HobbyNET: Recepty · Formula 1 * www.nic.sk - webhosting a registrácia domén *
Motormánia - Úvodná stránka
   
SVET MOTOROV

Vyhľadávanie

Anketa

Koľko investujete do hudby v aute? Autorádio + reproduktory atď.?

(Odpovedalo 5539 ľudí)

do 5.000 Sk (1840)

do 10.000 Sk (1022)

do 20.000 Sk (845)

viac ako 20.000 Sk (944)

neinvestujem (888)



Nastavenie
» Domáca stránka
»

RSS export





11. feb 2005 (10:00) - Motormánia - Testujeme

CITROEN C3 1,4i V16 SENSODRIVE – FANTÁZIA V POHYBE

Citroen C3, moderný predstaviteľ kategórie kompaktných vozidiel, si od svojho uvedenia na trh získal srdcia tisícky vďačných a spokojných majiteľov bez rozdielu veku a pohlavia. Zásluhu na veľkej popularite druhého najmenšieho typu známej automobilky z krajiny galského kohúta má aj jeho ustavičná inovácia a široká paleta modifikácii s motormi objemu 1,1 až 1,6 litra.






citroen
Medzi najzaujímavejšie modely typového radu C3 patrí 1,4i V16 SensoDrive, ktorého príťažlivosť zvyšuje praktická robotizovaná prevodovka. Ten sme dostali možnosť vyskúšať a teraz vám ponúkame naše poznatky.


Citroen C3 nemusíme nijako zvlášť predstavovať. Roztomilé autíčko s celkovou dĺžkou neprekračujúcou 4 metre (presne 3850 mm) začalo útočiť na city potenciálnych záujemcov svojim „chytľavým“ dizajnom od leta 2001, kedy bolo prvý raz predvedené verejnosti. Samonosná karoséria ponúka priestor až piatim osôb, výborný jazdný komfort plus slušný objem batožinového priestoru (305/1155 l). Uvedenie „trojky“ bolo „trefou“ do čierneho a dnes predstavuje jeden ťažiskových typov automobilky patriacej do koncernu PSA.

Vozidlo má vysokú variabilitu interiéru. Základná veľkosť batožinového priestoru je 305 dm3; ich sklopením a naložením až po strechu narastie až na 1155 litrov. To už je objem, ktorý umožňuje prepravovať veľké množstvo batožiny alebo náradia vhodného napr. na aktívne využívanie voľného času. Nevýhodou rekordne veľkého „kufra“ v kategórii kompaktov je, že má vysokú nakladaciu hranu.

Sériová výbava vozidla je mimoriadne bohatá a jej kompletný zoznam by presiahol celú stranu; spomeňme teda štvoricu airbagov – dva čelné a dva bočné, autorádio s CD-prehrávačom a ovládaním pod volantom, palubný počítač, centrálne diaľkové uzamykanie, systémy ABS a EBD s núdzovým asistentom, ktorý pri prudkom brzdení zapne všetky štyri varovné svetlá, progresívny elektrický posilovač riadenia, úchytky Isofix, či „detské“ zrkadielko, ktoré umožňuje pohodlnú kontrolu diania na zadných sedadlách. Za príplatok sa dá bohatá sériová výbava doplniť ešte senzorom cúvania, aj metalízovaný lak si musí budúci majiteľ priplatiť, rovnako ako aj automatickú klimatizáciu a atermické čelné sklo s automatickými prednými stieračmi.

Kabína je priestranná, pohodlná a dobre odhlučnená. Vodič a spolujazdec na prednom sedadle má dostatok priestoru nad hlavami. Volant je výškovo aj pozdĺžne nastaviteľný. Výhľad všetkými smermi je výborný aj vďaka vysokému uloženiu predných sedadiel, z ktorých vodičove je výškovo nastaviteľné. Komfort na predných sedadlách zvyšujú elektrické ovládanie bočných okien, či elektrické nastavovanie zrkadiel. V testovanom voze sa nachádzala aj príplatková automatická klimatizácia kombinovaná s dažďovým senzorom a vyhrievané spätné zrkadlá.

Vodiča informuje o dôležitých údajoch „kaplnka“ Je to integrálny digitálno-analógový ukazovateľ, ktorý zobrazuje zaradený rýchlostný stupeň, otáčky motora a aktuálnu rýchlosť vozidla. Čitateľnosť klasického otáčkomera je však problematická, lebo vodič má vo svojom zornom poli iba časť polkruhového výrezu.

Na testovanom Citroene C3 1,4i V16 SensoDrive si najväčšiu pozornosť zaslúžia vari motor a prevodovka.

Výkon rodového štvorvalca 1360 cm3 (75,0 x 77,7 mm) s dvojicou vačkových hriadeľov je 66 kW/90 k, a svoje výkonové maximum dosahuje pri 5250 ot/min; max. krútiaci moment 133 Nm je pri 3250 ot/min. Motor umožňuje jazdiť svižne a rád sa nechá vytočiť až do „červeného pola“ otáčkomeru a športovú jazdu si tak môže vychutnať každý vodič. Maximálna rýchlosť Citroenu C3 1,4i V16 SensoDrive je 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h stihne za necelých 14,5 sekúnd.

Napriek veľkému výkonu sa Citroen C3 neprejavil ako veľký žrút paliva. Výrobcom udávané hodnoty 7,6 litrov v meste, 5,0 litra mimo mesta a 6,0 priemerná hodnota spotreby sú veľmi reálne.

Ako pri každom aute, skutočná spotreba však závisí predovšetkým od vodiča, jeho štýlu jazdy. Počas testu sme v meste jazdili priemerne za 8,5 litra, celkový priemer bol niečo nad 7 litrov, je však potrebné dodať, že s testovaným autom sme jazdili prevažne v preplnenej bratislavskej premávke...

Ďalším bonbónikom testovanej „ce-trojky“ bola jeho robotizovaná päťstupňová prevodovka s elektrohydraulickým ovládaním. A práve táto prevodovka umožní vodičovi doslova sa vyšantiť pri ovládaní vozidla – umožňuje využívať dva režimy radenia: okrem automatického režimu radenia mu ponúka aj možnosť voľby sekvenčného radenia radiacou pákou či páčkami pod volantom – podobnými ako majú monoposty formuly 1, a zaradený prevodový stupeň sa zobrazuje na digitálnom displeji pred vodičom. Vodič má tak možnosť manuálne meniť zaradenú rýchlosť dvomi spôsobmi.

Prvou alternatívou manuálnej zmeny prevodov je radenie krátkymi pohybmi radiacej páky.

Druhý spôsob, ktorý ponúka manuálne radenie, je v každom ohľade zábavnejší – radí sa páčkami pod volantom. Ľavá slúži páčka slúži podraďovanie, pravá na radenie smerom nahor. Pre ktorý variant sa vodič rozhodne necháva, „trojka“ na vodiča. Robotizovaná prevodovka sa nebráni kombinácii obidvoch spôsobov, teda radiacou pákou aj páčkami pod volantom. Jedine, čo musí vodič urobiť je zvoliť si na voliči režimu jazdy mód radenia na „manuál“. Ak sa pozabudne, nič sa nedeje.

Robotizovaná prevodka „ce-trojky“ je tak priateľská, že ak vodič sa zanedbá tento úkon, a pohne radiacou pákou ale páčkami pod volantom pri zvolenej „automatike“, prevodovka reaguje a prevodový stupeň zmení.

Je to výhoda, lebo „automatika“ akceptuje vodičovú voľbu. Napr. ak si vodič myslí, že pri jazde po rovine by bola vhodnejšia zaradená „päťka“, ktorou by znížil otáčky motora a teda aj spotrebu paliva, zatiaľ čo automat tvrdošijne „drží“ zaradený štvrtý prevodový stupeň, môže tak s kľudným svedomím urobiť a zaradiť „päťku“.

Veľkou výhodou robotizovanej prevodovky je odbremenenie ľavej vodičovej nohy –odpadá totiž spojkový pedál, čo výrazne uľahčuje ovládanie automobilu najmä v preplnenej mestskej premávke. Nesmieme sa diviť, že takéto automobily sú „v kurze“ práve medzi ženami.

Nevýhodou sekvenčného ako aj automatického radenia u tohto typu prevodovky je postrehnuteľne zmena rýchlostných stupňov, nakoľko reakcie sú spomalené a preraďovanie je doprevádzané citeľným trhnutím. To sa dá do určitej miery eliminovať a pred predpokladanou zmenou prevodu trochu ubrať plyn; chce to len trochu cviku; pravda je však taká, že trhnutie sa nám nepodarilo úplne odstrániť, len sme zmenšili jeho intenzitu.

Presvedčili, že robotizovaná prevodovka Citroenu C3 1,4i V16 SensoDrive sa dokáže správať pomerne inteligentne. Už sme uviedli, že prevodovka spolupracuje s vodičom a akceptuje jeho voľbu prevodového stupňa aj pri automatickom móde radenia.

Ďalej sa prevodovka SensoDrive prispôsobuje spôsobu jazdy vodiča. Ak ten pridáva plyn jemne, prevodovka preradí na vyšší stupeň už pri nižších otáčkach a jazda je tak veľmi pokojná. Ak však razantne stláča pedál plynu, zmene rýchlosti dôjde až pri vyšších, resp maximálnych otáčkach a jazda je tak svižná, športová.

Inými slovami: jazda v oblasti vyšších otáčok je vhodná pre „manuál“, lebo umožňuje využívať výkon vysoký moderného štvorvalca; jazda s „ľahkou“ nohou je stvorená pre automatické radenie a vodič si tak môže vychutnať pokojnú jazdu s priaznivejšími hodnotami spotreby a pri „manuáli“.

Čo dodať na záver? Citroen C3 1,4i V16 SensoDrive je vydarené auto s nápadným dizajnom, ktoré ponúka pasažierom okrem komfortu a dobrú priestorovú ponuku aj bohatú výbavou. Úžitkové vlastnosti podčiarkuje variabilita batožinového priestoru a dobrá súhra motoru s robotizovanou prevodovkou SensoDrive, ktorá sama osebe ponúka veľký kus radosti a zábavy pri ovládaní „ce-trojky“.




Galéria
citroen    citroen    citroen    citroen   
citroen    citroen    citroen   
citroen   



Súvisiace články:
7. okt 2006 Citroen C-MÉTISSE -SPOJENIE VÁŠNE A ROZUMU (Predstavujeme)
7. aug 2006 C4 Picasso: nový van nižšej strednej triedy (Aktuality zo sveta)
22. jún 2006 Nový Citroën Jumper - Spoľahlivý spoločník (Aktuality zo sveta)
4. dec 2005 Concept car C-AirPlay - Vyjadrenie pôžitku z jazdy (Predstavujeme)
18. nov 2005 Telstra Rally Australia (Motoršport)
25. okt 2005 S. Loeb vytvoril na Rallye Korzika nový rekord – 9. víťazstvo v sezóne! (Motoršport)
21. apr 2005 CITROEN C5 2,0i-16V PACK – AUTO PRE VŠETKY PRÍLEŽITOSTI (Testujeme)
20. júl 2004 CITROEN C3 1,6i X-TR SENSODRIVE – TERÉNNA KAČICA (Testujeme)
22. jan 2004 CITROEN C2 1,4 i VTR SensoDrive: FEŠÁK S „VRECKOVÝMI“ ROZMERMI (Testujeme)
10. nov 2003 CITROËN vám prináša Vianočný balík výhod. (Akčné modely)



Diskusia k článku
Pridaj svoj názor do diskusie
Článok

» Verzia pre tlač

» Diskusia

Nové články

» Hľadáte kvalitné a lacné disky od spoľahlivého predajcu?

» DRIVING CHALLENGE – nový fenomén

» Rossi po triumfe v USA najúspešnejším v histórii

» Ktoré vozidlá a ktorí vodiči majú lepšie sadzby povinného zmluvného poistenia?

» Volkswagen a Škoda Auto stavajú nový výrobný závod.

» Rekordné predaje Hyundai v septembri

» 100 predaných áut cez internetový obchod s novými autami






(c) 2002-2005 Motormánia.sk. , Webhosting poskytuje nic.sk . Cached on 14/12/17 01:33:08