Motormánia: MAZDA 3 1,6 MZ-CD HB: TAKMER DOKONALÝ HATCHBACK

Autor: Motormánia (info@motormania.sk)
Publikované dňa: 1. okt 2004
URL: http://www.motormania/art.ltc/1014
Mazda 3 je sama o sebe podarený automobil; pekný, dynamický, priestorný a pohodlný – a vo vychvaľovaní by sme dokázali pokračovať ešte dlho. „Trojka“ od Mazdy si získala naše srde; jedno či išlo o štvordverový sedan alebo päťdverový hatchback. Ťažko by sme hľadali na tomto aute nejaký nedostatok.
A predsa, japonskí inžinieri prišli s inováciou, ktorá úžitkové vlastnosti takmer dokonalého autiaka posunuli ešte viac dopredu a ktorá poteší všetkých milovníkov „nafty“. Ambície Mazdy 3 poháňanej vznetovým motorom sú vysoké: v ostrej konkurencii kompaktných automobilov chce prepísať historické tabuľky a zaradiť sa na čelo triedy! V teste sme sa presvedčili, že predpoklady k tomu má... „Dieselová“ Mazda 3 je vybavená fascinujúcou hnacou jednotkou: vznetovým radovým štvorvalcom, ktorý prekonáva benzín spaľujúceho súrodenca rovnakého zdvihového objemu na celej čiare. Nielen priaznivou spotrebou paliva, ale i dynamickými vlastnosťami. Motor objemu 1,6-litra (vŕtanie 75 mm, zdvih 88,3 mm, stupeň kompresie 18,3) má výkon 80 kW (109 k) / 4000 ot/min a krútiaci moment 240 Nm/1750 ot/min. Štvorvalcový agregát, ktorý spĺňa emisné limity podľa Euro 3, je osadený štvorventilovou technikou, dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov (DOHC), vysokotlakým vstrekovaním paliva common rail druhej generácie a turbodúchadlom s premenlivou geometriou, chladičom stlačeného vzduchu a elektronickou recirkuláciou výfukových plynov. Čím je hnací agregát tak výnimočný? Je toho viac, ale poďme poporiadku. Radový štvorvalec nás prekvapil nízkymi vibráciami a malou hlučnosťou. Tuhý blok motora z hliníkovej zliatiny, liatinové vložky valcov a dvojhmotový zotrvačník sa významnou mierou podpísali na potlačení chvenia a hluku. Keď sme otočili kľúčikom spínacej skrinky, neozval sa z motorového priestoru typický zvuk vznetového motora. Motor skutočne pracoval ticho, pokojne, že sme museli poriadne napínať uši, aby sme ho vôbec počuli – jeho zvuk bol príjemný. Pridávaním plynu sa jeho tón nepatrne zvyšoval a stále sme mali pocit, akoby pod kapotou pracoval benzínový agregát – nielen podľa vydávaného zvuku... Systém vstrekovania common rail druhej generácie sa významnou mierou podpísal znížení hlučnosti. Postupným vstrekovaním paliva skracuje prieťah vznietenia a zabezpečuje tak plynulý rast tlaku v spaľovacom priestore. K vysokému výkonu motoru a jeho dobrým dynamickým vlastnostiam prispelo preplňovanie turbodúchadlom s variabilnou geometriou rozvádzacích lopatiek turbíny. Ak sme pridali plyn, elektronika zmenila uhol natočenia rozvádzacích lopatiek a zvýšila sa tak rýchlosť prietoku plynov cez turbínu. A naopak, ak sme plyn ubrali, zmenou geometrie lopatiek sa prietok znížil. Konštruktérom Mazdy sa tak podarilo úspešne potlačiť oneskorenie reakcie na stlačenie akcelerátora, tzv. „turboefekt“. Motor prekvapuje svojou pružnosťou a výkonnosťou, ktoré prepožičiavajú automobilu výbornú akceleráciu a dostatočnú dynamiku vďaka priaznivému priebehu krútiaceho momentu. Pri jazde sme vôbec nemali dojem, že je to „nafťák“. Presvedčil nás o tom jeho ťah v nízkych otáčkach a rýchlosťou akou reagoval na zmenu plynu a svojou prekvapujúcou pružnosťou. Motoru vyhovovala jazda s ťažkou nohou ale aj len také pohrávanie sa plynovým pedálom. Prechod z nízkych otáčok do vyšších, napr. pri podradení pri predbiehaní, prebiehal plynulo bez známok akéhokoľvek reptania či nesúhlasu. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu paliva 5,0 na 100 km; tá sa da bez väčších problémov dosiahnuť. Mazda 31,6 MZ-CD HB je štýlový automobil so športovým akcentom – aj keď ho poháňa vznetová „jedna-šeska“. Je to automobil, ktorý poteší nielen oko páčivými tvarmi päťmiestnej karosérie, ale aj športové srdce vodiča. Dynamické vlastnosti – opakujeme – sú podľa nášho názoru vynikajúce. Vyjadrené v číslach: akceleráciu z 0 na 100 km zvládne pohonný agregát 1,6 MZ-CD za 11,5 s, max. rýchlosť 182 km/h. Mazda 3 HB ponúka dobre prepracovaný a komfortný interiér, v ktorom nechýbajú najmodernejšie bezpečnostné prvky, vysokú úroveň dielenského spracovania, priestrannú kabínu s dostatkom miesta v oblasti hlavy a ramien aj na zadných sedadlách. Slušná veľkosť batožinového priestoru (300 litrov) z neho robí praktické auto nielen na každodenné používanie ale svoje kvality potvrdí aj pri dlhých výletoch alebo cestách na dovolenku. Kufor je dobre prístupný a po sklopení operadiel zadných sedadiel sa dá zväčšiť na 635 l. V prospekte sa Mazdy 3 spomína ako auto 3. tisícročia. Presvedčili sme sa, že tie slová nepreháňajú. Pochybujete? Presvedčte sa sami a dáte nám za pravdu! * * *
(c) 2002-2005 Motormánia.sk.