Motormánia: KIA MAGENTIS 2,0 LX – LIMUZÍNA PRE NENÁROČNÝCH

Autor: Motormánia (info@motormania.sk)
Publikované dňa: 25. júl 2005
URL: http://www.motormania/art.ltc/1655
Zohnať ozajstnú limuzínu za pol milióna Sk, môže pri dnešných cenách „veľkých“ áut vyznieť ako bájka. A predsa, kórejská automobilka Kia pripravila pre istú skupinu motoristov, ktorá radšej ako exkluzivitu renomovaných značiek uprednostňuje nenáročnosť, dostatočne veľký priestor a solídnosť a súčasne z objektívnych príčin si nepotrpí na vozidlá prešpikované najmodernejšími technologickými novinkami, ktoré ich cenu významne zvyšujú, ponuku, ktorá vyššie uvedenú podmienku spĺňa – Magentis s dvojlitrovým motorom a vo výbave LX!
Je však cena adekvátna ponúkanej hodnote? To sú otázky, na ktoré sa v nasledujúcich riadkoch pokúsime nájsť odpoveď. Poďme sa teda spoločne pozrieť akú protihodnotu dostane našinec pri kúpe najlacnejšej limuzíny strednej triedy na slovenskom automobilovom trhu. Najsilnejšou stránkou Kia Magentis 2.0 LX je cena. Má byť tromfom, lákadlom, ktorému nedokáže odolať nejeden kupec. A o to vlastne ide kórejskému výrobcovi: predajnú cenu nastavil, aby zaútočila na city a peňaženky potencionálnych záujemcov. Cena Kia Magentis začína pri baťovskej sume – 499.700 Sk! Toľko stojí základný model LX poháňaný dvojlitrom 100 kW, ale keď sme sa pozreli na jeho výbavu, sklamaní sme rozhodne neboli: zoznam sériovo dodávanej výbavy je na slušnej úrovni a zahŕňa napr. ABS, rádio, elektrické ovládanie okien a klimatizáciu. Magentis sa radí na začiatok vozidiel kategórie strednej triedy, kde v „dvojlitrovej lige“ súperí so napr. so Škodou Octavia, Oplom Vetra, VW Passat, Mercedesom triedy C, Fordom Mondeo alebo Renaultom Laguna. Na našom automobilovom trhu má dominantné postavenie mladoboleslavská škodovka elegantnou Octaviou druhej generácie; tá sa s 2,0-litrovým motorom predáva vo vyšších cenových hladinách (710.000 Sk), o ostatných výrobcoch radšej pomlčme... V tomto smere môžeme rozhodne konštatovať, že automobilka Kia svojim Magentisom 2.0 LX konkurentov tromfla: ani jeden neponúka vozidlo tejto kategórie pod 500.000 Sk! Pomer ceny k hodnote je tak bezkonkurenčný. Okrem nákupnej ceny je veľkým kladom Magentisu vnútorný priestor. Nesmieme zabudnúť, že Magentis s vonkajšími rozmermi 4730 x 1820 x 1410 mm (dĺžka x šírka x výška) patrí do kategórie 4,75 metrových limuzín. Magentis poskytne osádke na všetkých sedadlách prekvapivý dostatok priestranstva, ktoré je porovnateľné s autami strednej triedy s podobnými celkovými rozmermi a rázvorom naprav (2700 mm). Príjemné a široké sedadlá s mäkkým čalúnením nás potešili svojou konštrukciou, ktorá nemá ďaleko od pohodlných pohoviek..., sú vyhovujúce takmer po každej stránke. Vzadu sa zmestia traja urastení pasažieri, v tejto kombinácii, pochopiteľne, sa musia trochu uskromniť; široká sklopná lakťová opierka vzadu spríjemňuje jazdu pri obsadení iba dvomi osobami. Dostatok je priestoru nielen na kolená ale aj vo výške ramien a nad hlavou. Uvedené slova platia rovnakou mierou aj pre predné sedadlá. Pohodlie jazdy zvyšovalo dobre nastavené komfortné pruženie. Priestor pre osádku je prehľadný, ale, konštatujeme, že na limuzínu strednej triedy riešený skromne. Ako sa vraví – cena nepustí, výrobca kdesi šetriť musel... Až pri usadnutí za volant zistíme, že v interiéri dostali prednosť sivé, lacným dojmom pôsobiace plasty (volant, obklady, madlá). Všedné plasty na nás útočili nielen svojim nezameniteľným buketom, ale aj pri každom dotyku prezrádzali svoj pôvod. Stredová konzola je jednoduchá až nenápadná. Interiér je skôr nevýrazný a aj dobré nápady technikov automobilky Kia vďaka spomenutým neutešeným plastom tak zanikajú, ako napr. úzka štrbina na slnečnej clone pred vodičom, ktorá slúži na odkladanie parkovacieho lístka. Dizajn ovládacích prvkov a ich funkčnosť, žiaľ, zaostáva za aktuálnym trendom. Až neobyčajne lacným dojmom pôsobilo rádio s MG-prehrávačom. V dobe, keď svet valcuje digitálna technika a v automobiloch sa používajú CD-prehrávače, je montáž prehrávača magnetofónových pások poriadnym krokom späť. Na druhej strane si rozhodne zaslúži v limuzíne strednej triedy len za pol milióna pochvalu sériovo montovaná klimatizácia (i keď iba mechanická), ktorá nám spríjemňovala jazdu počas horúcich dní, o elektrickom ovládaní všetkých štyroch okien nehovoriac. Potešil nás batožinový priestor, ktorého objem s hodnotou 479 dm3 nepatrí síce k špičke v triede, je však dostatočne objemný a k plusom môžeme prirátať aj možnosť jeho rozšírenia sklopením asymetricky delených operadiel zadných sedadiel na končených 810 l. Nevýhodou kufra, ktorého veľkosť je pre rodinné výlety a dovolenky takmer ideálna, je šírka nakladacieho otvoru a pomerne vysoká hrana nakladania. Samonosná karoséria svojimi tvarmi osloví predovšetkým konzervatívnych ľudí. Jej dizajn istotne nepatrí medzi najaktuálnejší – Kia Magentis bol uvedený na trh v roku 2001, ale do určitej miery mu nechýba šarm. V každom prípade sa karosérii nedá uprieť akási výnimočnosť, v ktorej sa dá rozpoznať inšpirácia z amerických krížnikov: maska s úzkou chrómovou mriežkou, po stranách ktorej sú kombinované lichobežníkové svetlomety s kruhovými. Dvojlitrový motor (vŕtanie 85,0 mm x zdvih 88,0 mm) s výkonom 100 kW/136 k pri 6000 ot/min je nepochybne pracant. Podľa nášho súdu by mohol mať vyšší výkon, možno aj väčší objem, ale kto nepatrí medzi vyslovene športovo založených vodičov, si na štvorvalcovú hnaciu jednotku zvykne a spriatelí sa s ňou. Na benzínový agregát má motor pozoruhodný ťah; max. krútiaci moment útočí na hodnotu 184 Nm pri 4500 ot/min. Jeho spontánna reakcia na stlačenie plynu nás milo prekvapila: motor veľmi dobre ťahá už od 2000 ot/min, takže sa nemusí tak často radiť. Výrobca udáva, že Kia Magentis 2.0 LX vyvinie max. rýchlosťou 207 km/h. Nám sa výrobcom deklarovanú hodnotu špičkovej rýchlosti však nepodarilo dosiahnuť: ručička tachometra sa zastavila pri hodnote 195 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je 10,6 s. Zážihový štvorvalec, ktorý svoju prítomnosť prezrádza charakteristickým tlmeným vrčaním, a je v kabíne veľmi dobre odhlučnený, spolupracuje s päťstupňovou mechanickou prevodovkou. Podľa nášho úsudku má prevodovka 1. rýchlostný stupeň pomerne „krátky“; ďalším jej handicapom je radiaca páka, ktorá má pomerne nepresný chod a dlhé dráhy. Počas testu sme dosiahli priemernú spotrebu paliva 9,6 l/100 – jazdili sme väčšinou v mestskej premávke. Ak ju porovnáme s výrobcom udávanou spotrebou paliva 6,9/8,9/12,3 l/100 km, je to akceptovateľná spotreba v meste. Na diaľnici sa nám pri dodržiavaní max. povolenej rýchlosti podarilo spotrebu „stačiť“ na 8,2 l/100 km. S 65-litrovou nádržou by sme mali pri uvedenej priemernej spotrebe dojazd takmer 800 km. Dobrý dojem zanechal Kia Magentis 2.0 LX počas jazdy. Ticho a ľahko sa pohyboval po nekvalitných bratislavských komunikáciách. Podvozok s nezávisle zavesenými všetkými kolesami, vpredu na vzperách McPherson a trojuholníkových spodných ramenách a vzadu na viacprvkovom závese s pozdĺžnymi a priečnymi vodiacimi ramenami „žehlí“ nerovnosti ciest takmer dokonale. Kórejská limuzína sa snaží byť istá za každej situácie, no v ostrejších zákrutách sa karoséria nakláňa trochu viac ako sme zvyknutý a príliš prudké, nečakané pohyby volantom, ktorý mimochodom svojim malým vencom padne dobre do rúk, dokážu auto vyviesť z miery... V hraničných situáciách sa o slovo hlási typická nedotáčavosť vozidiel, ktoré majú poháňanú prednú napravu. Čo povedať na záver? Kto chce jazdiť v limuzíne za pol milióna, musí na veľa veci zabudnúť... Ak sa však dokáže povzniesť nad spomenuté výčitky a nedostatky, ktoré v podstate ani nie sú nedostatkami, ale neľútostným diktátom cenovej kalkulácie, dostane ako odmenou okrem povinnej nenáročnosti a jednoduchosti aj solídnosť a dostatočne veľký priestor a to všetko pri pomerne slušných dynamických parametroch.
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.