Motormánia: HYUNDAI TUCSON 2,0 CVVT DYNAMIC– AUTO PRE KAŽDÚ PRÍLEŽITOSŤ

Autor: Motormánia (info@motormania.sk)
Publikované dňa: 26. feb 2005
URL: http://www.motormania/art.ltc/1312
Kompaktné SUV (Sport Utility Vehicle) zaznamenávajú trvalo narastajúci dopyt a ich predaj sa v Európe vyvíja dynamicky. Dôvodom je skutočnosť, že sú prispôsobené pre každodenné užívanie, lebo v sebe kombinujú pohodlie osobného auta s robustnosťou offroadu a variabilitu vozidla typu MPV.
Honda CR-V, Toyota RAV 4, či Kia Sportage alebo Suzuki Grand Vitara – menujme najznámejších predstaviteľov tohto segmentu, si už našli svoju klientelu. No ani juhokórejská automobilka Hyundai nechcela ostať bokom a na záujem o takýto druh auta reagovala typom Tucson. Ten sa verejnosti predstavil v septembri 2004 na minuloročnom Parížskom autosalóne. My sme dostali možnosť vyskúšať Hyundai Tucson 2,0 CVVT, vybavený benzínovým dvojlitrom, ktorý v predstavuje základnú motorizáciu a mechanickou päťstupňovou prevodovkou. Tu sú naše poznatky: Tucson je automobil pre každú príležitosť. Jedno či s ním jazdite v meste, po diaľnici alebo v prírode – Hyundai Tucson vás nesklame, môžete sa na neho spoľahnúť vždy a všade. V meste sa Tucson dokáže prispôsobiť pomaly vlečúcej šnúre áut pred križovatkami, ale ak potrebuje zrazu pridať, síce neprotestuje, ale nie s prílišnou ochotou predsa len „preradí“ na svižné tempo. Takýto štýl jazdy má však aj svoj háčik: neúmerne vyššiu spotrebu paliva. Rovnako sa Tucson správa aj na diaľnici. Tu nepatril medzi outsiderov, skôr naopak. Vie jazdiť rýchlo ak sa to od neho žiada a držať vysoké tempo mu nie je cudzie. Kapitola sama o sebe je jazda v teréne. Lesných ciest a stredne ťažkého terénu sa Tucson nebojí. Predné kolesá sú trvalo poháňané, ale elektronický systém 4WD podľa údajov riadiacej jednotky v závislosti od povrchu vozovky, automatický aktivuje pohon zadných kolies, na ktoré sa tak môže prenášať až 50 % krútiaceho momentu motora. Sú situácie, kedy potrebujeme trvalo zapnutý pohon 4 x 4. Ten sa dá zapnúť tlačidlom „Lock“, ktoré sa nachádza na ľavo od volantu, a hnaciu silu motora na napravy delí v pomere 50:50. Táto možnosť sa dá však využiť iba do rýchlosti jazdy 30 km/h, pri jej prekročení sa automatický odpája. Pre jazdu na nekvalitnom či šmykľavom povrchu to bohato stačí. Celkovo ovládane Tucsonu považujeme za pohodlné a ľahké aj vďaka posilňovaču. Tucson sa na cestách správa „slušne“ a vodiča nestavia do nepredvídaných situácii. Aj napriek výške takmer 1,7 m drží dobre stopu pri prejazde zákrutami. Príjemne nás prekvapil podvozok, ktorý je dobre odhlučnený. Vďaka jemu je jazda veľmi príjemná a dokonale dokáže filtrovať nerovnosti – aj väčšie, ktoré potom zaregistrujete iba sluchom... Karoséria svojimi vonkajšími rozmermi naznačuje určenie vozidla – Tucson je typickým predstaviteľom kompaktných offroadov. Skutočnosť, že hovoríme o kompaktnom SUV, neznamená že je to malý automobil. Jeho vonkajšie rozmery, ktoré sú 4325 x 1795 x 1680 mm (dĺžka x šírka x výška), svedčia skôr o opaku. Tucson ponúka pre osádku veľký vnútorný priestor – jeho objem je 2,905 m3, ktorý je navyše maximálne variabilný. Za takýto veľký objem je potrebné sa poďakovať veľkému rázvoru naprav (2630 mm) rovnako aj šírke a výške. Kórejskí inžinieri vybavili Tucson variabilnými sedadlami Space Wizard, ktoré využiteľnosť interiéru maximálne zvyšujú a ich výhodou je, že umožňujú vytvoriť úplne rovnú ložnú plochu, ktorá pri naložení po strechu pojme až 1375 dm3. Základný objem batožinového priestoru, ktorý je vybavený praktickou sieťkou a háčikmi na zavesenie malej batožiny, je 325 litrov. Nahor výklopne okno piatych dverí uľahčuje nakladanie malých predmetov dovnútra kufra. Predné sedadlá sa dajú nastavovať vo všetkých smeroch, vodičové aj výškovo, a „svoju“ polohu si nájde každý, aj osoba, ktorú príroda obdarila vyšším vzrastom. Náročky nespomíname výškovo nastaviteľný volant – ten sa pomaly ale iste stáva bežnou záležitosťou. Keď sme sa posadili do Tucsonu, sedeli sme vysoko a vzpriamene; jedine vodiči autobusov a kamiónov sedeli vyššie... Tu sa však ďalšia súvislosť s nákladnými autami a autobusmi skončila. Na sedadlách sa sedí trochu vzpriamene, ale stále pohodlne. Výhodou ich vyššieho umiestnenia je skutočnosť, že pri nastupovaní nie je potrebné sa krčiť, aby ste zaujali miesto a na vozovku je parádny výhľad – z vrchu. Takýto posed môže vodičovi dávať istú dávku sebavedomia... Tuhá konštrukcia sedadiel a ich kvalitný velúrový poťah robia sedenie príjemné aj pri dlhých jazdách. Sú nastavovateľne v širokom rozsahu a „svoju“ polohu si nájde každý aj ľudia s väčším vzrastom. Uvedené riadky sa nevzťahujú iba na predné sedadlá; zadné poskytujú rovnako vysoký komfort ako predné sedadlá a svojou šírkou ponúkajú miesto trom osobám. Prístrojový panel je prostý a prehľadný. Pred vodičom sa nachádza jednoduchý panel, ktorý má v strede veľký kruhový ukazovateľ rýchlosti, naľavo oveľa menší otáčkomer a na opačnej strane je indikátor stavu paliva a teploty motora. Jednoduchosť interiéru sa snúbi s účelnosťou a vodič tak nie je zaťažovaný nadbytočnými údajmi – kontrolky sú pripravené oznámiť svojim rozžiarením ak niečo nie je v poriadku. V množstve štandartných prvkov sme ocenili držiak na slnečné okuliare a tri 12 V zásuvky. Stredová konzola, ktorá plynulo prechádza do prístrojovej dosky, poskytla útočisko rádiu s CD-prehrávačom, a ovládačom vetrania, kúrenia a klimatizácie. Výčitku na interiér máme k umiestneniu parkovacej brzdy. Tá je uchytená vo vybratí stredovej konzoly pomerne nízko a stávalo sa často, že sme ju nespustili na „doraz“, čo síce kontrolka okamžite zaregistrovala, ale medzitým sme s vozidlom už prešli niekoľko metrov... Druhú výčitku máme k lakťovej opierke. Jej výška, resp. nastavenie (dve polohy nastavenia) neumožňuje ľuďom zvyknutým jazdiť s predlaktím opretým o opierku sa súčasne dotýkať radiacej páky. Tí, ktorí uprednostňujú takýto štýl riadenia, si v Tucsone neprídu na svoje. Inak je však lakťová dobrým doplnkom výbavy a; vo svojich útrobách má priestor pre drobné veci, napr. mobil, v zadnej časti sa dajú odložiť väčšie predmety, napr. menšia fľaša a pod. Testovaný Tucson poháňal benzínový štvorvalec CVVT s objemom 2 litre, ktorý má výkon 104 kW/142 k pri 6000 ot/min a maximálny krútiaci moment 184 Nm dosahuje pri 4500 ot/min. Je vybavený elektronický riadením vstrekovaním paliva a trojcestným katalyzátorom. Motor je však komótny a smädný. Jeho výhodou na jednej strane je, že si nechal robiť so sebou, čo sa nám zapáčilo, bez toho, že by výrazne protestoval. Pri rozbiehaní je však potrebné poriadne pridať plyn, aby sa „chytil“, jednotka je navyše zbytočne „krátka“. NA rovine sa nám osvedčilo rozbiehanie na dvojku. Výrobcom udávanú spotrebu v meste 10,6 l/100 km sa nám nepodarilo dodržať; nami dosiahnutý priemer 11,6 l/100 km sa nám zdá až príliš vysoký. A to sa často hodnota priemernej spotreby v meste hýbala v rozmedzí 12 až 13 litrov. Mimo mesta nás Tucson prekvapil skromnejším apetítom – 6,5 l/100 km. Daňou za priaznivú spotrebu bola veľmi ľahká noha „na plyne“. Výrobca udáva hodnotu tejto spotreby 6,8 l/100 km. Vozidlo s pohotovostnou hmotnosťou 1542 – 1628 kg (podľa výbavy) a dovoleným zaťažením 598 – 512 kg jazdí maximálnou rýchlosťou 174 km/h a zrýchli z 0 na 100 km/h za 11,3 s. Model, ktorý sme mali k dispozícii mal manuálnu klimatizáciu, ABS, trakčnú kontrolu a výškovo nastavovateľné predné sedadlá, šesť airbagov, elektrické ovládanie vonkajších spätných zrkadiel a okien, centrálne zamykanie a hliníkové disky. Výrobca dáva záruku tri roky bez obmedzenia najazdených km. * * *
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.