Motormánia: SEAT ALTEA 1.9 TDI Stylance – ČERSTVÝ VIETOR Z BARCELONY

Autor: Motormánia (info@motormania.sk)
Publikované dňa: 5. nov 2004
URL: http://www.motormania/art.ltc/1088
Seat Altea je úplne novým typom španielskej automobilky, ktorý si zachováva silne stránky značky Seat, ale novým športovo-elegantným spôsobom definuje tvary atraktívnej limuzíny nižšej strednej triedy a vytvára tak novú kategóriu označenú ako MSV (Multi Sport Vehicle) – športový minivan.
Testovaný Seat Altea nás oslovil svojimi nezameniteľnými krivkami karosérie a technickými inováciami, z ktorých najväčšiu pozornosť si zasluhujú protichodné stierače ukryté v A-stĺpikoch. Pozrime sa bližšie spoločne na tento zaujímavý model auta barcelonskej automobilky nižšej strednej triedy. Genéza zrodu Seat Altea bola krátka a rýchla. Automobilka z Barcelony si správne uvedomuje, že dnes už nestačí prísť na trh len s kvalitným páčivým typom, ale že rozmaznaným kupcom je nutné ponúknuť viac: vozidlo, ktoré by sa výrazne odlišovalo od súčasnej uniformity a súčasne sa spolupodieľalo vytváraní imidžu majiteľa a k tomu slušný priestor a výkon. Prototypom kompaktného minivanu, označeného ako Seat Concept Car, ktorý vznikol podľa týchto kritérií, a ktorý mal premiéru pred rokom na jesennej Medzinárodnej automobilovej výstave vo Frankfurte nad Mohanom (IAA, september 2003), si automobilka overila reakciu publika. Tá bola nad očakávanie veľmi priaznivá, a tak veľmi neprekvapilo, keď neskôr, o sedem mesiacov sa v Ženeve objavil v žiari reflektorov sériový model s mierne retušovanou karosériou a definitívnym typovým označením Altea, aby sa už v máji úspešne rozbehol podľa reklamného sloganu „dnes iba prezrieť – zajtra už jazdiť“ jeho predaj. Altei sa nedá uprieť originalita, krása i osobité čaro. Altea sa tak stala senzačným predjazdcom úplne novej éry športových automobilov, ktorých „vrodenými znakmi“ sú výkon, presvedčivá ponuka priestoru a to všetko zabalené do športovej karosérie neokukaných rysov. Najnápadnejším na Seate Altea je bezpochýb jeho výzor, línie. Mačací výraz masky podporujú štíhle pretiahnuté svetlomety, ktoré v bočnom pohľade pokračujú medzi kolesami dynamicky sa tiahnúcim neprehliadnuteľným prelisom až po markantne oblé a strmo klesajúce piate dvere. Športové ambície naznačujú výrazné kontúry prednej kapoty a vystupujúce lemy blatníkov. Po bokoch piatych dverí sú umiestnené koncové svetlá, ktoré zvýrazňujú objemovú „plnosť“ zadnej časti karosérie. V protiklade s dynamicky tvarovanou prednou časťou karosérie a jej bokom pôsobí až zarážajúco úsporne tvarovaná veľká plocha výklopnej zadnej steny, zdanlivo prázdna, ktorej monotónnosť je rušená iba veľkých logom a pod ním rozmerným nápisom Altea – zrejme aby vodič predbiehaného auta nemal pochýb, aká značka a typ auta ho vlastne predbieha... Altea opustila zaužívané tvary a vydala sa vlastnou cestou, keď svojim nezvyčajným zovňajškom ohlásila novú epochu v dizajne karosérii, ktorého filozofia sa zrodila v Centro Técnico de Seat. A práve spomenutá výrazná línia, tiahnúca sa po bokoch karosérie, ktorá na jednej strane je diskutovaným a na strane druhej ospevovaným dizajnérskym prvkom, sa stane určujúcim prvkom nových modelov Seat – najnovšie ju nájdeme aj u nového Toleda! Nezvyčajná výška Altei je jej výhodou. Tá je už na prvý pohľad väčšia, ako býva zvykom u súčasných päťdverových hatchbackov. Z rozmerov 4280 x 1768 x 1568 mm (dĺžka x šírka x výška) ťaží predovšetkým vnútorný priestor, ktorý v sebe spája športové prvky s prvkami vozidiel MPV a ponúka miesto až piatim osobám: Altea je oveľa väčšia než sme sa nazdávali... Sedenie na predných vyslovene športových sedadlách je komfortné. Ich výrazné bočné vedenie zabezpečuje, že aj pri rýchlych prejazdoch zákrut alebo prudkej zmene smeru jazdy svojho užívateľa nezradia a poskytnú mu aj v tejto situácii dostatočnú oporu. Zadné sedadlá sú o poznanie skromnejšie: sú koncipované ako jednoduchá lavica s optickým delením. Vďaka vyššej karosérii v porovnaní s konkurenciou sa v Altei sedí trochu kolmejšie a pre kolená tak netreba toľko priestoru. Altea však aj tu ponúka dostatok priestoru nad hlavami. Hoci je vzadu podľa výrobcu miesto pre tri osoby, ta v strede sediaca si veľa pohodlia neužije. Lepšie je to v prípade obsadenosti vozidla iba štyrmi osobami. Vtedy je v celej šírke zadných sedadiel pomerne dosť miesta a na zvýšenie pohodlia sa dá sklopiť lakťová pomerne široká opierka, ktorá sa dá využiť aj ako držiak pohárov. Pracovisko vodiča je podľa nášho názoru vyslovene strohé: jednoduché línie prístrojovky s malými tlačidlami prechádzajú v jej strede do výraznej stredovej konzoly. Jednoduchosť prístrojovej dosky, ktorej dominuje trojica hlboko zapustených kruhových prístrojov pred vodičom, sa snaží narušiť jej prevedenie v dvoch textúrach šedočiernej. Výhodou palubnej dosky je, že je prehľadná a všetky ovládacie prvky sú ergonomicky usporiadaná a po ruke. Jej slabinou, že sa odráža v obrovskom čelnom skle a unavuje tak vodičov zrak. Dobre ergonomicky vyriešená je stredová konzola. Rozmiestnenie ovládačov dvojzónovej klimatizácie a rádia s CD-prehrávačom umožňuje pohodlné intuitívne ovládanie bez zbytočného rozptyľovania. Mimochodom audiosústava ma zdvojené ovládanie, okrem ovládačov na stredovej konzole aj na vodorovných lúčoch trojramenného volantu, ktoré zvyšuje komfort a bezpečnosť premávky. Dobre do rúk padnúci volant malého priemeru s dostatočne hrubým vencom je nastaviteľný v dvoch smeroch – pozdĺžnom aj priečnom a v kombinácii s rozsahom nastavovania predného sedadla umožňuje nájsť si ideálnu polohu sedenia takmer každému, aj vzrastom vyšším osobám. Povrchový materiál prístrojovej dosky je kvalitný na dotyk príjemný plast, ale na súčasne pomery pomerne tvrdý. Detailom, ktorý na prvý pohľad unikne pozornosti, sú stierače. Tie sú v kľudovej polohe schované v A-stĺpikov a nie ako je zvykom na spodnej hrane čelného skla za kapotou. Príjemná maličkosť skrýva v sebe úskalie vo forme širších predných stĺpikoch, ktoré tak sťažujú vodičovi výhľad. Ďalšou prednosťou Altei je jej batožinový priestor. Je dobre tvarovaný a s objemom 409 litrov uspokojí takmer každého. Aj prístup k nemu je bezproblémový. Zadná stena sa vyklápa dostatočne vysoko a nehrozí, že hlavou narazíte do spodnej hrany piatych dverí. Zaujímavosťou je, že pod nakladacou plochou je ďalší priestor, ktorý slúži na odkladanie drobností. Pod ním je uložená plnohodnotná rezerva. Podvozok Altei je v podstate rovnaký aký používa aj nový Golf 5. generácie. Jeho základom je koncernová podvozková platforme s rázvorom 2578 mm a okrem spomenutého Golfu ju používa aj Audi A3 či nová Škoda Octavia. To hovorí samo za seba – precízne jazdné vlastnosti sú súčasťou dobrého imidžu Altei aj s dieselovým štvorvalcom a písať o nich je nosením dreva do lesa. Ale napriek tomu spomenieme, že preplňovaný motor objemu 1,9 l (1896 cm3, vŕtanie 79,5 mm, zdvih 95,5 mm) dáva výkon 77 kW/105 k pri 4000 ot/min a krútiaci moment 250 Nm pri 1900 ot/min. Uvedené výkonové parametre zabezpečujú, že Altea 1,9 TDI je dostatočné živá. Maximálna rýchlosť vozidla s pohotovostnou hmotnosťou 1405 kg a celkovou 2010 kg kulminuje pri hranici 183 km/h; zrýchlenie z 0 na 100 km/h absolvuje Altea za 12,3 s. Prednosťou motora, ktorý ma elektronicky riadené natáčanie lopatiek turbodúchadla a medzichladič nasávaného vzduchu je, že jeho záber je citeľný od nízkych otáčok a vyznačuje sa celkovo nízkym apetítom. Spotreba nafty je podľa výrobcu 4,6/5,5/6,8 l/100km. V meste sa dá pri „ľahkej“ nohe jazdiť aj za päť litrov. Milovníci razantných „odpichov“ však nemusia zúfať. Zážihový štvorvalec im bez problémov umožní aj takýto štýl jazdy – avšak potom musia počítať so zvýšenou spotrebou. Seat Altea 1,9 TDI je sériovo vybavená päťstupňovou mechanickou prevodovkou. Jej odstupňovanie je nastavené na nízku spotrebu pri zachovaní dobrých dynamických vlastností. Radenie je presné s krátkymi dráhami. Seat Altea 1,9 TDI nás presvedčil o svojich kvalitách. Úsporný motor, slušné dynamické vlastnosti, kvalitné dielenské spracovanie sú devízami, ktoré môžu byť rozhodujúcimi tromfmi v boji o zákazníka v segmente silne obsadenej nižšej strednej triedy. Ak k tomu pripočítame atraktívny vzhľad a slušný priestor v interiéri, je jasné, že Altea v porovnaní s konkurenciou má navrch. A to všetko pri základnej cene 595.000,- Sk (s motorom 1,6 l) resp. 668.300,- Sk (1.9 TDI Reference), v prípade testovanej verzie by kúpychtivý záujemca musel počítať s tým, že musí zaplatiť 797.700,- Sk. Foto: AutoFoto.sk Cena základného modelu: Seat Altea 1,9 TDI Stylance: 750.900 Sk Cena testovaného vozidla: 797.700 Sk Výbava: Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, protipreklzový systém ASR, posilňovač riadenia, elektrické ovládanie všetkých okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlá a multifunkčný volant, klimatizácia manuálna, palubný počítač, tempomat, stabilizačný systém ESP (17.200 Sk), Climatronic (15.600 Sk), Parkovacie senzory (9.800 Sk), winter paket (7.600 Sk), zatmavenie zadných skiel (3.900 Sk), Technické údaje: Motor: Radový štvorvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu čerpadlo-dýza, dvojventilová technika, ventilový rozvod OHC, zdvihový objem valcov 1896 cm3, maximálny výkon 77 kW (105 k) pri 4000 ot./min, maximálny krútiaci moment 250 Nm pri 1900 ot./min Prevodovka: päťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá Podvozok: Vpredu nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu štvorprvková zadná náprava, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu. Brzdy: vpredu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením,protiblokovací systém ABS, protipreklzový systém ASR, stabilizačný systém ESP Rozmery: Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 4280x1770x1570 mm, rázvor osí kolies 2580 mm, pohotovostná hmotnosť 1405 kg, celková hmotnosť 2010 kg, objem batožinového priestoru 410 litrov. Zrýchlenie z 0 – 100 km/h: 12,5 s Maximálna rýchlosť: 183 km/h * * *
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.