Motormánia: SEAT TOLEDO 1,9 TDI – AUTO PLNÉ EMÓCIÍ

Autor: Motormánia (info@motormania.sk)
Publikované dňa: 27. jún 2005
URL: http://www.motormania/art.ltc/1608
Španielsky producent automobilov Seat, ktorý patrí do portfólia značiek koncernu VW, nahradil vo výrobnom programe „klasický“ kreované Toledo, ktoré sa vyznačovalo triezvymi líniami karosérie sedan, rovnomenným typom s veľkopriestorovou karosériou typu MPV.
Toledo 3. generácie priťahuje pozornosť novým, nezameniteľným dizajnom a zdá sa, akoby obľúbená limuzína strednej triedy sa zmenila na kompaktný van, i keď, pravdupovediac, ani označenie van nie je najvýstižnejšie, lebo samotní marketingoví špecialisti automobilky Seat sú na rozpakoch do akej kategórie zaradiť najnovšie Toledo, a preto radšej zvolili definíciu: športovo-elegantný sedan. Pozrime sa bližšie na Seat Toledo 1,9 TDI, ktoré presne podľa reklamného sloganu „auto emoción“ svojim nevšedný tvarom a výzorom emócie vyvoláva – či už priaznivé alebo záporné. Tú sú naše poznatky: Markantnou črtou nového Toleda, ktoré vykročilo do sveta už v 3. generácii koncom roku 2004, a ktoré už nechce byť limuzínou v pravom slova zmysle, ale ani typickým vanom, je jeho exteriér svojimi netradičnými líniami. Špecifické tvary karosérie prepožičiavajú novému Toledu charakteristický vzhľad, a presviedčajú nás tak, že aj kabát automobilu strednej triedy nemusí byť nevyhnutne fádny, stereotypný a ochudobnený o emócie, ktoré vyvolávajú ladné tvary superšportových vozidiel najrôznejších značiek a pôsobia tak úspešne na city a peňaženky – okrem výkonov – budúcich majiteľov. Silueta testovaného Toleda sa pridržiava smeru, ktorý, zdá sa, úspešne začala španielska automobilka minulý rok typom Seat Altea. Karosérie Toleda plynulo naväzuje na medzičasom populárnu Alteu. Aby nevznikli pochybnosti, obidva typy majú takmer identickú masku, ktorá je podľa nášho názoru neobyčajne vydarená a ladená v športovom duchu značky, a spoločnú oblúkovitú bočnú krivku tiahnúcu sa od predných svetlometov až k výrezom kolies v zadných blatníkoch, ktorá sa stala na jednej strane diskutovaným a na strane druhej ospevovaným dizajnérskym prvkom španielskeho producenta automobilov. Ďalším poznávacím znakom inovovanej rodiny Seatov, ktorú prednedávnom rozšíril nový Leon, je masívna výklopná zadná stena, ktorá zaručuje pohodlné nakladanie aj objemnejšej batožiny. Sympatie, ktoré vyvolávajú kontúry prednej časti s maskou, by sme tu však márne hľadali. Naopak, zadná časť nového Toleda, ktorá na prvý pohľad zaujme nezvyčajne sklopeným zadným stĺpikom a extrémne veľkým zadným sklom, bez akýchkoľvek pochybností zaostáva za tvarovou čistotou predku. V tomto prípade španielski dizajnéri nemali najšťastnejšiu ruku a eleganciu vystriedala triezva účelnosť. Naviac, nedokážeme sa ubrániť dojmu, že čerpali inšpiráciu z konkurenčného vozidla Renault Vel Satis. V prípade Toleda vsadili tvorcovia nielen na nápaditý vonkajšok. Po nasadnutí nás prekvapil veľkorysý vnútorný priestor vrátane objemného „kufra“ a vysoká miera variability interiéru s veľkým počtom schránok na odkladanie drobností. Zásluhu na nadpriemernom priestore pre posádku má celkový výška vozidlá 1570 mm, ktorá je o 130 mm väčšia, a zväčšený rázvor naprav o 65 mm na 2580 mm ak testované Toledo porovnáme s jeho predchádzajúcou generáciou. Vyššej karosérii zodpovedá aj ergonómia sedenia, vďaka ktorej tak majú pasažieri okrem komfortného sedenia aj vynikajúci výhľad. Pri dodržaní bezpečnostných štandardov a zachovaní športového imidžu ponúklo testované Toledo ideálny priestor pre rodinu: označenie športovo-elegantný sedan pre nové Toledo nepreháňa a platí do písmena. V interiéri je dostatok praktických odkladacích priečinkov, z ktorých dva pomerne veľké, kam sa zmestí aj 1,5-litrová fľaša, nachádzajú v predných dverách. Ďalšie sú v dosahu vodiča a po jeho pravici sediaceho spolujazdca, napr. držiak okuliarov na ľavej strane, objemná odkladacia skrinka pred spolujazdcom, priečinok a dva držiaky pohárov na stredovej konzole, zásuvky pod každým predným sedadlom. Okrem toho lakťová opierka s dvojitým dnom vo svojej horná plochá ponúka miesto na ukladanie drobných veci, v dolnej časti je vyhradené miesto pre CD-menič. Anatomické sedadlá ponúkajú veľmi pohodlné sedenie s dobrým bočným vedením. Široká rozpätie nastavovania predných sedadiel umožňuje každému zvoliť si svoju optimálnu polohu. Tieto sedadlá sa dajú nastavovať v pozdĺžnom smere a výškovo; operadlá sa nechajú sklápať a tuhosť v oblasti bedrových stavcov sa dá meniť. Konštrukcia sedadiel vďaka atraktívnej poťahovej látke, dlhým sedákom s optimalizovaným podopieraním stehna tak posúva v triede latku poriadne vysoko. Dokonca aj zadné sedadlá sú anatomicky tvarované – aby si aj tu pasažieri mohli dokonale vychutnať športovú jazdu, ktorú vie Seat Toledo 1,9 TDI ponúknuť. Vysoká strecha dovolila umiestniť zadné sedadlá vysoko nad podlahu. Vzadu je miesto pre tri dospelé osoby. Priestor vzadu sa dá ľahko zmeniť na dve pohodlné sedadlá vyklopením širokej lakťovej opierky. Vzadu sediaci sa môžu tešiť nezvyčajne veľkému priestoru na nohy. Prístrojový panel a stredová konzola, ktoré nezapierajú príslušnosť k materskému nemeckému koncernu VW, sa vyznačujú jednoduchým a ergonomickým usporiadaním ovládacích prvkov. Pred vodičom sa nachádzajú tri kruhové prístroje s čiernym podkladom: v strede je otáčkomer, napravo od neho tachometer, ľavý kruhový prístroj integruje v sebe palivomer a merač teploty motora, digitálne hodinky, ukazovateľ denného stavu prejdených kilometrov a kontrolky. Na pozadí tachometra je kontrolka ESP, ktorá svieti, ak je stabilizačný program mimo činnosti. ESP sa radí tlačidlom na stredovom tuneli vedľa páky parkovacej brzdy. Osvetlenie prístrojovej dosky sa automaticky prispôsobuje okolitému jasu. V plochej stredovej konzole, ktorá je natočená k vodičovi a prináša nový pohľad na rozmiestnenie ovládacích prvkov, sú audiosystém a ovládanie klimatizácie. Kapitolou samou osebe je batožinový priestor. Jeho základný objem je 500 l pri dĺžke nakladacej plochy 1034 mm – podľa nášho názoru viac ako dosť pre solídne rodinné auto. Tento objem sa dá naložením až po strop zväčšiť až na 620 litrov. Sklopením zadných operadiel do jednej roviny s dvojitým dnom „kufra“ bez nutnosti odstránenia hlavových opierok sa dá ďalej zväčšiť až na 1007 až 1440 litrov. Variabilitu „kufra“ zväčšuje aj spomenuté dvojité dno, pod ktorým je praktický priestor na ukladanie drobností a pod ním priestor pre rezervu. Masívne veko v netradičnej zadnej časti karosérie zaručujú pohodlné nakladanie aj objemnejšej batožiny. Na prvý pohľad vysoké Toledo svojimi vonkajšími rozmermi môže u niekoho vyvolávať dojem, že je veľkým vozidlom, ale v žiadnom prípade nie, že je neohrabaným a krabicovým autiakom. Veľkolepé vnútorne priestory potrebujú svoje miery a tie sa podarilo dizajnérom šikovne skryť do pôdorysu 4460 x 1770 (dĺžka x šírka). Prekvapujúce však je že a spomenutou výškou jazdí nové Toledo bezpečne a bez dramatického nakláňania karosérie. Jedinou tienistou stránkou v ovládaní auta je výhľad šikmo dopredu. Vynikajúce jazdné vlastnosti idú na vrub športovo vyladenému podvozku, ktorého tuhosť však nie je naklonená zlej kvalite našich ciest a z tohto dôvodu si myslíme, že by Toledu pristalo aj mäkšie pruženie. Srdcom dobre zladeného poháňacieho ústrojenstva testovaného Toleda je naftový motor 1,9 TDI s výkonom 77 kW/105 k pri 4000 ot/min. Turbodiesel vychádza zo známeho 1,9 TDI so štyrmi valcami, ktorý je vybavený vstrekovaním paliva systému „pumpedüse“, turbodúchadlom s variabilnými lopatkami a medzichladičom stlačeného vzduchu. Nevýhodou lacnejšieho a staršieho z dvojice vznetových agregátov, ktoré má nové Toledo v ponuke, je jeho vyššia hlučnosť. Tá dáva o sebe vedieť hlavne v oblasti nižších otáčok. Táto nevýhoda je vyvážená veľkým krútiacim momentom, ktorý vrcholí pri 250 Nm. Motor má dobrý ťah v oblasti nízkych otáčok, max. krútiaci moment Nm je k dispozícii už pri 1900 ot/min, ale potom sa pomerne rýchlo stráca. Pri prudkom stlačení plynového pedálu nás vznetový štvorvalec nenechal v „štichu“ a 1,5-tonový autiak svižne rozbehol k želaným rýchlostiam. S týmto motorom dosiahne Toledo maximálnu rýchlosť 183 km/h, zrýchlenie z 0 na „stovku“ za 12,4 sekúnd. Motor sa nám odvďačil prijateľnou spotrebou a preto ho považujeme za výbornú alternatívu hlavne z pohľadu nákupnej ceny i spotreby, ktorá v teste predstavovala iba 5,9 l/100 km, spotrebou paliva mimo mesta sme sa dostali na výrobcom deklarovanú hodnotu len 4,5 l/100 km – avšak za cenu citlivejšieho zaobchádzania s pedálom plynu. S pohonnou jednotkou spolupracovala presná 5-stupňová mechanicky radená prevodovka. Päť stupňov je podľa nášho názoru málo, Toledu by pristal aj šiesty prevodový stupeň, ktorý by našiel uplatnenie pri vyšších rýchlostiach na diaľnici. Moderný podvozok sa stará o veľmi dobré jazdné vlastnosti testovaného Toleda. Predné kolesá zavesené na vzperách McPherson a spodných trojuholníkových priečnych ramenách a zadná viacprvková naprava, akú poznáme z Golfu 5. generácie, zabezpečujú istú stopu; ani pri rýchlejšom prejazde zákrut auto nevybočuje zo smeru.
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.