Motormánia: PEUGEOT 307 SW 2,0 HDi – KOMBI NOVÉHO FORMÁTU

Autor: Motormánia (info@motormania.sk)
Publikované dňa: 15. jún 2005
URL: http://www.motormania/art.ltc/1567
Francúzska automobilka Peugeot, ktorá patrí do koncernu PSA, pripravila pre milovníkov vozidiel kombi skutočnú lahôdku – typ 307 SW. Ladné tvary, komfortná jazda a velikánsky vnútorný priestor, ktorý môže vyvolávať dilemu či sa v skutočnosti už nejedná van, sú atribúty, ktorým mnohí asi neodolajú...
Pozrime sa bližšie na Peugeot 307 SW vybavený dvojlitrovým vznetovým motorom HDi, ktorý sa objavil vo výrobnom programe parížskej automobilky v decembri 2003. Chváliť vonkajší výzor vozidiel značky Peugeot by bolo nosením dreva do lesa; rovnako bez výhrad sa môžeme s uznaním vyjadriť aj o tvaroch karosérie typu 307 SW. Jej elegantné tvary a línie dokážu – hoci ich vznik siaha do roku 2002 – stále zaujať a trvalo si udržiavajú sviežosť. Kombi, označené skratkou SW, sa od typu s troj-, resp. päťdverovou karosériou fastback odlišuje okrem dĺžky (+ 220 mm) už iba vyššou strechou (+ 60 mm) a z nich vyplývajúcej rozdielne tvarovanou zadnou časťou, ktorá je mohutnejšia – pribudli sem tretie bočné okná. Zvláštnosťou testovanej verzie kombi sú aj hliníkové strešné nosiče a päťlúčové hliníkové disky. V prípade Peugeotu 307 SW si francúzski konštruktéri osvojili zásadu, že dnes už nestačí, aby kombi bolo priestranné a praktické, ale musí ponúknuť viac: šmrnc a ešte väčšiu všestrannosť, ako napríklad tri samostatné zadné sedadlá, ktoré sa naviac dajú pozdĺžne posúvať v rozmedzí deviatich centimetrov (podľa toho, či potrebujeme priestor pre kolená alebo pre batožiny v kufri) alebo operadlo stredného sedadla, ktoré sa dá preklopiť dopredu a vtedy poslúži ako stolík. Kto potrebuje viac priestoru, má možnosť jednoduchými hmatmi asi 15 kilogramov vážiace stredné sedadlo dokonca vybrať z vozidla. A predné sedadlá? Vpredu ponúka Peugeot 307 SW veľmi dobrý posed. Sedadlá sú pohodlné a veľké; poskytujú dostatočnú oporu a nevyvolávajú únavu ani pri dlhších trasách. Ďalšia pozoruhodnosť Peugeotu 307 SW tretí rad sedadiel, ktorý zväčšuje sedadlovú kapacitu „kombíka“ na sedem miest. Za tento druh komfortu si však budúci majiteľ musí priplatiť, lebo nie je v základnej výbave. Unikátne kombi, ktoré ako jediné v triede ponúka až tri rady sedadiel, sa tak môže ľahko zmeniť na minibus alebo plnohodnotný van s tromi radami sedadiel. Je namieste pripomenúť, že tretí rad sedadiel slúži ako núdzové riešenie: prepravované osoby majú totiž obmedzený priestor nad hlavou a kolená a tieto sedadlá sú skôr určené pre ľudí so vzrastom do 1,6 m. Natíska sa otázka. Je Peugeot 307 SW kombi alebo van? Najlepšou odpoveďou bude asi kombinácia z oboch: podľa vonkajších rozmerov (dĺžka 4419 mm, šírka 1757 mm a výška 1544 mm) a vzhľadu sa Peugeot 307 SW približuje definícii kombi, variabilitou a veľkorysou ponukou priestoru zase k vanu. Úžitkovú hodnotu príťažlivého rodinného kombi zvyšuje unikátna presklenná strecha, ktorá dodáva vozidlu nový rozmer vnímania priestoru a výhľadu z neho. Panoramatická presklenná strecha, ktorej plocha je 1,33 m2, má elektricky ovládanú strešnou clonou; tá je potrebná, lebo v noci cez strechu dopadajú do interiéru lúče od vonkajšieho osvetlenia, reklám a nepríjemne sa zrkadla. Priestor pre osádku je veľkolepý, vkusný, prakticky a dobre odhlučnený. Francúzsky šarm na nás dýcha z každého rohu. V kabíne si všade umiestnené praktické odkladacie priečinky: v prístrojovej doske, v obkladoch dvier, nad a pod prednými sedadlami; operadlá predných sedadiel sú na svojej zadnej starne vybavené praktickými sklopnými stolčekmi. Rovnako veľkorysý je aj objem batožinového priestoru. Jej základná veľkosť je 520 dm3, sklopením sedadiel sa dá zväčšiť až na 1875 litrov. Tajomstvo týchto úctyhodných údajov spočíva okrem iného aj vo zvýšenej streche v porovnaní so základným modelom s karosériou fastback. Nakladanie do kufra uľahčuje nízka jeho hrana, ktorá je vybavená ochrannou kovovou lištou. Peugeot 307 SW ponúka mimoriadne bohatú výbavu, ktorej súčasťou sú spomenutá panoramatická strecha, airbagy vodiča a spolujazdca, bočne a hlavové vzduchové vankúše, automatické stierače a zapínanie svetlometov, elektrochromatické spätné zrkadlo, elektrický ovládané okná a vonkajšie zrkadla. Nesmieme zabudnúť aj na ovládanie rádia s CD-prehrávačom konzolou pod volantom, automatickú klimatizáciu, palubný počítač a tempomat. Peugeotu 307 SW priadol pod kapotou moderný vznetový štvorvalec 2,0 HDi (vŕtanie 85 mm x zdvih 88 mm) s výkonom 100 kW/136 k pri 4000 ot/min. Tento turbodiesel so systémom priameho vstrekovania paliva common rail je ukážkou pružnosti, takže umožňuje jazdiť bez veľkých nárokov na radenie, ale aj pri vyslovene športovejšom spôsobe jazdy nesklame. Jeho obrovský ťah cítiť už pri nízkych otáčkach a svoje hoci maximum 320 Nm dosahuje pri 2000 ot/min dobré ťahá aj vo vysokých otáčkach. Pritom je pružný a má tichý chod, je to až na počudovanie aký tichý dokáže byť súčasný turbodiesel, ktorý hladinou hluku môže smelo konkurovať benzínovým agregátom. Testovaný turbodiesel nemal žiadne problémy dať do pohybu 2075 kg celkovej hmotnosti (pohotovostná hmotnosť 1672 kg); šprint z 0 na 100 km/h zvládne za 10,8 sek a dokáže uháňať maximálnou rýchlosťou 197 km/h. Aby sme boli spravodlivý zmienime sa o skutočnej spotrebe. Apetít vznetového agregátu v meste neprekročil hodnotu 7,3 l/100 km, čo je slušná hodnota na „dvojliter“; pri kombinovanej premávke spotreba útočila na hodnotu 5,6 l/100 km. Výrobcom udávané hodnoty spotreby sú 4,7/5,6/7,3 l/100 km. Spoluprácu motora so šesťstupňovou mechanickou prevodovkou hodnotíme na výbornú a v personifikovanom význame nám motor a prevodovka predstavovali dobre zohranú partnerskú dvojicu. Peugeot 307 SW nás prekvapil ľahučkým a presným radením, hoci dráhy radiacej páky by mohli byť o niečo kratšie. Za jazdné vlastnosti sa Peugeot 307 SW 2,0 HDi nemusí hanbiť. Riadenie je ľahké a presné, volant sprostredkúva neustály kontakt s vozovkou, čo výrazne prispieva k bezpečnému a vyváženému správaniu pri jazde. Podvozok s nezávisle zavesenými kolesami a kotúčovými brzdami na všetkých kolesách ukazuje istotu takmer v každej jazdnej situácii, hoci pri rýchlom prejazde zákrut a mokrom povrchu má francúzske kombi citeľnú tendenciu k nedotáčavosti, ale iba do chvíle, kým nezačne účinkovať stabilizačný program. Ak je zle, pomôže ABS s elektronickým rozdeľovaním brzdnej sily a ESP. Cesty so zlým povrchom, s výtlkmi a jamami, akých je v Bratislave neúrekom, nerobili testovanej „tristosedmičky“ problémy, jazda bola stále pokojná a uvoľnená. Nárazy a nerovnosti podvozok pohlcuje a tlmí spoľahlivo a bez problémov. V ostrých zákrutách je však badať väčšie nakláňanie karosérie. Peugeot 307 SW jazdí na 16-palcových hliníkových diskoch, na ktorých sú „obuté“ pneumatiky 205/55 R16.
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.