Motormánia: CITROEN C5 2,0i-16V PACK – AUTO PRE VŠETKY PRÍLEŽITOSTI

Autor: Motormánia (info@motormania.sk)
Publikované dňa: 21. apr 2005
URL: http://www.motormania/art.ltc/1450
Francúzska automobilka Citroen svoj typ strednej triedy C5 minulý rok „učesala“. Päťmiestna limuzína dostala novú masku s dvomi štrbinami v tvare loga Citroen, zmenila sa aj zadná časť karosérie, kde sa objavili nové združené svetlá; pod plechovým kabátom päťdverového hatchbacku, ktorému omladzovacia kúra pristane, lebo už nepôsobí tak ťažkopádne ako predtým, sa najnovšie skrýva aktualizovaná technika.
Dostali sme možnosť vyskúšať model 2,0i-16 V Pack poháňaný benzínovým dvojlitrom a s výbavou Pack. Tu sú naše postrehy. Čo na upútalo na testovanom Citroene C5 na prvom mieste? Pohodlie, ktoré vie ponúknuť táto limuzína! Zovňajškom Citroen C5 pôsobí majestátne a má vari všetky atribúty limuzíny; všetko, čo k tomu patrí. Pri celkovej dĺžke 4745 mm a šírke 1780 mm poskytuje priestranný interiér s dostatkom komfortu a luxusu piatim prepravovaným osobám. Priestornú kabínu sa konštruktérom podarilo vytvoriť aj vďaka veľkému rázvoru naprav – 2750 mm. S kľudným svedomím a s istým zveličením môžeme povedať, že vo vnútri Citroenu C5 je miesta ako v obývačke; toľko, že vzadu sediace osoby nemusia kolenami skúšať trpezlivosť vodiča a po jeho pravici sediaceho spolujazdca. V dostatočnej miere je priestoru aj v priečnom smere. A keď vzadu sedia iba dvaja, pohodlie sa dá prirovnať so sedením v kresle. K ďalším výrazným kladom C5 patrí okrem veľkého vnútorného priestoru aj ľahké nastupovanie vďaka doširoka sa otvárajúcim dverám. Dobré tvarované mäkké a široké sedadlá sú potiahnuté kvalitnou poťahovou látkou; tá spríjemňuje sedenie a zvyšuje luxus vnútorného priestoru. Tuhosť sedadiel nás však zaskočila: v ostrých zákrutách sa prejaví ich mäkkosť, keď poskytujú slabšiu oporu; podľa nášho súdu by mohli byť tuhšie. Luxus, ktorý vládne v kabíne, je zrejmý aj z použitých materiálov, ktoré majú visačku vysokej kvality, a z kvalitného spracovania. Tu si francúzski konštruktéri dali záležať aj na drobných detailoch, ktoré môžu výrazne ovplyvniť celkový dojem. K dobrej pohode „na palube“ sa podieľala aj sériovo montovaná dvojzónová klimatizácia s rýchlym nábehom kúrenia či chladenia. Prístrojový panel pred vodičom s výraznou grafikou (šedý poklad, strieborné rámiky) je riešený trochu netradične s umiestnením palivometra na ľavej strane. Čo nám však prekážalo, bolo nešťastne zvolené delenie stupnice aktuálnej rýchlosti nepárnymi násobkami desiatky, teda 10, 30, 50 km/ha atď. To nás zvádzalo jazdiť vyššou rýchlosťou ako povolenou „šesťdesiatkou“, lebo požadovaná rýchlosť 60 km/h bola zobrazená výrazne menšími číslicami ako „sedemdesiatka“. Trochu nás udivilo aj neprehľadné riešenie miltifunkčného audiosystému na stredovej konzole: ovládací panel pôsobil cudzorodo a navyše jeho obsluha si vyžaduje nácvik, ale aj ostrý zrak. Ľudia, ktorí používajú okuliare iba na čítanie a do diaľky vidia dobre, sa s ním určite neskamarátia... Handicapom je veľké množstvo tlačidiel na tomto paneli a nešikovne umiestnený vypínač výstražných svetiel v zákryte radiacej páky päťstupňovej mechanickej prevodovky. Ruka v ruke s pohodlným interiérom išiel aj podvozok a na výborných jazdných vlastnostiach Citroenu C5 má najvýraznejší podiel. A ako hovoríme podvozku v prvom rade musíme spomenúť hydropneumatické pruženie Hydractive 3 s permanentnou kontrolou svetlej výšky. Kto nezažil, nevie o čom práve hovoríme... Citroen montuje do „c-päťky“ jedno z najdokonalejších typov pruženia súčasných automobilov! A ako sa práva? Vozidla sa pohupuje a vy máte dojem akoby ste išli vo vlaku. Určite poznáte ten pocit. Vagón sa jemne pohupuje, nie veľmi, len toľko aby zvislé zrýchlenie bolo čo najmenšie a pre posádku príjemné. Nerovnosti tak vlastne ani nevnímate, necítite. Jazda s Citroenom C5 vyvoláva zdanie akoby sme rozbité a hrboľaté cesty v Bratislave ani nemali! Komfortné pruženie dokonale filtruje nerovnosti a tak parameter pohodlnej a bezpečnej jazdy je v „c-päťke“ veľmi vysoký. Pruženie je nielen dokonalé ale súčasne aj úžasné, jednoducho „citroenovské“: nijaké neočakávané nárazy zospodu, žiadne nepredvídateľné správanie; podvozok je aj vďaka hydropneumatickým pružiacim jednotkám sebavedomý za každej situácie. V rýchlych zákrutách drží veľmi dobre stopu a karoséria sa nenakláňa. Posilňovač riadenia sa stará presné vedenie predných kolies a ich ľahké natáčanie: stále sme mali pocit dobrého kontaktu s vozovkou. Hydractive 3 ponúka aj ďalšiu prednosť – progresívnu charakteristika pruženia. Je úplne jedno koľko osôb a batožiny je na „palube“, hydraulika eliminuje rozdielnosť zaťaženia tak, že frekvencia pruženia nemení. Naviac Citroen C5 má aj nastaviteľnú svetlú výšku podvozku, ktorú možno využiť pri prejazde problematických úsekov alebo pri vyhrabaní sa zo snehového záveju. Musíme však podotknúť, že Citroen C5 2,0i-16V Pack nepoteší športovo založených vodičov. Maximálny výkon radového štvorvalca (objem 1997 cm3, vŕtanie 85,0 mm, zdvih 88,0 mm) s dvomi vačkovými hriadeľmi, ktorého chod je pomerne tichý, je 103 kW/140 k pri 6000 ot/min a maximálny krútiaci moment je 200 Nm pri 4000 ot/min. Spomenutých 140 k má však čo robiť s limuzínou, ktorej pohotovostná hmotnosť je takmer 15 metrákov. Ale aj tak Citroen C5 2,0i-16V majiteľa svojimi dynamickými vlastnosťami určite väčšinu majiteľov nesklame. Max. rýchlosť 210 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km 9,1 s patria k slušnému priemeru. Francúzsky výrobca tak ponúka spoľahlivé auto so slušnou dynamikou jazdy. Pre vodičov so športovými génmi je určený model poháňaný 3-litrovým motorom V6. Citroen C5 je ideálnym vozidlom na rodinné dovolenky a veľké vzdialenosti, a pre chatárov. O pohodlí posádky sme už hovorili: veľmi dobrá ponuka vnútorného priestoru s bohatou výbavou robia z Citroenu C5 veľmi pohodlný dopravný prostriedok vhodný aj pre manažérov. V prospech využívania na dovolenky či dlhé trasy hovorí aj objemný batožinový priestor. Jeho kapacita 470 l je slušná a pokiaľ neprepravujeme celú domácnosť, určite bude stačiť. V prípade, že miesta sa ukáže málo, „c-päťka“ ponúka možnosť sklopenia operadla zadných sedadiel v pomere 2/3:1/3 a veľkosť „kufra“ sa tak za niekoľko okamžikov dá zväčšiť až na 1315 litrov. Citroen C5 je auto, ktoré sa vyznačuje vydarených dizajnom, pôsobí luxusne a má v porovnaní so svojimi konkurentmi viacero technických predností; ponúka dobrý pomer ceny k získanej hodnote. Vyzdvihnúť chceme pruženie, ktoré nemá konkurenciu a pochvalu si zaslúži veľkorysá ponuka vnútorného priestoru vrátane bohatou sériovou výbavou, ktorá zahŕňa 6 airbagov, kolenný airbag, bezpečnostné pásy s pyrotechnickým predpínaním a obmedzovačom ťahu, tempomat 2. generácie, automatické spustenie výstražných svetiel v prípade kolízie, ABS, ESP a ASR, automatické zapínanie svetiel, dažďový senzor, zadný stierač, centrálne zamykanie, elektrické spúšťanie okien, elektrické ovládanie vonkajších spätných zrkadiel. Vo vyratávaní by sme mohli pokračovať ešte dlho. Spomenieme príplatkovú výbavu xenónové natáčacie svetlomety, strieborná metalíza, elektricky sklápateľné vonkajšie zrkadlá, nastaviteľné na chodník, audiosystém hifi JBL s CD, CD-menič na 8 diskov. Základná cena Citroenu C5 2,0i-16V Pack je 919.000,- Sk, cena testovaného vozidla sa prehupla cez hranicu jedného milióna na 1.021.400,- Sk. CITROEN C5 2,0i-16 V PACK: (základné technické údaje) Päťmiestna limuzína s hydropneumatickým pružením, výklopnou zadnou stenou a priečne uloženým radovým štvorvalcom a poháňanými prednými kolesami. Výstavná premiéra limuzína jeseň 2000; faceliftingovaný model Paris Mondial de l´Automobile 2004 (september). Motor: Vodou chladený radový štvorvalec s rozvodom 2 OHC; vŕtanie a zdvih 85 x 88 mm, zdvihový objem 1997 cm3, stupeň kompresie 10,8:1; max. výkon (ECE) 103 kW/140 k pri 6000 ot/min, max. krútiaci moment 200 Nm pri 4000 ot/min. Štyri ventily na valec, dva vačkové hriadele poháňané ozubeným remeňom. Blok a hlava valcov z hliníkovej zliatiny, 5-krát uložený kľukový hriadeľ; mazanie s obehovým čerpadlom, olejová náplň 4,7 l. Elektronické vstrekovanie paliva. Akumulátor 72 Ah alternátor 120 A, objem chlad. systému 8 l. Prevodové ústrojenstvo: Jednokotúčová suchá spojka, 5-stupňová mechanická prevodovka s manuálnym radením (I. 3,45; II. 1,87; III. 1,28; IV. 0,95; V. 0,80; R 3,33; stály prevod 3,4,16. Trvalý pohon na predné kolesá. Podvozok: Samonosná oceľová karoséria, päťmiestny hatchback; vpredu aj vzadu pomocný rám. Všetky kolesá nezávisle zavesené; vpredu na vzperách McPherson a trojuholníkových ramenách doplnených torzným stabilizátorom; vzadu pozdĺžne ramená , torzný stabilizátor. Hydropneumatické pruženie Hydractive 3 s permanentnou kontrolou svetlej výšky; teleskopické tlmiče. Brzdy vpredu aj vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením; priemer vpredu 266 mm, zadné priemer 276 mm, posilňovač bŕzd, protiblokovací systém ABS s rozdeľovaním brzdnej sily a brzdovým asistentom, elektronický stabilizačný program ESP, protipreklzový systém ASR; parkovacia brzda s účinkom na zadné kolesá. Hrebeňová prevodovka riadenia s posilňovačom. Pneumatiky 215/55 R 16, disky 6,5/7 J. Rozmery a hmotnosti: Rozchod kolies 1530/11495 mm, rázvor naprav 2750 mm; vonkajšie rozmery 4745 x 1780 x 1475 mm. Priemer zatáčania 11,8 m. Objem nádrže 66 l. Objem batožinového priestoru 470/1315 l. Výkony: Max. rýchlosť (údaje výrobcu) vyše 210 km/h; zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,1 s. Spotreba (EU) 6,3/8,0/11,1l/100 km. Cena: C5 1.8i 16V Plus od 789.000,- Sk, C5 2.0i 16V Pack od 919.900,- Sk, testovaný model 1.021.400,- Sk * * *
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.