Motormánia: MAZDA 6 2,3i SPORT – TEMPERAMENTNÁ KRÁSKA

Autor: Motormánia (info@motormania.sk)
Publikované dňa: 30. mar 2005
URL: http://www.motormania/art.ltc/1395
Mazda 6, ktorá prišla na trh ako nástupca dosluhujúceho typu 626 v roku 2002, je silným hráčom strednej triedy, ktorý „boduje“ na všetkých trhoch. Nadčasový dizajn, dynamické a ladné tvary, ktoré ani po troch rokoch nestratili nič zo svojej príťažlivosti, široká ponuka motorov a priestranná karoséria a presvedčivé jazdné vlastnosti z nej urobili automobilový bestseller.
Pozrime sa bližšie na druhý najvýkonnejší model (tým je Mazda 6 MPS) typového radu na sedan Mazda 6 2,3i Sport, ktorý pod kapotou skrýva – ako je zrejme z typového označenia – výkonný štvorvalec 2,3 V16. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že vonkajšia podoba Mazdy 6 je vydarená a zaslúži si uznanie. „Šestka“ je harmóniou dynamiky, elegancie, športovej temperamentu a vysokej kvality dielenského spracovania. Japonskí inžinieri sa netaja, že ich cieľom bolo navrhnúť automobil strednej triedy, ktorý by oslovoval zákazníkov, ktorí uprednostňujú pri kúpe automobilu okrem elegantného vzhľadu, jeho štýlový výzor a výborné dynamické vlastnosti. Z vlastnej skúsenosti môžeme potvrdiť, že Mazda 6 tieto kritéria napĺňa do bodky a preto sa nemôžeme čudovať, že sa stala na trhu s limuzínami strednej triedy hitom. Živosť auta na nás dýchala z každého uhla. Temperamentný vzhľad karosérie podčiarkuje vystupujúca kapota motora, po stranách ktorej sú úzke svetlomety s priehľadnou optikou. Hoci sa niekomu môže vzdať, že predná časť pôsobí agresívnym dojmom, ten je vyvážený širokou maskou chladiča, ktorá naopak evokuje priateľský úsmev. Čisté krivky karosérie z bočného pohľadu s oblými blatníkmi a krátkymi prevismi vytvárajú pri celkovej dĺžke 4,68 m takmer dokonalý profil limuzíny. Ten naviac podčiarkovali elegantné hliníkové disky. Skrátka: všetko je tak ako má byť, nič sa nedá pridať ani ubrať... Myslíme si, by bolo chybou, kedy len vonkajší vzhľad vyjadroval temperament vozidla. Okrem vzhľadu nás zaujali aj jazdné jej vlastnosti: Mazda 6 nevyvoláva dojem dynamickej limuzíny, ona takou v skutočnosti je! Testovanej Mazde 6 2,3i Sport priadol pod kapotou výnimočný motor – silný a statočný pracant; motor s dvomi vačkovými hriadeľmi, štyrmi ventilmi na valec, variabilným časovaním ventilov a premenlivou dĺžkou sacieho potrubia. Štvorvalec s objemom 2261 cm3 (vŕtanie 87,5 x zdvih 94 mm) dosahuje vďaka týmto konštrukčným vymoženostiam slušný maximálny výkon – 122 kW pri 6500 ot/min, a maximálny krútiaci moment 207 Nm pri 4000 ot/min. Štvorvalcová hnacia jednotka nás presvedčila okrem kultivovanosti a tichým chodom, aj ohromným záberom už od 2000 ot/min a aj prijateľnou spotrebou paliva. Tá sa pri jemnom zaobchádzaní s plynovým pedálom v meste pohybovala tri - štyri decilitre litra pod 10 l/100 km. Pri pokojnej jazde na diaľnici sme spotrebovali v priemere osem litrov na 100 km. Pri temperamentnej jazde s využívaním výkonového maxima štvorvalca však nebol problém sa dostať k hranici 13 l/100. Výhodou výkonného motora je, že sa ochotne nechá vytáčať až do červeného poľa na otáčkomere. Je mu jedno, pri ktorých otáčkach zrazu pridáte plyn – prechody sú v celom rozsahu bez tzv. hluchých miest. Testovaná Mazda 6 2,3i Sport dokázala, že dravosť a temperament má „v krvi“, keď pri každom zošliapnutí plynového pedálu citeľne zrýchľovala. Jazdu s Mazdou 6 2,3i Sport si tak môže vychutnať nielen vodič s génmi pretekára a vyžívať sa neustálym preraďovaním prevodových stupňov, ale aj taký, ktorý jazdí čo najdlhšie so zaradeným jedným prevodovým stupňom: na „päťku“ sa dá prejsť takmer celé mesto, aj so stúpaním od Patrónky si poradil tento štvorvalcový pracant bez zbytočného trhania a pokašlávania... Agregát bol skombinovaný s päťstupňovou mechanicky ovládanou prevodovkou s presným a ľahkým radením. Pri jazde na diaľnici nám subjektívne chýbal šiesty prevodový stupeň – spotreba by tak bola ešte nižšia. Rovnako dobrý ako motor má Mazda 6 je aj podvozok. Stabilné jazdné vlastnosti podporovali spoľahlivé brzdy, na všetkých kolesách kotúčové, predné ventilované a doplnené ABS, rozdeľovačom brzdnej sily EBD, protipreklzovým systémom TCS a stabilizačným, systémom DSC. Podvozok s nezávisle zavesenými kolesami, vpredu dvojitých priečnych trojuholníkových ramenách, vzadu na viacprvkových závesoch, je istý v každej situácii; jeho správanie nespôsobí vodičovi traumu z nevypočítateľnosti. Je zrejme, že je prispôsobený výkonnému motoru a športovú jazdu miluje. V ostrých zákrutách si zachováva dôstojnosť bez nadmerného nakláňania karosérie. Mazda 6 jazdí na 17-palcových diskoch, na ktorých sú „obuté“ pneumatiky 215/45 R17. Príťažlivý ako vonkajší vzhľad je aj interiér, ktorý nezakrýval modernosť. Tá v prípade Mazdy 6 2,3i Sport ide ruka v ruke s účelnosťou a športovým duchom, ktorý navodzovali chrómové rámiky prístrojov a efektný strieborný podklad. A práve ten nám do istej miery prekážal, lebo sťažoval čitateľnosť niektorých ovládacích prvkov za intenzívneho denného svetla. Rozmiestnenie ovládacích prístrojov v interiéri má svoju logiku; azda ovládanie klimatizácie, resp. ovládača teploty bolo od „ruky“ a na vzdialenú polohu je potrebné si najprv navyknúť. Silnou stránkou interiéru Mazdy 6, ktorý nás doslova rozmaznával svojim kvalitným spracovaním, použitím kvalitných materiálov a poťahov z čiernej kože, je však jeho priestrannosť. Predné sedadlá sú pohodlné a poskytujú veľmi dobrú oporu nielen pri dlhých jazdách, ale vďaka výraznému bočnému vedeniu aj pri razantnom prejazde zákrut. Na zadných sedadlách si nájdu primerané pohodlie traja dospelí; v strede je sklápateľná lakťová opera. Očakávania splnil aj batožinový priestor: je veľký a pomerne dobre prístupný. Jeho objem je 500 l a počas testu sa nám zdal akoby bol bezodný: úplne ho naplniť nám dalo poriadne zabrať. Jeho objem a rozmery sú ideálne pre dovolenky v zahraničí alebo víkendy na chalupe; využiteľnosť však zmenšuje trocha užší nakladací otvor. Ďalšiu výčitku máme na chýbajúci kryt reproduktora, ktorý bol zabudovaný v plate, takže nášmu pohľadu neunikli „vnútornosti“ s káblami. MAZDA 6 2.3i SPORT: (základné technické údaje) Päťmiestna limuzína vyššej strednej triedy s priečne uloženým motorom vpredu a pohonom na predné kolesá. Európska výstavná premiéra autosalón v Ženeve (marec 2002). Motor: Vodou chladený zážihový radový 4-valec, s rozvodom 2 x OHC; vŕtanie a zdvih 87,5 x 94 mm, zdvihový objem 2261 cm3, stupeň kompresie 10,6: 1; max. výkon (ECE) 122 kW/166 k pri 6500 ot/min, max. krútiaci moment 207 Nm pri 4000 ot/min. Štyri ventily na valec, dva vačkové hriadele poháňané reťazou, variabilné časovanie ventilov. Blok a hlava valcov z hliníkovej zliatiny, 5-krát uložený kľukový hriadeľ; olejová náplň 3,7 l. Nepriame elektronické vstrekovanie paliva. Akumulátor 75 Ah, alternátor 110 A, objem chlad. systému 7 l. Prevodové ústrojenstvo: Jednokotúčová suchá spojka, hydraulický ovládaná. 5-stupňová mechanická prevodovka (I. 3,31; II. 1,84; III. 1,23; IV. 0,97; V. 0,76); stály prevod 4,39. Pohon na predné kolesá. Podvozok: Samonosná karoséria, štvordverový sedan. Všetky kolesá nezávisle zavesené, vpredu dvojitých trojuholníkových ramenách doplnených torzným stabilizátorom; vzadu na viacprvkových závesoch s pozdĺžnymi a priečnymi ramenami, torzný stabilizátor. Pruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Brzdy vpredu aj vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, priemer 274 mm; zadné priemer 283 mm, štvorpiestikové strmene, posilňovač bŕzd, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBD, protipreklzový systém TCS a stabilizačný systém DSC; parkovacia brzda s účinkom na zadné kolesá. Hrebeňová prevodovka riadenia s posilňovačom. Pneumatiky 215/45 R 17, disky J8. Rozmery a hmotnosti: Rozchod kolies 1550/155O mm, rázvor naprav 2675 mm; vonkajšie rozmery 4680 x 1780 x 1435 mm. Priemer zatáčania 11,8 m. Pohotovostná hmotnosť 1415 kg, celková hmotnosť 1890 kg. Objem palivovej nádrže 64 l; objem batožinového priestoru 500 l. Výkony: Max. rýchlosť (údaje výrobcu) 214 km/h; zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,9 s. Spotreba (EU) 7,0/8,9/12,2 l/100 km. * * *
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.