HobbyNET: Recepty · Formula 1 * www.nic.sk - webhosting a registrácia domén *
Motormánia - Úvodná stránka
   
SVET MOTOROV

Vyhľadávanie

Anketa

Koľko investujete do hudby v aute? Autorádio + reproduktory atď.?

(Odpovedalo 5539 ľudí)

do 5.000 Sk (1840)

do 10.000 Sk (1022)

do 20.000 Sk (845)

viac ako 20.000 Sk (944)

neinvestujem (888)



Nastavenie
» Domáca stránka
»

RSS export





22. nov 2004 (00:00) - Motormánia - Testujeme

BMW 118d – SOM INÝ SOM JEDNOTKA

Rokmi osvedčené typové rady bavorskej automobilky BMW „tri“ a „päť“ vyrástli zo svojich pôvodných rozmerov a akosi automaticky sa presunuli o triedu vyššie. Medzera, ktorá takto vznikla, nedokázala úplne zaplniť krátka verzia BMW 3. Preto sa mníchovská automobilka po dlhej úvahe rozhodla vrátiť do kategórie kompaktných typov novým, samostatným modelom – BMW 1.






Automobilka tak urobila spôsobom jej vlastným – vydala sa vlastnou, nevyšliapanou cestou, pričom zúročila bohaté skúsenosti z konštrukcii automobilov klasickej koncepcie. Do rúk sa nám dostalo BMW 118 d, ktoré sme podrobili redakčnému testu a o jazdné dojmy sa chceme s vami podeliť.

BMW radu 1 je päťmiestna limuzína so splývavou zadnou časťou. Charakteristickým rysom všetkých „bavorákov“ sú ich neodškriepiteľné výrazné športové vlastnosti, dokonalý podvozok s poháňanými zadnými kolesami a dlhý rázvor náprav; „jednotka“ nie je v tomto smere iná.

Ale je tu niečo, čo ju odlišuje od konkurencie: je už roky pravidlom, že automobily nižšej strednej triedy majú výhradne koncepciu pohonu s poháňanými prednými kolesami, BMW 1 je jediný súčasný typ s vpredu pozdĺžne zabudovaným motorom a hnanou zadnou osou.

A to všetko je „zabalené“ do atraktívnej päťdverovej karosérie s výraznými prelismi, ktoré vpredu ústia do charakteristických „ľadviniek“.

Apropo, karoséria. Na tvary BMW 1 je potrebné si zvyknúť. Keď sme „jednotku“ prezerali na fotografiách, ktoré sme dostali ako súčasť presskitu bavorskej automobilky, neubránili sme sa sklamaniu. Avantgardné tvary, melanž kriviek, ktoré nám boli povedomé už z typov BMW X3 a Z4, pravdupovediac, nás v prvom momente zaskočili...

Výzor nového typu BMW nám pripomína mačkovitú šelmu pričupenú k zemi a pripravenú na skok... Tento dojem vyvolávajú výrazne klenutá, zaguľatená strecha, ktorá po stranách bez akéhokoľvek náznaku lemov, resp. strešných žliabkov plynulo prechádza do bokov karosérie, a prahy so spodnou líniou dverí, ktoré majú opačné zakrivenie ako strecha.

Je to vec subjektívneho názoru – bude čitateľ oponovať. Stalo sa však, čo sme sami nepredpokladali: po čase sme si na tvary „jednotky“ zvykli a dnes sa nám „jednotka“ páči! Možno je to aj tým, že testovaná vozidlo nás milo prekvapilo, ale nepredbiehajme.

Automobilka v tvarovom stvárnení svojho najmenšieho modelu nič neostala dlžná svojej povesti a trendu, ktorý začala svojho času typovým radom 7. Silueta BMW 1 môže niekomu pripomínať konkurenčnú Alfu Romeo 147, ale tu akákoľvek podobnosť končí. Po vizuálnej aj mechanickej stránke; ostatne milánsky konkurent má pohon na predné kolesá.

Línie „jednotky“ sú výraznejšie, tvrdšie a podčiarkujú tak športové vlastnosti najnovšieho typu s emblémom BMW. Dlhá kapota, extrémne sklonené čelné sklo a útle bočná sklá v porovnaní s masívnymi bokmi, robia automobil nezameniteľným nielen s inými modelmi mníchovskej značky ako aj s konkurenčnými typmi.

Prístup k predným sedadlám je dobrý. Široké predné dvere s veľkým uhlom otvorenia nastupovanie uľahčujú. Prístup na zadné sedadlá je úplne iný. Klesajúca krivka zadných dverí, ktoré sú naviac výrazne užšie ako predné, tento úkon vôbec nerobia ľahkým a pri nepozornosti sa často stávalo, že sme hlavou narazili do karosérie.

Ponuka priestoru vzadu nevyniká svojou veľkosťou. Tu „jednotka“ stráca“ na svojich priamych súperov. Ale to nie je až taký handicap – priemerná obsadenosť dnešných vozidiel je 1 až dve osoby!

Predné sedadlá sú pohodlné; svojou konštrukciou umožňujú prispôsobenie sa takmer každému druhu postavy a akejkoľvek výške. Rozsah ich nastavovania je takmer bezkonkurenčný; umožňujú to tzv. „štvorcestné konzoly sedadiel“. Vpredu je dostatok miesta na nohy, ktoré sa pozdĺžnym posuvom dá ešte zväčšiť. Dá sa meniť výška sedáku ako aj jeho sklon. Že sklon operadla je meniteľný, nemusíme zdôrazňovať. Sedadlá sú anatomicky dobré tvarované a poskytujú pohodlné sedenie aj pri dlhých jazdách.

Dĺžka sedáku sa dá meniť vysunutím prednej časti, čím dosiahneme podoprenie stehien a znižuje sa tak ich únava. Nevýhodu však bolo, že „mrvením“ sa na prednom sedadle sme často mimovoľne uvoľnili mechanizmus a predná vysunutá časť sedáku sa vrátila do základnej polohy.

Medzi špecialitu sedadiel testovanej „stoosemnástky“, ktorú vysoko ceníme, bolo možnosť nastavovania šírky bočných vyvýšených okrajov pneumatickým systémom.

Možnosť nastavovania kožou obšitého volantu, resp. stĺpika riadenia v horizontálnom aj vertikálnom smere uľahčujú nájsť si ideálnu pozíciu za volantom. Jedinečným je usporiadanie pedálovej jednotky. Keďže motor je zabudovaný pozdĺžne, pedále môžu tak byť umiestnené v strede vodičovho sedadla a nemusia – ako je u automobiloch s priečnym motorom obvyklé – byť vyosené z ideálnej pozície doprava
.
Prekvapenie nás čakalo, keď sme chceli naštartovať! Nepotrebovali sme k tomu žiadny kľúčik. Čiernu „skrinku“, v ktorej je zabudovaný vysielač s diaľkovým ovládaním, sme jednoducho zasunuli do šuflíka, podobne ako sa to robí s disketou v PC, a stačili tlačidlo po pravej strane volantu: okamžite sa ozval známy, nezameniteľný tón dieselového motora, pri studenom motore trochu výraznejší, ale zvyšujúcou sa teplotou ustupujúci do úzadia. Pri jazde motor nie je počuť vôbec...

To, že sa motor neštartuje kľúčikom, má jednu veľkú výhodu: ostré hrany kľúča aj pri opatrnej manipulácii sú vždy zdrojom nepekných škrabancov na prístrojovej doske.

Kde však ostal kľúčik? Aj na to myslel bavorský výrobca. Kľúčik je ukrytý v čiernej skrinke, stlačením gombíka sa vysunie, ale s jeho používaním sa ráta iba v núdzi, napr. keď zlyhá elektronika, popr. keď sa vybije akumulátor, môžeme odomknúť auto.

Štvorica dverí, veľká zadná výklopná stena, siahajúca zasahujúca hlboko do nárazníka, všestranne využiteľný vnútorný priestor dokážu splniť väčšinu nárokov na funkčnosť vozidla kompaktnej triedy. Avšak tieto praktické prednosti dotvárajú len časť charakteru „jednotky“ poháňanej dieselovým motorom. Jazdné vlastnosti BMW 118 d nevyvolávajú pochybnosti: je to na každý pád skutočné BMW.

Nami testovaná „jednotka“ mala zabudovaný vznetový radový štvorvalec objemu dva litre (1995 cm3, vŕtanie x zdvih: 90,0 x 84,0 mm). Agregát, ktorý dosahuje maximálny výkon 90 kW/122 k pri 4000 ot/min a max. krútiaci moment 280 Nm pri 2000 ot/min, nás presvedčil svojim záberom ako aj nezvyčajne kľudným chodom. Použitie vyvažovacích hriadeľov umožnilo zredukovať hluk a vibrácie na najnižšiu možnú mieru; typický hluk naftového motoru vnímame, pokiaľ je motor studený. Motor je vybavený vstrekovacou technikou Common-rail najnovšej, druhej generácie a turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek turbíny ako aj medzichladičom. Nový vznetový radový štvorvalec spĺňa prísne normy škodlivým vo výfukových plynoch EU 4.

Motor je spojený so šesťstupňovou manuálne radenou prevodovkou. Krátka radiaca páka, v kombinácii koža – hliník, umožňuje rýchle a presne radenie prevodových stupňov. „Šestka“ je určená vyslovene pre jazdu po diaľnici – znižuje počet otáčok a tým aj spotrebu.

BMW 118 d ponúka vysoký komfort nielen pasažierom. Delené a sklopné zadné operadlom umožňuje variovať kapacitu „kufra“ od 330 až po 1150 litrov, nakladanie uľahčuje výklopná zadná stena, ktorej hrana pri úplnom otvorení je 1,8 metra nad úrovňou vozovky. Piate dvere sa dajú otvoriť buď diaľkovým ovládačom, alebo rukoväťou, ktorá je integrovaná do emblému BMW. Variabilitu batožinového priestoru, ktorého základný pôdorys má rozmery 940 mm (dĺžka; po sklopení sedadiel môže byť až 1,5 m) x 750 mm (šírka), zvyšuje dvojité dno, pod ktorým je schovaná rezerva a nad ňou plochá schránka na drobné predmety; po bokoch dostatočne objemného kufra sú ďalšie odkladacie priestory a elektrická zástrčka.

Predná náprava, v ktorej konštrukcii sa uplatnil hliník, zadná s päťprvkovými závesmi a takmer ideálne rozloženie hmotnosti na obe nápravy sa podieľajú významnou mierou na vynikajúcich jazdných vlastnostiach. Klasická koncepcia s poháňanými zadnými kolesami odbremenil predné od prenosu krútiaceho momentu a tie tak dokážu prenášať väčšie bočné sily pri prejazde zákrutou. V praxi to znamená, že precíznejšie vedú auto vo zvolenom smere a zákrutu môžeme prechádzať vyššou rýchlosťou. Vozidlo okamžite a presne reaguje na pohyb volantu, ktorého veniec padne do rúk „ako ušitý“. Prejazd zákrutami sa tak stal doslova, bez preháňania, pôžitkom, ktorý sme si s radosťou vychutnávali!

Presvedčili sme sa, že jazdné vlastnosti ani na mokrom povrchu nenechajú vodiča v „štichu“. Pochopiteľne o to sa stará elektronika v podobe dynamickej kontroly stability DSC vrátane AST + T a dynamickej kontroly trakcie DTC. Kotúčové ventilované brzdy s ABS sú „ostré“; nábeh ABS pri prudkom brzdení sa prejaví citeľným „trhaním“ – ale to už patrí k veci. Brzdy hodnotíme ako vynikajúce.

Dynamické vlastnosti automobilu s vonkajšími rozmermi 4227x1751x1430 mm (dĺžka x šírka x výška) sú ďalšia príjemná kapitola. Naftový štvorvalec, menší z dvojice dieselových agregátov, ktoré v tomto typovom rade bavorská automobilka ponúka, sa ukázal ako dostatočne silný, ale so spotrebou to nepreháňal; priemerná 6,5 l na 100 km pri kombinovanom režime a v meste 7,6 l na 100 km nie sú pre tento agregát výnimočné hodnoty. Pochopiteľne, veľa závisí od temperamentu vodiča za volantom. Motor vie prekvapiť svojou ochotou ťahať od najnižších otáčok, ale keď sme poriadne šliapli na pedál plynu, ochotne sa podriadil naturelu vodiča a zapýtal si svoje – spotreba v meste hneď vyskočila nad deväť litrov na 100 km. To isté platí aj pri jazdne na hranici maximálnej rýchlosti – tá bola u testovaného typu 201 km/h, resp. vysokých jazdných priemerov, vtedy je spotreba až 10,5 l na 100 km.


Cena základného modelu: BMW 118d: 882.000 Sk

Cena testovaného vozidla: 1.161.818 Sk


Výbava: Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBV, protipreklzový systém ASR, stabilizačný systém DTC posilňovač, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo nastaviteľný volant, palubný počítač, autorádio BMW so štyrmi repro, dažďový snímač s automatickým zapínaním svetiel (4.779 Sk), alarm so snímačmi pohybu a polohy vozidla (18.590 Sk), elektrické ovládanie zadných okien (16.038 Sk), automatická dvojzónová klimatizácia (64.841 Sk), 16“ hliníkové kolesá ( 34.628 Sk), xenónové svetlomety (22.923 Sk), športovo ladený podvozok (12.110 Sk), multifunkčný volant s ovládaním autorádia a tempomatu (6.4800 Sk), športový kožený volant (11.664 Sk), sedadlá s nastavovaním šírky operadla (25.920 Sk), tempomat (10.814 Sk), Radio Bussiness CD (8.627 Sk)

Technické údaje:
Motor: Radový štvorvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu Common Rail, štvorventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 1995 cm3, maximálny výkon 90 kW (122 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 280 Nm pri 2000 ot/min

Prevodovka: šesťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon zadných kolies, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Podvozok: Vpredu nezávislé zavesenie kolies na dvojitých lichobežníkových ramenách a tlmičovej vzpe, vzadu päťprvková zadná náprava, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.

Brzdy: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na dvojitých lichobežníkových ramenách a tlmičovej vzpe, vzadu päťprvková zadná náprava, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.

Rozmery: Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 4227x1751x1430 mm, rázvor osí kolies 2660 mm, pohotovostná hmotnosť 1350 kg, celková hmotnosť 1850 kg, Objem batožinového priestoru 330/1150 litrov,

Zrýchlenie z 0 – 100 km/h : 10,0 s

Maximálna rýchlosť: 201 km/h




Galéria
               
           
           



Súvisiace články:
20. sep 2006 BMW Hydrogen 7 -Nová éra mobility (Predstavujeme)
23. aug 2006 BMW TrackTrainer - Ideálnou stopou k vyššej bezpečnosti (Aktuality z domova)
3. júl 2006 Nové BMW M6 Cabrio -Bezkonkurenčne dynamické, otvorené a atraktívne (Predstavujeme)
18. máj 2006 BMW 5.0 l V10 je už opäť vyhlásený za Medzinárodný motor roka! (Aktuality zo sveta)
9. jan 2006 BMW 530 xi – RADOSŤ Z JAZDY VĎAKA NOVÉMU INTELIGENTNÉMU POHONU 4x4 xDrive (Testujeme)
11. okt 2005 Zmena vlastníctva poskytovateľa dovozných služieb pre BMW Group na Slovensku (Aktuality z domova)
15. máj 2005 BMW dementuje (Motoršport)
3. aug 2004 BMW X3 3.0i– „BAVORÁK“ AKO STVORENÝ PRE ZÁBAVU (Testujeme)
29. sep 2003 BMW vyvíja hovoriace auto, ktoré budú komunikovať so svojimi druhmi na ceste (Aktuality zo sveta)
4. aug 2003 Uvedenie nového modelu BMW rady 5 na slovenský trh (Aktuality z domova)



Diskusia k článku
Pridaj svoj názor do diskusie
Článok

» Verzia pre tlač

» Diskusia

Nové články

» Hľadáte kvalitné a lacné disky od spoľahlivého predajcu?

» DRIVING CHALLENGE – nový fenomén

» Rossi po triumfe v USA najúspešnejším v histórii

» Ktoré vozidlá a ktorí vodiči majú lepšie sadzby povinného zmluvného poistenia?

» Volkswagen a Škoda Auto stavajú nový výrobný závod.

» Rekordné predaje Hyundai v septembri

» 100 predaných áut cez internetový obchod s novými autami






(c) 2002-2005 Motormánia.sk. , Webhosting poskytuje nic.sk . Cached on 13/12/17 08:24:51