Vozidlá značky VW majú tradične vynikajúce jazdné vlastnosti. Túto axiómu potvrdzuje aj Touareg, ktorý v tomto smere ponúka navyše nadpriemerné jazdné vlastnosti. Nezávislé zavesenie všetkých kolies, široký rozchod či presné riadenie nám dávali pocit akoby sme ovládali klasický osobák a nie dva a pol tonový SUV. Komfort pruženia – testovaný autiak mal príplatkové vzduchové pružiny – bol vynikajúci. Na všetkých povrchoch, jedno či sme rútili na vozovke s asfaltovým povrchom, alebo bola celá z betónu s deliacimi škárami, popr. sme jazdili na štrkovom podloží, či nespevnenom povrchu, podvozok potvrdil svoje nesporné kvality: veľmi dobre filtroval nerovnosti, a aj pri vyššej a vysokej rýchlosti choval rozvážne. Podvozku pristali elektronicky ovládané tlmiče s automatickou reguláciou svetlej výšky, ktorá sa dá nastavovať v skokoch 160/180/190/215/235/300 mm. Sebavedomie z jazdy za akýchkoľvek podmienok zvyšoval permanentný pohon na všetky kolesá s variabilným delením hnacej sily, elektronickou trakčnou kontrolou a samosvorným medzinapravovým diferenciálom. Naše hodnotenie: Touareg R5 TDI je veľmi dobre vybavené auto pre každodenné používanie, ktoré v nás zanechalo dobrý pocit zo suverénnej jazdy za každých okolností a ktoré sa v hraničných situáciách ukázalo ako „dobromyseľné“ s miernou nedotáčavosťou a spoľahlivým ESP.
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.